Jeg er i gang med at tegne en konstruktion, der kræver limtræsbjælker med pæn spændvidde, men mit spørgsmål er, hvordan man konstruerer "hjørnerne"?
Det skal isoleres, og så er man jo ganske taknemmelig, hvis det er nogenlunde jævnt på både ind- og ydersiden, og at der ikke er alt for mange kuldebroer.
Det handler altså ikke om dimensionering, det må en konstruktør se på, men hvordan man krydser og tværstiller regler/bjælker/stolper osv.
Limtræsbjælken (A) er en af fem stykker.
Reglen (B) er stående, og meningen er, at det skal isoleres på den side.
I den øvre variant med en stående regel (C) bliver delen mellem C og D mærkelig, og hvordan isolerer man mellem B og D?
I den nedre variant ser det jo pænere ud mellem E og F, men jeg er ret overbevist om, at der kræves en stående (C) af pæn dimension for at bære limtræsbjælkerne. Det bliver CC 120 på limtræsbjælkerne, og afstanden mellem de stående regler, der holder op C hhv. E, vil være cirka en meter (der skal være vinduer der, og dermed kan man ikke sætte dem tættere).
Jeg ville være meget taknemmelig, hvis nogen kunne forklare lidt for mig, hvordan man bygger... Konstruktøren vil sikkert fortælle mig præcist, men jeg vil gerne være godt forberedt.
Tak på forhånd
Det skal isoleres, og så er man jo ganske taknemmelig, hvis det er nogenlunde jævnt på både ind- og ydersiden, og at der ikke er alt for mange kuldebroer.
Det handler altså ikke om dimensionering, det må en konstruktør se på, men hvordan man krydser og tværstiller regler/bjælker/stolper osv.
Limtræsbjælken (A) er en af fem stykker.
Reglen (B) er stående, og meningen er, at det skal isoleres på den side.
I den øvre variant med en stående regel (C) bliver delen mellem C og D mærkelig, og hvordan isolerer man mellem B og D?
I den nedre variant ser det jo pænere ud mellem E og F, men jeg er ret overbevist om, at der kræves en stående (C) af pæn dimension for at bære limtræsbjælkerne. Det bliver CC 120 på limtræsbjælkerne, og afstanden mellem de stående regler, der holder op C hhv. E, vil være cirka en meter (der skal være vinduer der, og dermed kan man ikke sætte dem tættere).
Jeg ville være meget taknemmelig, hvis nogen kunne forklare lidt for mig, hvordan man bygger... Konstruktøren vil sikkert fortælle mig præcist, men jeg vil gerne være godt forberedt.
Tak på forhånd
Nu er jeg bilmekaniker og "snedkererer" helst i stål, så læg ikke for stor vægt på det jeg siger.
Men:
I det øverste eksempel, hvis du lader D gå hele vejen op til A og skærer ud i den for C bliver det lidt mere fornuftigt.
Det nederste eksempel ville jo virke, hvis du kan regle F c/c60 og veksle af for vinduerne. Så får du en regel under hver bjælke.
Den mest stabile variant er en kombination, C indfældet i D og en E over. Så kan du nok klare dig uden regel under hver bjælke.
Derudover føles det som om du har brug for et hammerbånd (som E) på B-væggen også.
Men:
I det øverste eksempel, hvis du lader D gå hele vejen op til A og skærer ud i den for C bliver det lidt mere fornuftigt.
Det nederste eksempel ville jo virke, hvis du kan regle F c/c60 og veksle af for vinduerne. Så får du en regel under hver bjælke.
Den mest stabile variant er en kombination, C indfældet i D og en E over. Så kan du nok klare dig uden regel under hver bjælke.
Derudover føles det som om du har brug for et hammerbånd (som E) på B-væggen også.
Tak! Det var fine idéer, jeg er IT-konsulent, så jeg tænker at lytte rigtig meget til en bilmekaniker 
Sikkerligen bør man have en hammarband under B også, det havde jeg ikke funderet over. Jeg skal prøve at møde konstruktøren i næste uge, så bliver det lidt mere kød på benene. Er der flere, der har tips modtages de gerne.
