Ved ikke helt om dette er det rigtige forumafsnit til dette emne, men jeg prøver... Moderator må flytte det hvis det er nødvendigt...

Jeg undrer mig lidt over, hvordan man bygger et sådant bord med sådanne kanter... Så det bliver som stave i samlingerne...

Har de simpelthen brugt stavlimmet eg og taget stav for stav, skiftevis bord og ben, og så limet det hele sammen og slebet det.

Eller har de skåret en del væk for eksempel hver 5. cm eller lignende.
Og hvis ja. Er der et specifikt værktøj til lige præcis det, for at få det så præcist som muligt?

9977512927.jpg

Hvis jeg ikke tager fejl, er det sinket ;)
"En meget stærk og snedkermæssig sammenføjning er at sinke sammen træstykkerne i hjørnerne. Tidskrævende at udføre, men viser bevis på snedkerens dygtighed."
Billeder findes på denne side.
http://urbansbyggvaror.com/pdf/snickralimfog_33.pdf
Jeg husker også, at der findes en tråd under Værktøj, hvor der blev diskuteret overfræsere :-/

Men er det virkelig sinket ?  :-?

Jeg ville tro, at skiverne er stavlimet med hver anden stav lang og hver anden kort, derefter er skiverne limet sammen med hinanden og (især) hjørnerne er slebet.

Med alle stave høvlet på samme tid, burde pasformen blive meget præcis, når man skubber skiverne sammen.

Meget flot var det i hvert fald  :)

Siden som hejduk..tig linker til viser laxstjertsinkor (dovetail joint), mens bordet og bænken på dit billede ser ud til at være udført med "lige" fingersinkor (finger joint). Fingersinkor er meget enklere at lave, men bliver ikke lige så stærke.

Sinkningen kan være udført før eller efter, at pladerne stavlimmedes, men hvis man skal bygge et lignende bord selv, må man nok gøre det i efterhånden på færdige plader. Den enkleste måde at gøre dette på er med en overfræser (model større, hvis materialet er så groft som på billedet) med en kopierring, en skaftfræser og en skabelon, som du laver i mdf eller krydsfiner. Skabelonen laver du på en sådan måde, at den har en "tap", der giver dig en præcis afstand til forrige udtag. Du vil få udtag, der er afrundede i nederkanten (dvs. let U-formede), men det fikser du let med et godt stemmejern.

Tak for alle svar... det jeg tænkte gøre er et sidebord til køkken... i samme stil med dette men højere... materialet jeg tænkte bruge er 26mm bordplade i eg fra Bauhaus. Det eneste budgettet dækker for øjeblikket.

1014971.jpg

Kan du sende mig et billede af bordet, når det er klart, så er du venlig. Skal selv bygge en 3 m lang tv-bænk på samme måde dvs med bordplade fra bauhaus.

MVH
Kristofer

tager nok desværre et stykke tid... har lidt andre projekt at tage fat i først.... men når det er klart så...

Er det jeg søger ikke samme teknik som Mattias gjorde i sidste afsnit af RoomService?... Men man har brug for en lidt større sådan der fræser end hvad han havde :)

http://www.kanal5.se/templates/page.aspx?id=11946

Atter igen. Det er sådan et her bord jeg gerne vil lave. Eller rettere sagt et sideboard men med enderne i stil med dette.
bord.bmp

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.