Hej! Her kommer et ægte begynder-spørgsmål fra en ny husejer (og forummedlem).
Vi har enkelgips i væggene. Jeg har købt lidt forskellige befæstelsesgrejer, blandt andet dessa skiveplugs fra Clas Ohlson (tænkte først på at købe metalekspandere, men de havde så frygteligt dårlige anmeldelser på Clas Ohlson).
Spørgsmålet er bare - hvordan bruger jeg dem trin for trin? Det er jo et idiotsprøgsmål, men har man aldrig brugt dem så hvordan skal man vide? De eneste instruktioner jeg ser er lidt for vage til min smag - "För lätta montage i gips-, spån- och träfiberskivor (tjocklek min. 13 mm). Förborra med 8 mm borr. Skruva i skruven tills fästdetaljen ligger mot ytan och sedan ett varv till, inte mer."
Er det
1. Bor et hul (størrelse står på pakken)
2. Bank dem ind (eftersom "armene" kun er to i antal, skal man trykke dem ind, så armene ekspanderer lodret for maksimal bærekraft? Står intet om det, men min intuition siger, at det burde spille en rolle)
3. Nu da - skal man...
A) FØRST skrue en skrue i for at få den til at ekspandere/fiksere og derefter skrue den ud, og SÅ skrue ind igen med denne gang med det, man nu skal fastgøre
B) eller er det bare at DIREKTE skrue op, hvad man nu ville skrue op? (sørg for at have skruen lang nok)
Hej! Her kommer et rigtigt nybegynder spørgsmål fra en ny husejer (og forum medlem).
Vi har enkeltgips i væggene. Jeg har købt lidt forskellige fastgørelses ting, blandt andet disse skiveplugger fra Clas Ohlson (tænkte først at købe metaludvidere, men de havde så forfærdeligt dårlige anmeldelser på Clas Ohlson).
Spørgsmålet er bare - hvordan bruger jeg dem trin-for-trin? Det er jo et idiot spørgsmål, men har man aldrig brugt dem før, hvordan skal man så vide det? De eneste instruktioner jeg ser er lidt for vage til min smag - "Til let montering i gips-, spån- og træfiberplader (tykkelse min. 13 mm). Forbor med 8 mm bor. Skru i skruen, indtil fastgørelsesdetaljen ligger mod overfladen og derefter en omgang til, ikke mere."
Er det
1. Borer hul (størrelse står på emballagen)
2. Banker dem ind (da "armene" kun er to i antal, skal man trykke dem ind, så armene udvider sig i højden for maksimal bærekraft? Står intet om det, men min intuition siger, at det burde spille en rolle)
3. Nu da - skal man...
A) FØRST skrue en skrue ind for at få den til at udvide/fiksere og derefter skrue den ud, og SÅ skrue ind igen, denne gang med det, man nu skal fastgøre
B) eller er det bare at DIREKTE skrue op, hvad man nu ville skrue op? (sørg for at have tilstrækkeligt lang skrue bare)
Tak! 😀
Orientering af pluggen synes ikke at spille nogen rolle, og det er næppe muligt at kontrollere alligevel.
Jeg tolker det som, at du skal trykke pluggen i og derefter skrue op det, der skal fastgøres. Ved ikke, hvor godt de holder til genbrug, risikoen er vel, at du trækker modholdet (udvidelsesdelen) i stykker, da de advarer om kun at dreje en omgang efter, du har fået fat.
For enklere opsætning i gips synes jeg, at "thorsmanspluggen" er god. Svært at gøre forkert, vinger der låser den i pladen, en krave der forhindrer pluggen i at falde ind i hullet og lavet af godt plastmateriale. (engang lavet i Sverige).
For enklere opsætning i gips synes jeg "thorsmanspluggen" er god.
Svært at gøre forkert, vinger som låser den i pladen, en krave som gør at pluggen ikke falder ind i hullet og lavet af godt plastmateriale. (engang lavet i Sverige).
[billede]
Verdens bedste for sikker fastgørelse i beton, teglsten og andre hårde mineralske materialer der er tykkere end pluggens længde. Ulempen med dem i gips er at de holder ved at ekspandere radiært i hullet. Meget lidt fejlmargin der.
Senest redigeret:
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.