Hej,
Da jeg fandt en gammel vandskade under og rundt om et vindue på nordgavlen (forårsaget af et forkert underblik), blev jeg nødt til at rive en del af væggen i det rum. Og da der var lidt skimmel i isoleringen mellem fiberplankerne (Hultssfredhus 1970) og mexiteglet, samt at rummet alligevel skulle totalrenoveres, rev jeg hele indervæggen ned. Ikke så meget arbejde at bygge op igen bare jeg får hjælp til at tænke, så jeg gør det rigtigt.
Væggen var tidligere opbygget således:
(Indefra) Tapet, tretex, dampspærre af plast, fiberplanke, 45mm glasfibermåtte med pap på ydersiden og til sidst tegl.
Pappen på glasfibermåtten lå direkte mod den mørtel, der blev presset ud, da de lagde teglene, og der var altså ingen tydelig luftspalte der, men mere det rum, der blev skabt af den svulmende mørtel på indersiden. Der er heller ingen lufthuller i studsfugerne, og ingen naturlig ventilation i overkanten mellem indervæg og tegl.
På trods af dette var der ingen tegn på skader eller angreb på pappens yderside, men der var et mørkegråt/sort område nogle decimeter fra en horisontal revne i glasfibermåtten (på siden ind mod fiberplanken), som jeg antog var skimmel.
Så det virker som om, der er trængt fugt ind gennem fugerne, hvilket jeg har forstået er helt normalt og grunden til, at man ønsker ventilation bag teglene, men at det har fungeret, hvor pappen har været hel.
Men nu hvor man har mulighed for at gøre det efter alle anbefalede metoder med ventilationshuller i studsfuger og mellemrum bag tegl med mere, virker det som om, den mulighed skal undersøges, men med hjælp til ikke at lave noget forkert.
Nogle problemer, som jeg ser med at åbne for ventilation, er, at der ikke ser ud til at være noget, der beskytter gulvremmen nede ved fundamentet. Der ligger tjærepap mellem fundament og rem, men intet ud mod teglene. Hvis der blæser fugtig luft ind i ventilationshullerne, er der så ikke risiko for, at det kan kondensere på indersiden og løbe ned og lægge sig mod træet? Jeg vil jo ikke have flere vandskader... Gode tips til, hvordan man kan løse det? Det er meget ujævnt i bunden af væggen på grund af den faldne mørtel.
Derudover er der brug for ventilation i toppen også. Man kan åbne huller i teglfugerne i overkanten også, men jeg er bange for, at der i stedet kan løbe vand ind fra gavlspidserne. Direkte oppe ligger træ i vejen, og det burde være en del af reglen for gavlspidserne. Jeg kan selvfølgelig bore op der, men det føles bedre at lede luften direkte ud.
Hvis jeg nu får en fungerende ventilation af mellemrummet, skal indervæggen også beskyttes mod udefrakommende fugt. Hvad er egentlig bedst at bruge ud mod luftspalten? Jeg har set alternativer som asfaboard, vindspærrepap, vindspærreduk, skalfasadplade, facadeskive, udegips m.m. Jeg er ikke så vild med at have træ direkte ud mod luftspalten og undrer, om vindspærreduk er nok til at skabe en barriere mellem fugt og træ? Selv om det fungerer i almindelige ydervægge med træpanel.
Og hvor tyk isolering kan man have? Er det ikke varme både fra ydersiden og indersiden, der sætter luften i luftspalten i bevægelse? Og hvordan bliver det med dugpunktet og fugt i luftspalten? Eller er det ok at bygge med moderne isoleringsmål, da det jo fungerer på moderne huse med stort set samme opbygning af skalfasaden?
"Alle tips modtages taknemmeligt," som det plejer at hedde.
Er det kun murstensvæggen nu, så alt andet er væk, murstenen bærer op gavlspidsens træværk som er sædvanligt, tag et foto og vis hvordan det ser ud nu,
På billedet ses hammerbåndet for den tidligere indervæg, som er det lysere træ. Det lidt mørkere uhøvlede træ mellem hammerbåndet og murstenen er sømmet fast som en slags låg for rummet mellem indervæggen og murstenen, og sprækken, man ser mellem disse, fører op på loftet. Konstruktionen for tagspidsen virker som en selvbærende tagstol og har så vidt jeg kan se ingen kontakt med murstenen.
Det føles dumt at lede luft ind i bunden af væggen for at ventilere fugt væk i mellemrummet, blot for derefter at føre den videre op på loftet gennem sprækken.
Så min egen overvejelse lige nu er, om jeg skal lave huller i stødkanterne i den øverste del af væggen også, men bag drypnæsen på gavlens træ. Der er nemlig et mellemrum der, som er beskyttet mod regn.
Derefter tætner jeg mod loftet med en eller anden blød fugemasse.
Meget skrolle der, du har da ikke noget specielt tagspryd på gavlen, måske skrælle skrollet af (meget arbejde) og sætte nogle trykimprægnerede brædder 12MM mod teglet + udengips mod, så bliver der en luftspalte, lave hul i fugerne nede, har for mig at de har ca. 4 sten imellem og på en række, men glem ikke insektnet aluminium eller kobber på bagsiden af teglet, kan limes med silikon eller andet, kan ellers komme lejere,
Det med at lede det op på loftet er nok ikke nogen fare, det er ingen tornado på ventilationen, du har vel vent der med.
Ja, meget klister på indersiden.
Har fjernet det, som stak mest ud.
Jo, ventilation findes på loftet, men da væggen var helt uden ventilation tidligere, er jeg lidt bange for at ændre forudsætningerne deroppe, hvis jeg nu skaber en luftstrøm derop.
Er der nogen risiko ved at føre luften ud gennem stødte fuger i toppen af væggen?
Indervæggen bygger jeg nok op med facadeskive mod mellemrum, derefter vindpap, isolering/reglar og så plast før OSB og gips.
Tænkte at bygge en ramme på gulvet, som jeg fastgør vindpap og facadeskive mod, for derefter at rejse det op og banke det på plads. Derefter isolerer jeg rummene og plastre.
Fasadplade og vindduk har samme funktion, så skipp en af dem, det er ingen fare med venten bagved og op, det meste af den fugt, der kan komme, sidder i overfladelaget på teglstenen og blæser væk, det skal meget vand til for at det skal gå igennem teglstenen til indersiden. Lige som et monsunregn.
Isover, som laver facadepladerne, mener, at man skal have dugen. Fungerer som fugtbeskyttelse også, hvis jeg forstår det rigtigt, så for en sikkerheds skyld bliver det facadeplade 30 og dug. Så har man jo fulgt anvisningerne i hvert fald.
I øvrigt har du nok ret i, at ventilationen sikkert bliver tilstrækkelig. Tidligere, da det var helt tæt, lå pappen på glasuldspladen mod skrolle og havde ingen synlige problemer med det. Fungerede sikkert som en fugtspærre-type. Dog var der et sted, hvor der var en sprække i glasuldspladen, grå/sorte misfarvninger ca. 10 cm ud på hver side af sprækken, som jeg tolkede som skimmel. Så helt fugtfrit har det måske ikke været. Noget jeg håber at rette op på med forbedret ventilation.
Er nok ikke fugt, i sprækker plejer det at trække lidt luft og komme ind snavs fra luften og misfarve, og det plejer at blive en grålig tone på isoleringen.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.