Hej,
Jeg har en dækside, som jeg har brug for at gøre tæt nederst, så væde ikke trænger ind i spånpladen. Sådan ser det ud:
Jeg har fået forslag om at sætte en hvid kvartstav her med silikone (eller i mit tilfælde Tec7). Hvad mener I om dette, og hvordan gør man afslutningen pæn? Er det bare 45 graders geringsnit, der gælder?
Jeg har en dækside, som jeg har brug for at gøre tæt nederst, så væde ikke trænger ind i spånpladen. Sådan ser det ud:
Jeg har fået forslag om at sætte en hvid kvartstav her med silikone (eller i mit tilfælde Tec7). Hvad mener I om dette, og hvordan gør man afslutningen pæn? Er det bare 45 graders geringsnit, der gælder?
Nja det skal ikke sprække hvis du får lavet en god fuge. Tape både skab og gulv, påfør silicone, fjern tape, spray sæbevand, glat ud, pænt og stærkt.S snowjim sagde:
Overvejer dog om det ikke ville være bedre med ren silikone i stedet, formoder at Tec7 tiltrækker snavs, da den er overmalbar. Har dog ikke arbejdet med lige den, så det må en anden svare på.
Tec7 er faktisk forbavsende elastisk og sejt. Blev nødt til at bryde en Tec7 cylinder op i dag, de har tendens til at tørre til.TomasJor sagde:
Nja det skal ikke revne hvis du får lavet en god fuge. Tape både skabet og gulvet, silikon, fjern tapen, spray sæbevand, stryg det pænt og stærkt.
Overvejer dog om det ikke ville være bedre med ren silicon i stedet, gætter på at Tec7 tiltrækker snavs da det er overmalbart. Har dog ikke arbejdet med lige præcis den, så det må nogen anden svare på.
Jeg begyndte med at sætte 2 tapestykker langs området, påførte Tec7, kørte med fingeren for at jævne det ud, alt så godt ud. Fjernede langsomt tapestykket langs gulvet, og der dannedes straks en rigtig grim kant. Så det så tydeligt, da jeg forsøgte at få silikonen på plads ved køkkenbyggeriet. Forsøgte at rette det efterfølgende ved at køre med fingeren igen, men fik selvfølgelig masser på gulvet, som var mindst sagt sejt at få væk.
Fjernede alt, som kunne fjernes, og prøvede på ny, men denne gang fjernede jeg tapestykket lidt hurtigere. Blev desværre det samme resultat. Måtte finjustere en del, før det begyndte at se okay ud. Kigger man nærmere, er det dog kornet på overfladen, sandsynligvis nåede det at tørre lidt under det sidste fix.
Da jeg endelig betragtede mig færdig, opdagede jeg, at gulvet faktisk giver ret meget, det skal blive interessant at se, om det holder. I værste fald må jeg smøre en kvartstav derpå.
Årsagen til, at jeg ikke tog silicon, var dels dårlig erfaring men også, at jeg ikke havde nogen hjemme.
Måske havde transparent været bedre.
Her er nogle billeder af slutresultatet.
Så det bliver grimt, når man fjerner tape, er det noget, man må forvente? Men når man sprøjter på sæbe og derefter trækker det ud, sørger sæben for, at stoffet ikke hænger fast på de omgivende områder, i dette tilfælde gulvet, når man trækker det ud en sidste gang med fingeren. Er det denne vej, man skal gå?
Så det bliver grimt, når man fjerner tape, er det noget, man må forvente? Men når man sprøjter på sæbe og derefter trækker det ud, sørger sæben for, at stoffet ikke hænger fast på de omgivende områder, i dette tilfælde gulvet, når man trækker det ud en sidste gang med fingeren. Er det denne vej, man skal gå?
Aha, men når man fjerner tapen, løftes kanten op, hvilket bliver meget grimt. Men du mener, at ved at have trukket det ud med sæbe på fingeren først, gør det nemmere at fjerne det igen, når tapen er væk, uden at det kommer på gulv og alt det andet?Janus82 sagde:
Når man taper, sørger man for at efterlade en umasket stribe, der er præcis så bred, som man ønsker, at blød fugen skal være. Det betyder, at lige dér hvor tapen begynder, skal blød fugen ophøre og være mere eller mindre 0 mm tyk. Det gør, at når du trækker blød fugen ud med fingeren (med sæbevand på), vil det passe fint mod tapen og ikke blive en grim kant, når man fjerner tapen. Den store fordel ved tape er, at man nemt kan påføre for meget fugemasse, hvilket betyder, at meget af fugen klatter ud på tapen, når man trækker fingeren. Nogle gange skal man også trække fingeren to eller måske tre gange for at få det til at se godt ud. Alt dette klat beskytter tapen imod.
Hvis man alligevel får en grim kant, når man fjerner tapen, er det ikke noget problem at trække fingeren endnu en gang for at udjævne kanten. Fordi man allerede har fjernet alt overskud og fået en næsten perfekt fuge, vil der ikke komme ekstra klat, der gør gulvet eller væggen snavset.
Hvis man alligevel får en grim kant, når man fjerner tapen, er det ikke noget problem at trække fingeren endnu en gang for at udjævne kanten. Fordi man allerede har fjernet alt overskud og fået en næsten perfekt fuge, vil der ikke komme ekstra klat, der gør gulvet eller væggen snavset.
Man kan nok trække en sidste gang efter tapen er fjernet, men med fint og nænsomt håndelag da.Janus82 sagde:
Der er jo dem, der kan opnå et ret godt resultat helt uden tape også, jeg selv hører dog ikke til den kategori.
Klik her for at svare