Skal bygge en form til en 15 cm bred ca 3 meter lang og op til 140 cm høj mur (på skrånende klippegrund) og har fået tips om at bygge med råspont i stedet for formfiner.
Hvor tæt skal man have mellem de horisontale sømregler?
Hvor tæt mellem vertikale regler med støtter?
Tager gerne imod tips til fremgangsmåden!
Hvor tæt skal man have mellem de horisontale sømregler?
Hvor tæt mellem vertikale regler med støtter?
Tager gerne imod tips til fremgangsmåden!
Læs denne tråd, der findes meget information: https://www.byggahus.se/forum/threads/gjuta-vaeldigt-stor-blomsterlada-i-betong.372580/page-7
- Uklart om det bliver nemmere med råspont, afhænger nok af hvor "kurvet" klippen er.
- Hvis du bruger plader får du en anden overflade end med råspont.
- Hvis bunden af muren ikke skal ses, kan du støbe en sål, der er bredere end 15 cm, så bliver det nemmere at støbe resten af muren ovenpå, og sålen behøver ikke at blive placeret så præcist. Se linket tråd.
- Man kan bore i klippen og fastsætte reglar og andet med ekspander eller lignende.
- Liggede regel i bunden kan fastgøres/holdes på plads med for eksempel armeringsjern, der bores ned i klippen.
- Bor i klippen, og fastgør dub og/eller stående armering med kemankre.
- Overvej hvordan du skal drænere vandet, der løber mod muren.
Klik her for at svare