4,015 læst ·
4 svar
4k læst
4 svar
Hvordan bygge dørkarm til indadgående dobbeltdøre?
Vi er i gang med vores indglaserede veranda og har købt et par gamle dobbeltdøre uden karm. På grund af den lange trappe op mod dørene skal de åbne indad (så man ikke behøver træde ned på trappen for at kunne åbne).
Hvordan bygger man bedst karmen for at undgå vand, der bliver stående eller løber ind mellem tærskel og dør?
Alle konstruktionstips modtages med tak.
Hvordan bygger man bedst karmen for at undgå vand, der bliver stående eller løber ind mellem tærskel og dør?
Alle konstruktionstips modtages med tak.
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 indlæg
Jeg justerede en karm & tærskel på en gammel indadgående dør. At sikre mod at vand løber langs dørbladet og ned mod indersiden af anslaget på tærsklen, er næsten umuligt, i hvert fald hvis du ikke vil justere i døren (læs montere en udenpåliggende dryplade). Men jeg har i det mindste konstrueret tærsklen som en let skrånende plan, så vand ikke bliver stående. Hvis du desuden kan sikre, at tærsklen er af godt træ og kan tørre mellem perioderne, tror jeg, den vil holde længe alligevel.
Ellers kan man jo tage andre foranstaltninger for at minimere muligheden for, at vand kommer til døren, som et godt tagskæg eller entrétag.
Ellers kan man jo tage andre foranstaltninger for at minimere muligheden for, at vand kommer til døren, som et godt tagskæg eller entrétag.
Sæt en "næse" på dørbladet lige over tærsklen. Næsen er ment til at lede det meste af vandet væk fra mellemrummet mellem dørblad og tærskel. Med næse mener jeg en længdegående liste med skråskåret overside.
Edit... Bifuel nåede det før😄
Edit... Bifuel nåede det før😄
Klik her for at svare