Hej,

Jeg har en dækside, som jeg har brug for at gøre tæt nederst, så væde ikke trænger ind i spånpladen. Sådan ser det ud:

vLy3edB.jpg
LixF9Jy.jpg

Jeg har fået forslag om at sætte en hvid kvartstav her med silikone (eller i mit tilfælde Tec7). Hvad mener I om dette, og hvordan gør man afslutningen pæn? Er det bare 45 graders geringsnit, der gælder?
 
  • Synes
Norschan
  • Laddar…
Det er vel en smagssag, jeg ville nok have rundet den.
Men hvorfor skal du have kvartsstav, kan du ikke lige så godt bare trække en silikonestreng?
 
B Bigfoot sagde:
Det er vel en smagssag, jeg ville nok have afrundet den.
Men hvorfor skal du have kvartstav, kan du ikke lige så godt bare trække en silikonestreng?
Jo tanken slog mig at bare sætte Tec7 på en pæn måde. Men er det for tyndt, risikerer det måske at sprække?
 
S snowjim sagde:
Jo tanken slog mig att bara sätta dit Tec7 på något snyggt vis. Men är det för tunt kanske det riskerar spricka?
Nja det skal ikke sprække hvis du får lavet en god fuge. Tape både skab og gulv, påfør silicone, fjern tape, spray sæbevand, glat ud, pænt og stærkt.
Overvejer dog om det ikke ville være bedre med ren silikone i stedet, formoder at Tec7 tiltrækker snavs, da den er overmalbar. Har dog ikke arbejdet med lige den, så det må en anden svare på.
 
tttomten TomasJor sagde:
Nja det skal ikke revne hvis du får lavet en god fuge. Tape både skabet og gulvet, silikon, fjern tapen, spray sæbevand, stryg det pænt og stærkt.
Overvejer dog om det ikke ville være bedre med ren silicon i stedet, gætter på at Tec7 tiltrækker snavs da det er overmalbart. Har dog ikke arbejdet med lige præcis den, så det må nogen anden svare på.
Tec7 er faktisk forbavsende elastisk og sejt. Blev nødt til at bryde en Tec7 cylinder op i dag, de har tendens til at tørre til.

Jeg begyndte med at sætte 2 tapestykker langs området, påførte Tec7, kørte med fingeren for at jævne det ud, alt så godt ud. Fjernede langsomt tapestykket langs gulvet, og der dannedes straks en rigtig grim kant. Så det så tydeligt, da jeg forsøgte at få silikonen på plads ved køkkenbyggeriet. Forsøgte at rette det efterfølgende ved at køre med fingeren igen, men fik selvfølgelig masser på gulvet, som var mindst sagt sejt at få væk.

Fjernede alt, som kunne fjernes, og prøvede på ny, men denne gang fjernede jeg tapestykket lidt hurtigere. Blev desværre det samme resultat. Måtte finjustere en del, før det begyndte at se okay ud. Kigger man nærmere, er det dog kornet på overfladen, sandsynligvis nåede det at tørre lidt under det sidste fix.

Da jeg endelig betragtede mig færdig, opdagede jeg, at gulvet faktisk giver ret meget, det skal blive interessant at se, om det holder. I værste fald må jeg smøre en kvartstav derpå.

Årsagen til, at jeg ikke tog silicon, var dels dårlig erfaring men også, at jeg ikke havde nogen hjemme.

Måske havde transparent været bedre.
 
S snowjim sagde:
.... fick man såklart massor på golvet som var minst sagt segt att få bort.
Deraf sæbevand ;-)

Det plejer kun at være en selv, der ser eventuelle ujævnheder, og dette er desuden på gulvet, så håber du kan føle dig tilfreds.
 
Her er nogle billeder af slutresultatet.

LCOesXE.jpg
lrGPjyo.jpg
fVp4BW1.jpg
6PHjxHQ.jpg
Nz2qP0f.jpg
yvCByV7.jpg

Så det bliver grimt, når man fjerner tape, er det noget, man må forvente? Men når man sprøjter på sæbe og derefter trækker det ud, sørger sæben for, at stoffet ikke hænger fast på de omgivende områder, i dette tilfælde gulvet, når man trækker det ud en sidste gang med fingeren. Er det denne vej, man skal gå?
 
Du skal trække strengen ud med en sæbet finger før du fjerner tapen. Ellers smører man bare alt klistret ud over gulv og vægge, når man går på med fingeren.
 
Janus82 Janus82 sagde:
Du skal trække strengen med en sæbet finger før du fjerner tapen. Ellers smører man bare al klet ud over gulv og væg når man går på med fingeren.
Aha, men når man fjerner tapen, løftes kanten op, hvilket bliver meget grimt. Men du mener, at ved at have trukket det ud med sæbe på fingeren først, gør det nemmere at fjerne det igen, når tapen er væk, uden at det kommer på gulv og alt det andet?
 
Når man taper, sørger man for at efterlade en umasket stribe, der er præcis så bred, som man ønsker, at blød fugen skal være. Det betyder, at lige dér hvor tapen begynder, skal blød fugen ophøre og være mere eller mindre 0 mm tyk. Det gør, at når du trækker blød fugen ud med fingeren (med sæbevand på), vil det passe fint mod tapen og ikke blive en grim kant, når man fjerner tapen. Den store fordel ved tape er, at man nemt kan påføre for meget fugemasse, hvilket betyder, at meget af fugen klatter ud på tapen, når man trækker fingeren. Nogle gange skal man også trække fingeren to eller måske tre gange for at få det til at se godt ud. Alt dette klat beskytter tapen imod.

Hvis man alligevel får en grim kant, når man fjerner tapen, er det ikke noget problem at trække fingeren endnu en gang for at udjævne kanten. Fordi man allerede har fjernet alt overskud og fået en næsten perfekt fuge, vil der ikke komme ekstra klat, der gør gulvet eller væggen snavset.
 
  • Synes
snowjim
  • Laddar…
Mikael_L
Janus82 Janus82 sagde:
Du skal trække i snoren med en sæbet finger inden du fjerner tapen. Ellers smører man jo bare klisteret ud over gulv og væg, når man går i gang med fingeren.
Man kan nok trække en sidste gang efter tapen er fjernet, men med fint og nænsomt håndelag da.

Der er jo dem, der kan opnå et ret godt resultat helt uden tape også, jeg selv hører dog ikke til den kategori. :)
 
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.