Har ingen anelse om jeg har ramt det rigtige delforum, men hvis ikke må I gerne flytte tråden til et mere passende sted. Jeg ved knap hvordan jeg skal formulere mit spørgsmål korrekt...
Men det er sådan, at vi overvejer at forsøge at lave et "kølerum" (svarende til en gammeldags jordkælder) ude i vores stald/lade, hvor vi kan opbevare vores afgrøder (samt opbevare krukker, drikkevarer osv.).. og vi undrer os lidt over, hvordan man kan/skulle/bør gøre, og hvad man skal tænke på... om det overhovedet er muligt?
Vi har et passende rum i dag, midt i huset så at sige, hvor der delvist er naturstensvægge (lidt blandet med nogle lecablokke) og støbt betongulv. Loftet består af sådan en sort board (som jeg har glemt navnet på)
Vedhæfter et billede her af rummet, minus trappen som er fjernet (der hvor trappen slutter, mod kameraet, ligger der et par stenblokke på gulvet, der er planen at bygge en væg op og sætte en dør).
Hvordan skal man tænke?
- Fugtighed? Hvor fugtigt skal det være i en jordkælder (eller snarere for at maden skal holde) og kan den fugt påvirke lejligheden ovenfor? (og i så fald, hvordan skal man tætne/reparere loftet, så den fugt ikke generer lejligheden ovenfor).
- Kulde? Temperatur generelt? (i øjeblikket får rummet overflødigsvarme fra vaskerummet, som er væg i væg).
- Isolering? Skal man isolere eller lade det være som det er? (vi planlægger at opvarme på den anden side om nogle år, dvs. ikke kun vaskerummet).
- Ventilation? Hvordan skal man tænke her? til- og fra-luft...
Hvilken temperatur har du i dag? vintertid, der er et vindue der ser det ud som, og en ydervæg bliver der en is eller frost på dem om vinteren. er der nogen antydning om, at der kan være nogen vækst på væggene som kan ses, lidt som fnug eller andet
Vinduet du skimte går ud til laden, som i dag er uopvarmet (dog planlagt at gøre i hvert fald 'vedligeholdelsesvarm' året rundt ret snart). Ingen af væggene i rummet på billedet er ydervægge, men det kan blive -2 grader i laden på de allermest strenge vinterdage (Skåne).
I vaskerummet, som i dag er sammenkoblet/åbent imellem, har vi haft 14 på gulvvarmen cirka. (plus at der står en akkumulatorbeholder i vaskerummet og vaskemaskine/TT som kører tit), og det er spildvarmen derfra, som har varmet rummet på billedet. Har desværre ikke haft en termometer derinde og tjekket.
Tror, at hvis vi skulle have sat en væg og dør op, havde det været betydeligt koldere i DET rum.
spørgsmålet om temp var lidt vigtig, hvis I skal have kartofler der, så bør temperaturen være maksimalt ca. +2-+3C, ellers kan de begynde at spire i midten af januar, ellers ser det ud til at være ret godt med temperaturen og ingen fryserisiko, det der kan give problemer er, hvis I begynder at sætte vægge op og evt. isolering, er den fugt, der findes i en eller anden form, skal ud i rummet. Du nævner LGH ovenfor, er der problemer der i loftet nu, hvis ikke, så bekymr jer ikke, det som kan være godt er at få et rør ud i luften og et rør ind fra laden, men ikke for varmt, jordkældre ventilerer normalt sig selv gennem selvtræk, varmere derinde end udenfor.
Vi har ingen ventilation i dag i nogen af rummene og skal udbedres, derfor forsøger vi at finde ud af, hvordan vi skal gøre i det "der" rum, inden vi fikser det ved siden af
Så vidt vi ved og ser.. er der ingen fugt (eller vækst) problemer i rummet, hverken på vægge eller loft! Dog ekstremt dårlig ventilation, der periodisk giver dårlig lugt i hele vaskerummet. Men som sagt, skal udbedres.. Der skal både være til- og fra-luft (i begge rum).
Jeg troede to grader var for koldt til kartofler? At de skulle have omkring 5-6 i stedet. Har aldrig opbevaret kartofler længe selv, så jeg ved ikke, hvordan det skal være kan rodfrugter lide nogenlunde samme temperatur?
Ikke så bekymret for væggene direkte, da de jo er Leca og sten. Men vil ikke have for fugtig luft ind i bjælkelaget under lejligheden (ovenpå den tænkte "madvarelager") i isoleringen og så videre.. svært at holde øje med, om noget mugner osv. Den lejlighed er fuldt opvarmet, og der bor folk i den.
Samtidig skal der jo heller ikke være drivende fugtigt i en "jordkælder", så det BURDE ikke være noget problem.. (?)
Hvis man nu skal tilføre lidt luft, kan man trække et rør nogle meter ud.. (Til /igennem en ydervæg) og få den til selv at suge luft ind.. en slags selvtræk.. eller skal man hjælpe luften på vej?
Fornuftigt at have det udefra, der kommer ind ved gulvet, med en form for spjæld, så der ikke kommer for meget kold luft ind. Med spjældet kan det derefter reguleres, og så et rør ud gennem taget, passende en 75 mm afløbsrør. Almindelige jordkældere har én i den størrelse oppe på jordtaget samt intet ind (utæt i dørene) og selvtræk (kan huske mormors). Det er nok uhensigtsmæssigt med ventilator, kan blive for meget venting så.
Det med temperatur for kartofler var en kartoffelavler, der sagde det, men det kan nok variere lidt med, hvordan kælderen er; I må prøve et år med ca. +4C, men ingen kartofler ved røret, der kommer ind, da fryser de nok. Det skal ikke blæse i rørene, kun knap nok til at være mærkbart.
At isolere mod LGH ovenpå, det kan lade sig gøre at sætte noget i loftet på kælderen.
Det med fugt tror jeg ikke er noget problem, når du siger, at det er tørt.
Bliver nok godt det her, har selv en madkælder en trappe ned, med lidt kulde i.
Spjæld til niveauregulering af indkommende luft bør ikke være noget problem at opnå (synes jeg) men omvendt med temperaturen da? flere gange har vi f.eks. haft 12 grader varmt ude.. nogle dage før jul (ikke så usædvanligt). Hvordan skal man tænke angående madopbevaringen da?
Håber at det ikke bliver lige så varmt i rummet eller bør man have en form for køleanlæg? (i modsætning til en rigtig jordkælder, så ligger dette rum over jorden.. og bliver jo sandsynligvis lidt varmere med omgivelserne)?
Bare lidt af nysgerrighed, hvordan skal en god luftfugtighed være i en god "jordkælder"? hvis man skulle have et retningslinje..
Det med høj temp er måske et problem for jer, eftersom I bor på den breddegrad, ved om dette, har selv et hus der. Da måske et portabelt køleanlæg kan ordne det, findes et antal med nogenlunde pris på, det som er problem med dem er, at de også sænker fugtigheden, det bliver kondens, når luften køles af, og tømmer luften for væde. Måske kræves et anlæg, som sidder på ydersiden og fører kulden ind, men da bliver det helt andre penge. For at komme rigtig er det nok bedst at tale med nogen, der arbejder med AC, ikke nogen i varehuset men en professionel. Kommer nok ikke længere for min del, det handler om at finde den rigtige temp og fugt, det er ikke helt problemfrit nogle gange. Jeg køler madkælderen med brinevæsken på min varmepumpe ca. +6 C. Håber, at I kommer til at få en god madkælder
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.