1,860 læst ·
6 svar
2k læst
6 svar
Hvordan bygger man igen mellem tagspærene?
Hej
Hvordan bygger man igen mellem tagåserne?
Jeg kan ikke finde ud af på nettet, hvordan man bygger igen mellem tagåserne.
Formentlig har jeg blandet begreberne sammen og søger på de forkerte ting.
Udefra og ind:
Panel 22x118
Sømlekt 34x70(grøn)
Luftspaltelekt 25x45(rød)
Vindtæt folie
Regel 45x45
Insektnet
Kortling 45x70
Gul = isolering
Er det sådan, man kan/bør gøre?
Hvor mange mm bør der være mellem undersiden på råsponten og panelen?
På gavlene kan panelet gå helt op mod råsponten, eller bør man have nogle mm's sprække?
Hvordan bygger man igen mellem tagåserne?
Jeg kan ikke finde ud af på nettet, hvordan man bygger igen mellem tagåserne.
Formentlig har jeg blandet begreberne sammen og søger på de forkerte ting.
Udefra og ind:
Panel 22x118
Sømlekt 34x70(grøn)
Luftspaltelekt 25x45(rød)
Vindtæt folie
Regel 45x45
Insektnet
Kortling 45x70
Gul = isolering
Er det sådan, man kan/bør gøre?
Hvor mange mm bør der være mellem undersiden på råsponten og panelen?
På gavlene kan panelet gå helt op mod råsponten, eller bør man have nogle mm's sprække?
Ser rimeligt ud, jeg har gjort omtrent det samme. Efterlod ca. 20 mm mellem panel og underbrædder.A Almost0.5acres sagde:Hej
Hvordan bygger man op mellem spærene?
Jeg kan ikke finde på nettet, hvordan man bygger op mellem spærene. Formentlig har jeg blandet begreberne sammen og søger på de forkerte ting.
Udefra og ind:
Panel 22x118
Sømlægte 34x70(grøn)
Luftspalte lægte 25x45(rød)
Vindsikringsfolie
Regel 45x45
Insektsnet
Kortling 45x70
Gul = isolering
Er det sådan her man kan/bør gøre?
Hvor mange mm bør der være mellem undersiden på underbrædderne og panelet?
På gavlene kan panelet gå helt op mod underbrædderne eller bør man have nogle mm’s mellemrum?
Lagde en liggende råplanke mellem spærfødderne, der var godt 20 mm lavere end spærfødderne, der ligger i niveau med underkant, så slipper man for at skære ud i panelet.
Søg på "åben tagfod" hvis du vil se billeder.
På gavlene kan de gå helt op til underbrædderne.
Tak Gullliver for svaret. Så ved jeg, at flere har bygget sådan her🙂G Gullliver sagde:Ser rimeligt ud, jeg har gjort ungefär det samme. Efterlod ca. 20 mm mellem panel og råspont.
Lagde en liggende råplan mellem spær, der var lidt over 20 mm lavere end spær, som ligger i niveau med underkant, så slipper man for at fræse panelet.
Søg på "åben tagfod" hvis du vil se billeder.
På gavlene kan de gå hele vejen op til råsponten.
Det normale er jo, at man har en plade (oljeboard) under taget, som leder eventuel fugt ud, og den har brug for en spalte på 20-30mm i panelet. Den drypper dog eventuel fugt bag panelet, og så har man også insektbeskyttelse. Derefter isolerer man under denne oljeboard. Hvis man nu skal isolere i taget...
Jo, jeg skal isolere taget og skal have oljeboard 20-30mm under råsponten.pacman42 sagde:
Det normale er jo, at man har en plade (oljeboard) under taget, der leder eventuel fugt ud, og den har brug for en spalte på 20-30mm i panelet. Den drypper dog eventuel fugt bag panelet, og så har man insektbeskyttelse også. Derefter isolerer man under denne oljeboard, hvis man altså skal isolere i taget...
Så er det vigtigt, at man helst skal få oljeboarden til at slutte, hvor luftspalten er?
Så eventuel fugt løber uden på vindsikringsfolien da?
Klik her for at svare
