Renoveringsnovice
· Luleå
· 21 indlæg
Har en udbygning som er tyndt isoleret på ydervæggen og vil efterisolere ydervæggen indad i forbindelse med vinduesudskiftning. Væggen består i dag af plastfolie og spånplade fra indersiden som adskiller fra eksisterende isolering og min overvejelse er hvordan man laver efterisolering på det? Bør man rive spånpladen og plasten ned og isolere på det, eller kan man stramme direkte på pladen og isolere på det?
Efterisoleringen kan maksimalt være 45mm.
Tak på forhånd
Efterisoleringen kan maksimalt være 45mm.
Tak på forhånd
Hvor meget isolering er der i den eksisterende væg?
Plasten skal sidde således, at kondensationspunktet havner "udenfor" plastfolien, hvilket afgøres af forholdet mellem din tænkte ekstra isolering og eksisterende isolering udenfor plastfolien.
Har du bare tilstrækkeligt med isolering udenfor, så er det normalt at lægte/isolere 45mm på indersiden af plastfolien.
Plasten skal sidde således, at kondensationspunktet havner "udenfor" plastfolien, hvilket afgøres af forholdet mellem din tænkte ekstra isolering og eksisterende isolering udenfor plastfolien.
Har du bare tilstrækkeligt med isolering udenfor, så er det normalt at lægte/isolere 45mm på indersiden af plastfolien.
Renoveringsnovice
· Luleå
· 21 indlæg
Isoleringstykkelsen er 150mm. Så det jeg overvejer, er om jeg skal rive spånpladen ned og eventuelt plasten, hvis den skal flyttes, som sidder indenfor pladen - inden jeg lægger 45mm, eller om man kan sætte lægter og isolere direkte mod spånpladen og simpelthen bygge en "ny" væg udenpå den gamle. Hvad ville være klogt i denne sammenhæng?B bilarebob sagde:Hvor meget isolering er der i den eksisterende væg?
Plasten skal sidde så kondenspunktet havner "udenfor" plastfolien, hvilket afgøres af forholdet mellem din planlagte ekstra isolering og eksisterende isolering uden for plastfolien.
Har du bare tilstrækkeligt med isolering udenfor, så er det normalt at sætte lægter/isolere 45mm på indersiden af plastfolien.
Senest redigeret:
Det burde nok være mere isolering på ydersiden for at være sikker på, at dugpunktet havner uden for plasten. Fx hvis du har -20°C ude og +20°C (måske ikke så ofte??) inde, så kan plastlaget havne på 10°C (1/4 af total isolering), hvilket risikerer at skabe kondens i isoleringen.
Yderligere usikkerhed findes i, hvor god dækning plasten har (er der mange gennemføringer for el?). Og hvordan gennemførelsen har været (er alle samlinger tapede etc.). Selv om det er "rigtig" aldersbestandig plast, der sidder der i dag (i mit hus, som blev bygget i 70'erne, sidder der ofte en tyndere plast, som ikke er lige så tæt som nutidens).
Mit råd er nok at rive skiven og plasten ned og lægge ny plast (tættest på indervæggen), så du ved, at det bliver godt.
Yderligere usikkerhed findes i, hvor god dækning plasten har (er der mange gennemføringer for el?). Og hvordan gennemførelsen har været (er alle samlinger tapede etc.). Selv om det er "rigtig" aldersbestandig plast, der sidder der i dag (i mit hus, som blev bygget i 70'erne, sidder der ofte en tyndere plast, som ikke er lige så tæt som nutidens).
Mit råd er nok at rive skiven og plasten ned og lægge ny plast (tættest på indervæggen), så du ved, at det bliver godt.
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 389 indlæg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7,389 indlæg
Rive spånplade er jo ikke særligt svært eller tidskrævende, og der er mange fordele ved at gøre det.
Jeg ville rive spån og plastikfolie for derefter at montere ny tæt folie, montere 45x45 horisontalt (såkaldt installationslag) og derefter gips eller gips+osv/plyfa/spånplade.
Når væggen er åben har du alle muligheder for at gennemgå og justere den gamle isolering og vindbeskyttelsen, som er mindst lige så vigtig for at få en velisoleret væg.
Jeg ville rive spån og plastikfolie for derefter at montere ny tæt folie, montere 45x45 horisontalt (såkaldt installationslag) og derefter gips eller gips+osv/plyfa/spånplade.
Når væggen er åben har du alle muligheder for at gennemgå og justere den gamle isolering og vindbeskyttelsen, som er mindst lige så vigtig for at få en velisoleret væg.
Renoveringsnovice
· Luleå
· 21 indlæg
Ja, jeg tænker det samme. Det bliver den løsning. Men skal folien ligge udenpå den nye 45 regel eller skal den være indeni?Rickard. sagde:
Rive spånplade er jo ikke særlig svært eller tidskrævende, og der er mange fordele ved at gøre det.
Jeg ville rive spån og plastfolie for så at montere ny tæt folie, montere 45x45 horisontalt (såkaldt installationslag) og så gips eller gips+osv/plyfa/spånplade.
Når væggen er åben, har du mulighed for at gå igennem og justere den gamle isolering og vindbeskyttelsen, som er vigtige for at få en velisoleret væg.
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 389 indlæg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7,389 indlæg
Generelle retningslinje for dampspærren er så varmt som muligt men maks 1/3 af isoleringen indeni dampspærren. Din er ikke engang i nærheden af den grænse, og jeg synes fordelene ved at have dampspærren beskyttet opvejer ulemperne (ved egentlig ikke om der findes nogle).V Vinterland sagde:
Klik her for at svare