Sikkerligen bør man have en hammarband under B også, det havde jeg ikke funderet over. Jeg skal prøve at møde konstruktøren i næste uge, så bliver det lidt mere kød på benene. Er der flere, der har tips modtages de gerne.
A skal ligge ned på platten hvis du har cc60 på B. A og E kan man jacka i hinanden i hjørnerne. Så isolerer man på ydersiden af hjørnet, eller også lader man D gå helt ud i niveau med B på ydersiden, hvilket jeg tror er mest almindeligt.
Gik dette at forstå. Der findes mange tegninger på nettet, hvordan man bygger ydervægge.
/CC
Gik dette at forstå. Der findes mange tegninger på nettet, hvordan man bygger ydervægge.
/CC
Hej!
Kig her, så kan du se, hvordan man laver et hjørne.
http://www.swedisol.se/sw1010.asp
Det, man skal tænke på, når man laver hjørnet, er, at ydervæggen skal have noget at fæstne i, og at også indre væggen har det. Nu synes jeg dog, at det, der beskrives her, ikke giver et tilstrækkeligt stabilt hjørne, og man risikerer, at hjørnet gaber..
men det kan man løse ved at lægge en vinkel liste i metal bag pladematerialet i hjørnet og skrue direkte gennem pladematerialet/metallisten ind i trælisten. Nu tænker jeg først på den, der er mærket F3, den anden F2 der bør man nok også gøre det på en lidt anden måde.
Hvad man ellers skal tænke på er, at man let får flere lister, der trækker kulde ind i hjørnet..
Ja så naturligvis et toprem over alt, der er beskrevet tidligere i tråden..
Kig her, så kan du se, hvordan man laver et hjørne.
http://www.swedisol.se/sw1010.asp
Det, man skal tænke på, når man laver hjørnet, er, at ydervæggen skal have noget at fæstne i, og at også indre væggen har det. Nu synes jeg dog, at det, der beskrives her, ikke giver et tilstrækkeligt stabilt hjørne, og man risikerer, at hjørnet gaber..
men det kan man løse ved at lægge en vinkel liste i metal bag pladematerialet i hjørnet og skrue direkte gennem pladematerialet/metallisten ind i trælisten. Nu tænker jeg først på den, der er mærket F3, den anden F2 der bør man nok også gøre det på en lidt anden måde.
Hvad man ellers skal tænke på er, at man let får flere lister, der trækker kulde ind i hjørnet..
Ja så naturligvis et toprem over alt, der er beskrevet tidligere i tråden..
Senest redigeret:
Tak for godt link og gode tips. Jeg vil påpege, at A ikke er et hammarband men en limträbalk (tagstol). Men så skal man altså have et hammarband under den. Jeg tror nok på den der variant som nogen skrev "C infældet i D med en E over"
Jo en C er nødvendig der man har vinduer.. ellers sætter man jo vægregler der, hvor bjælken kommer. Men E er vel remmen, og den skal være på begge vægge.. Har du store vinduer, og der kommer flere bjælker oppe på en C uden at kraften tages op af vægregler, så skal C være lidt ekstra stabil (må trædimensioneres korrekt).
Så afhænger det lidt af, hvordan bjælken kommer til at se ud, om man ikke også lægger en C oppe på remmen. Men er det tagvinduer, stikker de ofte ud, og så kan det være smart at lægge en C under.. Men tænk... overalt hvor man erstatter isolering med træ, får man dårligere isolering.
Så afhænger det lidt af, hvordan bjælken kommer til at se ud, om man ikke også lægger en C oppe på remmen. Men er det tagvinduer, stikker de ofte ud, og så kan det være smart at lægge en C under.. Men tænk... overalt hvor man erstatter isolering med træ, får man dårligere isolering.
Klik her for at svare
