Hej!
Forsøger at bore gennem metal/jern/stålbjælke, der udgør regler på en indglasset altan. Det går meget trægt med Ryobi slagboremaskine 800w, lavt omdrejningstal og HSS bor. På forsiden af stålrøret går det an, men jeg skal igennem på den anden side (hul) og der går det betydeligt dårligere...
Nogle tips til optimering af processen?
Tak på forhånd!
Mvh
Dragan

Totte_S
Skærevæske eller i det mindste en form for olie som smøring. Højt tryk på boret, lavt omdrejningstal. Og et godt bor.
Hvis du kan nå med en stor enhåndstvinge, kan man bruge den for at få pres på boremaskinen. Meget svært at trykke tilstrækkeligt hårdt, hvis man ikke kan trykke nedad.
Større hul, så kan det være godt at bore et mindre først.

• Synes
Dan_Johansson og 1 anden
  • Laddar…
Arbejdede inden for værktøjsindustrien for 20 år siden og byggede da værktøjer op til 50 ton stykket.
Når vi havde brug for at bore i bl.a. hærdet stål osv., som var rigtig hårdt, brugte vi almindelige betonbor beregnet til slagboremaskiner, som blev slebet skarpe (meget billigere pr. styk sammenlignet med specialbor).
Derefter blev de sat op i store boremaskiner, der kørte på højeste omdrejningstal og manuel langsom fremføring samt konstant køling.
Var som at skære i smør.
Risikoen ved at bore er jo, at materialet bliver for varmt og hærder stålet, så alfa og omega er kølingen.

• Synes
cpalm
  • Laddar…
A Argastesnickaren sagde:
Arbejdede inden for værktøjsindustrien for 20 år siden og byggede dengang værktøjer op til 50 ton stykket.
Når vi skulle bore i bl.a. hærdet stål osv., som var rigtig hårdt, brugte vi almindelige betonbor beregnet til slagboremaskiner, som blev slebet skarpe (meget billigere per styk sammenlignet med specialbor).
Derefter blev de sat op i store boremaskiner, som kørte på højeste omdrejningstal med manuel langsom fremføring og konstant køling.
Det var som at skære i smør.
Risikoen, når man borer, er jo, at materialet bliver for varmt og hærder stålet, så det allervigtigste er kølingen.
Tak, det betyder, at jeg kunne prøve med en slagboremaskine og betonbor type SDS+ med køling.👌🏻

drami drami sagde:
Tak, det indebærer, at jeg kunne teste med en slagboremaskine og betonbor type SDS+ med køling.👌🏻
Boret skal slibes om.
Fandt et eller andet link, hvor der blev spurgt om det samme.
Har ikke læst hele linket, men det ser ud til at svare på det samme.
Held og lykke:)

https://www.maskinisten.net/viewtopic.php?f=95&t=97321&lv=0&start=0

• Synes
drami
  • Laddar…
Jeg kan ikke forestille mig, at de der rør skulle være af hærdet stål.

Går det tungt, er det enten boret, der er sløvt, eller også behøves der skærevæske. Eller er hullet så stort, at man burde starte med at bore for med et mindre bor.

Har man uheld, kan der brydes en flis ud af æggen på et nyt HSSbore, når man borer det første hul, og så skærer det ikke mere.

• Synes
Workingclasshero og 3 andre
  • Laddar…
Hvor store huller skal du lave?

Håber du ikke bruger slagboremaskinen som slagbor, når du borer i metal...

Jeg har slebet om billige betonbor og boret i metal. Bla. høvlstål. Har man mulighed for at bruge søjleboremaskine, virker det ikke så kræsent, hvordan man sliber, men med en håndboremaskine mistænker jeg, at det er sværere, men forhåbentlig ikke umuligt.

Jeg anbefaler altid at bruge linolie som smøring/køling, når man borer i svære materialer. Der behøves ikke mange dråber. Borerne skærer meget bedre.

• Synes
Workingclasshero og 3 andre
  • Laddar…
S
plåtrickard plåtrickard sagde:
10mm

plåtrickard plåtrickard sagde:
10mm

Tag et billede af bjælken, du er ved at bore i?
Materialet i disse ting plejer ikke at være af højeste kvalitet, det lyder som om du måske bruger bor af lidt dårlig kvalitet.

Har du kommet igennem på den ene side, så skal du jo kunne komme igennem på den anden.😀

E etompau sagde:
Tag et billede af bjælken du er ved at bore i?
Materialet i disse ting plejer ikke at være af højeste kvalitet, lyder som om du måske bruger bor af lidt dårlig kvalitet.

Har du kommet igennem på den ene side, så skal du jo kunne komme igennem på den anden.😀
Ja, det tænker jeg også, men det har vist sig at være betydeligt sværere at bore igennem den anden side, da jeg ikke kan se, hvordan boringen skrider frem. Forstår ikke helt, at det skal være så svært, har kun gode og passende bor, nyindkøbte HSS med cobalt.😔

Hvis du borer med en 10mm boremaskine, skal du bore for med 4 eller 5mm eller noget lignende. Du får ikke tilstrækkeligt tryk på det for hånd, hvis du borer med 10mm direkte. Desuden er midten grovere på en grovere bore, så den arbejder tungere.

• Synes
Workingclasshero og 2 andre
  • Laddar…
H heimlaga sagde:
Hvis du borer med 10mm bor skal du bore først med 4 eller 5mm eller noget lignende. Du får ikke tilstrækkeligt stort tryk på det i hånden hvis du borer direkte med 10mm. Desuden er centrumet grovere på en grovere bor, så den arbejder tungere.
Godt tip👌, tak!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.