Få en hætte i metal i stedet. Da jeg installerede en ny brændeovn, svor mureren over vores eksisterende krone og sagde, at det ville blive et helvede, når nogen skal reparere skorstenen.

Men det var jo hans ord. Jeg har mindre styr på det….

Er ikke skorstenskrona i beton en nyere opfindelse, som man begyndte med, da oliebrænderne kom? Olie indeholdt svovl, som gav ætseskader i toppen, hvor røgen kondenserede. De problemer har man ikke med brændefyring, som jeg har forstået det?
Derefter anvendte man også blyplade som foring, da heller ikke betonen kunne modstå svovlsyren helt.

Så, hvis jeg husker rigtigt, fører det til spørgsmålet om, hvorvidt en betonkrone er nødvendig eller ej.

P
Betonen er nødvendig for at beskytte murværket mod regn og vådt alternativt en pladebeklædt top.

Køb færdig beton i sæk. Findes både grov og fin.
Bare bland med vand. Hvor meget står på sækken.

• Synes
Ockeponken
  • Laddar…
Rejäl sagde:
Betongen behövs för att skydda murverket ifrån regn och blöta alternativt en plåtinklädd topp..
Tak for at nogen begynder at vende tråden rigtigt! Ovenpå kommer der til at komme en plåthuv, men for "rigtigt", dvs ønsket, udseende er det en støbt krone, der gælder. Det er kun opskrifter, der søges. Kommer der ikke nogle gode tips ind, bliver det et par sække færdigblanding uden anden ballast, der må gøre arbejdet.

P
O Ockeponken sagde:
Tak for at nogen begynder at vende tråden rigtigt! Ovenpå kommer der til at ligge en metalhætte, men for "rigtigt", dvs ønsket, udseende er det en støbt krone, der gælder. Det er kun opskrifter, der søges. Kommer der ikke nogle gode tips, bliver det et par sække færdigblanding uden anden ballast, der må klare jobbet.
Hvor tyk bliver den?

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.