Skal sætte en lille hylde op med 17kgs belastning som IKKE må falde ned.

Vil sikre mig, at den sidder fast. Hvordan går jeg frem?

Kældervæggen ser ud som på billedet og er helt stum, når man banker på den (almindelig beton?).

Boretype?
Slagboremaskine?
Plugtype?
Dimension på skrue og plug og bor?
Teknik? Længde på borehul?

Nogle tidligere opsætningsforsøg i betonvægge er gået i vasken, hvor væggen er blevet pulveriseret og haft nul bæreevne, og væg og gulv har set ud som en sandkasse...

Tak for råd :)

Hvid källervæg under et vindue, muligvis beton, med små revner og ujævnheder i overfladen. Beskueren nævner udfordringer med at hænge en hylde op her.

S
Hvordan ser hylden ud?
Svært at give råd om passende skrue uden billede eller beskrivelse.

• Synes
plan-g
  • Laddar…
Bore 20 huller og indsæt brun plug. Derefter skru skruer ind i alle hullerne, så de sidder fast.
Slagboremaskine selvfølgelig.

• Synes
plan-g
  • Laddar…
En borehammer og 8-10 mm bor (bor følger sandsynligvis med). Høreværn skal du købe ekstra. Går måske med almindelig slagboremaskine, hvis hullerne ikke er så mange (kort eller lang hylde?).
https://www.jula.se/catalog/verktyg...re/elektriska-borrhammare/borrhammare-011637/

Vinkelkonsoller og 8-10 mm plug afhængig af hvor mange konsoller.
https://www.biltema.se/bygg/forvaringshyllor/konsoler/vinkelkonsol-2000037531
https://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/forvaring/forvaringshyllor-lador/konsoler/konsol-341063/
https://www.byggmax.se/konsol-p257221

Grå plug havde jeg valgt, med hak i, ikke lige.
https://www.biltema.se/bygg/fastelement/pluggar/plugg-med-skruv-2000022298
https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...expanders/plast-nylonplugg/nylonplugg-365139/

Når du har sat en konsol fast, hænger du dig i den med hele din vægt. Sådan havde jeg gjort.

(Høreværnene er for at ABBA ikke skal lyde som dødsmetal resten af livet, ikke noget galt med dödsmetal måske, men en gang imellem vil man nok høre andet.)

Senest redigeret:
  • Synes
plan-g
  • Laddar…

Bedste svar

Du har Tung i overskriften, men skriver derefter 17kg.
Skal du belaste med 17kg, kan det egentlig klare sig med en skrue, de fleste hylder skal vel bruge 2 konsoller og 2 skruer til hver konsol.

Hvis du mangler egen mulighed for at bore i beton, ville jeg leje eller låne en lille borehammer med tilhørende SDS bor fx en Hilti TE2

Det er fint med 5,5mm bor og rødplug til en så lille belastning, man plejer at bore ca 4cm dybt og kan bruge skruer med 30-40mm længde.

• Synes
plan-g
  • Laddar…
Düsseldorff
Mangler der måske et nul? 170 kg er tungt. 17 kg er ikke tungt.

• Synes
Dublin
  • Laddar…
Hvordan går det med hylden?

• Synes
plan-g
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood sagde:
Hvorfor ikke satse på noget som dette i stedet?
[bild]
[link]
Så slipper du alt boring og skruen.
Der findes hylder i mange udførelser:
[link]
Tak, men i dette tilfælde går det ikke, da der er sofa mm. i vejen. Har dog flere af netop sådanne i garage og øvrige kælder.

S sinuslinus sagde:
Hvordan ser hylden ud?
Svært at give råd om passende skrue uden billede eller beskrivelse.
Det er en hylde med 2 stk. almindelige konsoller. Det bliver vel et skruehul pr. konsol.

F fribygg sagde:
Du har Tung i rubrikken, men skriver så 17kg.
Skal du belaste med 17kg, rækker det egentlig med én skrue. De fleste hylder har vel brug for 2 konsoller og 2 skruer til hver konsol.

Hvis du mangler mulighed for at bore i beton, burde du leje eller låne en lille boremaskine med tilhørende SDS bor fx en Hilti TE2

Det er tilstrækkeligt med 5,5mm bor og rødplugg til en så lille belastning, man plejer at bore ca. 4cm dybt og kan bruge skrue med 30-40mm længde.
Okay! Tak for afklaringen. Jeg opfatter 17kg som ret meget mere end, hvad jeg plejer at have på hylder. Der skal stå 2 stk. væskefyldte hydroponiske dyrkningskasser på, så hvis de falder ned, har jeg vand overalt. Det er 17kg plus selve hyldepladen, så det bliver ca. 20kg.

Da jeg skruede skohylder op på væggen ved siden af, sad pluggerne rigtig dårligt, men det skyldtes måske forkert teknik/plugg mm.

Tak for alle gode svar i tråden. Skal nu gøre som I har sagt. Skruer hylden op i eftermiddag. Har adgang til Hitachi skruetrækker med slagfunktion (boremaskine).

Skruetrækker med slag er vel ikke helt det samme som en borehammer?

• Synes
toolman77
  • Laddar…
Hvad er det for et materiale i væggen? En kælder kan jo være alt fra armeret støbt beton via leca til hulstensblokke. Hvornår er huset bygget?

Har du prøvet at bore i væggen et sted, hvor du ikke skal fastgøre hylden? Går det trægt eller let at bore i, hvilken farve har borestøvet?

Er det trægt og hårdt at bore, så er det måske beton, og da fungerer almindelig plug godt.
Er det let at bore og lidt mørkegråt støv, kan det være leca. Da kan riflet nylonplug fungere.
Er det lysegråt, kan det være betonhulsten eller bare et tykt lag puds. Kan fungere med 6*120mm træskrue lige ind uden at bore. Kan kræve plug.

Du kan jo altid sætte op konsolskinner i stedet for blot konsoller. Det giver flere fastgørelsespunkter og en bedre hævarm for fastgørelsen. At bruge lange skruer med pluggen presset ind i hullet eller plug med lang hals kan også fungere. Du får da fastgørelsen langt inde i hullet, så væggen ikke revner.

• Synes
Cerb
  • Laddar…
Er det rigtig beton eller betonhålsten?

Hvis det er det sidste, så er en almindelig skruetrækker nok, så længe det ikke er nogle 12mm huller, du skal lave.

Er du ekstremt bekymret, så bor en og sæt gängstav med kemankare. Så kan du hænge en mindre bil på væggen senere :)

P plan-g sagde:
Tak for alle de gode svar i tråden. Jeg vil nu gøre, som I har sagt. Jeg monterer hylden i eftermiddag. Har adgang til en hitachi skruetrækker med slagfunktion (borehammer)
Kommer du ind i væggen med en skruetrækker med "slagborefunktion", ville jeg betragte væggen som svag. Kommer du ind med en slagskruetrækker, ville jeg kalde den porøs.

En sidste udvej er altid gevindstang og gummiexpander eller hulbøsning og ankerfugemasse.

S Stevie Deville sagde:
Skrueværktøj med slag er vel ikke helt det samme som en borehammer?
NEJ det er det ikke

Billedet viser jo en betonvæg støbt i form af uhøvlede brædder, da hylden tilsyneladende skal veje 20 kg bør det være tilstrækkeligt med rødplugg. Hvis betonen er hårdt procentblandet med sten, som var almindeligt før den fabriksblandede beton, eller af andre årsager indeholder meget ballast, anbefaler jeg en ordentlig borehammer, at arbejde med noget andet i sådant mtrl tager mere på psyken end på væggen.

• Synes
kulle og 3 andre
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.