Vi fik en luftvarmepumpe for primært køling installeret heromdagen. Inderdelen sidder på overetagen og ydredelen sidder på gavlen ca. 6 meter mod naboens garage. Der tænkte vi, at den ikke generer nogen, da stedet er ca. 25 meter til deres terrasse. Dog ligger deres garage noget længere ind på grunden end vores, og de oplever varmepumpens brummen på deres terrasse på forsiden, primært om aftenen, når vi tænker at køre nogle timer for at få en fornuftig køling deroppe. Det er som om lyden reflekteres mellem vores gavl og deres garage og forstærkes. Det lyder selvfølgelig en del, når man står på deres grund nogle meter fra varmepumpen, men dette har jeg svært ved at se hvordan jeg skal kunne forbedre. I området er der mange varmepumper, som sidder helt åbent både her og der. Måske vores lyder mere end andre modeller, ved ikke, det er vores første luftvarmepumpe. Vores prioritet var i hvert fald, at den ikke skulle komme i nærheden af hverken vores eller naboens hus eller terrasser.
Naboen foreslog en skærm, men kunne ikke nærmere præcisere hvordan man bygger sådan en på bedste måde.
Er der nogen, der ved, hvordan man på bedste måde bygger en skærmvæg, som på effektiv vis "spiser" lyden, så den ikke reflekteres videre. Jeg tænkte mig en konstruktion med spånplade på ydersiden mod stående 45x45 eller lignende, så 45 mm polystyrenplade i midten og almindelig plade mod indersiden, den ser man alligevel ikke, så den behøver ikke at være pæn. Skal indersiden beklædes med en slags liggende ribber eller lignende for at absorbere lyden? Selvfølgelig med vinklet ribber så luften kan flyde igennem pumpen, ingen helt lukket kasse.
Overvejede også, om man kunne bygge en slags lydabsorberende enhed og sætte den på vores facade for yderligere at sluge eventuelle lyde?
Vi vil jo selvfølgelig gerne have, at lyden dæmpes så meget som muligt, både for naboen og for os selv. Vi har efter min mening et godt samarbejde med naboerne og vil gøre dem tilfredse så godt som muligt. Dette er nok første gang i 10 år, naboerne klager over noget, så det er ikke nogen brokkerøve direkte.
Taknemmelig for hjælp. Har googlet og søgt i emnet men ikke fundet nogen, som vi kan bruge specifikt til dette formål.