Jeg har to limtræsbjælker, der går gennem et af rummene i stueetagen i huset, som med årene har givet efter sammen med loftet (overetagen). Jeg overvejer nu at afhjælpe dette ved at sætte to nye op i større dimensioner.

Overvejelser jeg har; hvordan beregner man dimensionerne på disse?
Skal man supplere de eksisterende eller udskifte dem?
Er det så enkelt som blot at udskifte de eksisterende, save større huller i væggene og indsætte de nye? Eller skal man løfte loftet med donkrafte først, og i så fald hvilke skal man bruge?
Sidst men ikke mindst - Kan en hobbyhåndværker (som mig :-) klare sådan en opgave?

Taknemmelig for input!

Det her program kan du tage til hjælp:

https://www.byggbeskrivningar.se/dimensionering/med-meny/

Det, som er mest relevant for nedbøjningen, er selvfølgelig spændvidden på bjælkerne, belastningen fra etageadskillelsen (inkl. ting der står på det, dvs. møbler, vægtstænger, gældsbreve og andet tungt) samt dimensionen på bjælken.

Limtræ har den egenskab, at det deformeres over tid. Hvor høj grad af deformation, man kan acceptere, afgør hvilken bjælke, du vil have. Nogle gange kan man jo acceptere, at den bøjer lidt ned, selvom den aldrig knækker.

Hvis du har en sådan belastning, at bjælkerne bøjer ned, råder jeg dig stærkt til at stive det op i mellemtiden, mens du udskifter bjælker. Det går fint at bruge f.eks. 45x95 (eventuelt at du slår to sammen, så du får stolper med ca. cc60cm samt en midlertidig "syld" og "rem". For at presse etageadskillelsen op kan du f.eks. bruge en garagedonkraft. Husk, at også bjælkerne i sig selv er meget tunge og kan kræve en ekstra donkraft.

Bæringerne i hver ende skal naturligvis matche dimensionen, så du kan fastgøre dem ordentligt, men man kan antage, at hvis de har holdt indtil nu, så vil de også holde derefter. Belastningen på disse er jo den samme, bortset fra egenvægten på bjælkerne, som bliver en smule højere.

Større andel langtidslaster og fugtigere miljøer forringer trækonstruktioners styrke og kan give anledning til permanente deformationer. Før du gør noget som helst, bør du analysere, hvorfor de eksisterende bjælker svigter. Den bedste løsning er derefter at udskifte dem med kraftigere dimensioner. Jeg gætter på, at de eksisterende simpelthen er underdimensionerede. Bjælker (primærbjælker), som bærer gulvbjælker (sekundærbjælker), skal dimensioneres med hensyn til den samlede effekt for hele bjælkelaget. Her på forumet kan du få råd om passende foranstaltninger og dimensioner, men jeg anbefaler, at du hyrer en konstruktør før ændringen.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.