926 læst ·
5 svar
926 læst
5 svar
Hvordan bør gulv skæres op ved byggeri af skillevæg?
Hej!
Er ny i fix og vil gerne modtage lidt vejledning omkring følgende trin ved opbygning af en indervæg. Jeg skal bygge en væg på overetagen i huset, som i øjeblikket er et eneste stort rum, for at få to. På gulvet ligger laminat. Tanken er, at væggen skal blive "permanent" og planlægger således at save op i gulvet for syllen. Jeg har læst, at for 70mm regler bør jeg tage op 90mm for at efterlade ekspansionsfuge for det flydende gulv. Jeg har også læst, at væggipsen derefter ikke skal monteres klods mod undergulvet, men gerne et par mm over laminatet. Jeg skal også sætte en ny dør og karm og har også spekuleret på, hvordan man bedst går til værks.
1. Er det nok at lægge en kile i underkanten af gipspladen for at skabe rigeligt med plads til eventuel fremtidig gulvudskiftning af større tykkelse?
2. Bør jeg kun save op det eksisterende gulv, hvor syllen skal ligge, eller bør man opdele det i to flydende sektioner - er det i så fald nok med en ekspansionsfuge på cirka 20mm, hvor dørtrinnet vil ende? Eller skal man lade det være helt intakt og lade de to rum dele det samme flydende gulv?
3. Er det en god idé at sætte den nye dørkarm på det eksisterende gulv? Eller bør den stå mod undergulvet? Førstnævnte føles jo lettest og pænest, men måske overser jeg en detalje?
Stort tak på forhånd 🙂
Er ny i fix og vil gerne modtage lidt vejledning omkring følgende trin ved opbygning af en indervæg. Jeg skal bygge en væg på overetagen i huset, som i øjeblikket er et eneste stort rum, for at få to. På gulvet ligger laminat. Tanken er, at væggen skal blive "permanent" og planlægger således at save op i gulvet for syllen. Jeg har læst, at for 70mm regler bør jeg tage op 90mm for at efterlade ekspansionsfuge for det flydende gulv. Jeg har også læst, at væggipsen derefter ikke skal monteres klods mod undergulvet, men gerne et par mm over laminatet. Jeg skal også sætte en ny dør og karm og har også spekuleret på, hvordan man bedst går til værks.
1. Er det nok at lægge en kile i underkanten af gipspladen for at skabe rigeligt med plads til eventuel fremtidig gulvudskiftning af større tykkelse?
2. Bør jeg kun save op det eksisterende gulv, hvor syllen skal ligge, eller bør man opdele det i to flydende sektioner - er det i så fald nok med en ekspansionsfuge på cirka 20mm, hvor dørtrinnet vil ende? Eller skal man lade det være helt intakt og lade de to rum dele det samme flydende gulv?
3. Er det en god idé at sætte den nye dørkarm på det eksisterende gulv? Eller bør den stå mod undergulvet? Førstnævnte føles jo lettest og pænest, men måske overser jeg en detalje?
Stort tak på forhånd 🙂
Skal du kun have gips på væggen eller OSB + gips?
Jeg ville have skåret ud i gulvet, så der er plads til reglar + OSB + gips, så gulvet ikke havner under vægpladerne.
1. Se ovenfor.
2. Del det op i to sektioner med ekspansionsfuge under tærsklen.
3. Dørkarmen skal stå på undergulvet, men tærsklen skal ligge på det færdige gulv
Tag ikke alt ovenfor som en præcis facit, men sådan ville jeg have gjort.
Jeg ville have skåret ud i gulvet, så der er plads til reglar + OSB + gips, så gulvet ikke havner under vægpladerne.
1. Se ovenfor.
3. Dørkarmen skal stå på undergulvet, men tærsklen skal ligge på det færdige gulv
1. Kun gips. Tænkte også først at skære ud til regelværk + gips, men læste et sted, at man ofrer værdifuldt rum for ekspansionsfuge. Behøver ikke have et verdensbedste resultat, men man vil jo slippe for at lave det om direkte i hvert faldmaah sagde:
Skal du kun have gips på væggen eller OSB + gips?
Jeg ville have savet ud i gulvet, så at reglar + OSB + gips får plads, så gulvet ikke ender under vægskiverne.
1. Se ovenfor.
3. Dørkarmen skal stå på undergulvet, men tærsklen skal ligge på det færdige gulv.
2. Tak for input!
3. Mistænkte det. Tænkte, at fordelen ved at sætte karmen på gulvet er, at man i første omgang slipper for at evt. save døren. Dårligt overblik over hvor meget plads der er fra bunden af døren til bunden af karmen, så at sige. Måske findes der en standard for det?
Du har ret. Tænkte forkert.Larsa sagde:
Har sat en række karme op, og de står jo selvfølgelig på det færdige gulv.
Ved renovering sker det dog ofte, at man lader karmen blive og lægger det nye gulv mod karmen.
Ja så saver man karmen af og lader gulvet gå under. Derefter kan man have brug for at kappe døren i underkanten.maah sagde:
Klik her for at svare