Min søster har en altan i hendes lejlighed og undrer sig over, om vi har nogle forslag til, hvordan hun kan løse hendes problem. Jeg tænkte, at jeg måtte spørge jer i forummet.

Hun vil bygge en trævæg, så hun slipper for at se den rynkede plastvæg, som hun er træt af.

Hun vil have liggende uhøvlede brædder, som hun fx kan male med falu sort. Målet er 178 x 245 cm.

Men da det er en lejebolig, vil hun helst ikke bore i væggen, i det bagvedliggende plast eller i altangulvet eller loftet.

Hun undrer sig over, hvordan man får noget til at sidde fast uden at bore. Tips?

En grøn stol står på en balkon foran en hvid, bølget plastvæg. Der er en væglampe og en lanterne i billedet.

Sådan vil hun have, at slutresultatet bliver, men hun behøver ikke at fastgøre noget på den væg.

Svartmalet trævæg med horisontale brædder, kanterne er synlige. Øverst en sort hylde understøttet af vægbeslag.

Balkon med plisseret plastvæg, en grøn stol og en lille bord med en lanterne. Væggen ønskes dækket med vandrette brædder, uden boring.

Billede af en balkon med en hvid, bølgeformet plastvæg og en træbjælke fastgjort vandret over. Der er synlige metalbeslag og en del af en stol nedenfor.

nikasp
Køb stålregler, der ligger mod gulv og loft, og kile derefter vertikale træregler, der låser stålreglerne fast. Derefter er det bare at skrue/søm panelet på dette.

• Synes
korpen flyger og 1 anden
  • Laddar…
Gode forslag. Tak! Bare så jeg forstår. Tror du, at det er nok med 2 lodrette træregler, eller bør hun sætte flere, hvis bredden er 178 cm? Bør hun sætte træreglerne yderst eller et stykke ind? Bør reglerne være 45x95 eller 45x70 eller noget andet?

lettere at tage to panelstykker i højden, som man laver nogle kroge i, som man hægter på de metalprofiler, der er der? Så skrue liggende panel på det.
Kan jo være samme dimension alting, 22x120 eller hvad man nu vælger.

• Synes
Thomas_Blekinge og 1 anden
  • Laddar…
nikasp
  • Synes
Per Eskilsson
  • Laddar…
Stefan1972 sagde:
enklere at tage to panelstykker i højden som man laver nogle kroge i som man hænger på de pladeprofiler, der er der? Så skruer liggende panel på det.
Kan jo være samme dimension alting, 22x 120 eller hvad man nu vælger.
To panelstykker som laver kroge i?

Det lyder enklere og dermed mere interessant, fordi jeg ikke tror, at væggen behøver at være særligt holdbar (andet end at kunne modstå vind), men er ikke helt med.

ja du har jo to eller flere tværgående profiler på best væg. Stil to panelstykker på højden og så er det bare at snitte nogle kroge som gør, at man kan hægte panelens længde fast. At du løfter panelstykket op, skubber ind og sænker ned altså. Så kan du, når alt er skruet sammen, bare løfte det af så. Måske er det nok at slå et søm ind, som du klipper hovedet af og bukker nedad i 90 grader.

• Synes
Per Eskilsson
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.