Hej!

Jeg er i gang med at bygge en lille garage og spekulerer nu på, hvordan jeg bør afslutte indklædningen (OSB-plader) på gavlene mod taget med hensyn til dampspærren?

Taget vil også være isoleret og have dampspærre.

Jeg skal så at sige sammensætte dampspærren fra gavlen med resten af dampspærren, der ligger under taget.

Jeg vedhæfter et foto, som jeg håber giver et lille indblik i, hvordan det ser ud.

Jeg vedhæfter også en tegnet illustration, hvor jeg forsøger at beskrive to alternativer, dampspærre i lyseblå, samt indklædning i brun. Billedet er et tværsnit af gavlvæggen.

Alt 1, til venstre)
Jeg monterer dampspærren hele vejen op mod taget, det samme med indklædningen men lader dampspærren bøjes over indklædningen, så jeg får en lille "flap" at sammensætte med resten af dampspærren under taget.

Alt 2, til højre)
Jeg monterer dampspærren næsten hele vejen op mod taget, det samme med indklædningen. Dampspærren bøjes over indklædningen, så jeg får en lille "flap" at sammensætte med resten, men forskellen er, at den ikke går helt op.

Så spørgsmålet er, om et af alternativerne er almindeligt eller om der findes flere alternativer.

Mange tak på forhånd!

Alle kommentarer er velkomne.

(Jeg kan se, at jeg stavede forkert på billedet, der skulle stå fastflap)

Mvh
Fredrik

• Billede af loftisolation i et garage med OSB-plader og synlig dampspærre, der viser detaljerne omkring gavlvæggen og dens opbygning mod taget.
  • Diagram af gavlvæg med to alternativer for dampspærre og OSB-plade montering, visende flæstflap og isolering.
Hum... hvor tyk isolering har du?? tænker du at have det opvarmet hele tiden?

Hvis jeg forstår dit billede korrekt.
så ser man en spær. dvs du har også isoleret ovenover der, hvor loftet skal være.
Hvordan ligger væggen og spæret i niveau? kan du sømme en 45'er og klemme
både plast fra væg og tag

Hej!

Her kommer 2 nye billeder.

Gætter på at du mener, at man kan gå med fugtspærren helt op til loftet, ligesom med OSB-vægklædningen.
Man folder dampspærren over OSB-vægklædningen og klemmer den fast under en 45mm*45mm lægte, som man skruer på passende højde under taglægterne?

Jeg kan forsøge at tegne et billede af, hvordan jeg mener, hvis du synes, jeg er uklar?

Mvh
Fredrik

• Væg med isolering og træpaneler synlige i et byggeprojekt.
  • Loftkonstruktion med træbeklædning og isolering. OSB-plader ses monteret i loftet, med synlige trærammer og skråvægge.
Nja.. jeg tænkte noget i den stil..
Jeg troede du ville lægge loft fastgjort i hanebjælkerne, og så skal man jo sømme loftet til noget ude ved væggen, og det så ud som om den del manglede.
Så tænkte jeg, at man kunne klemme tagplast/væggplast under samme regel.
Skal du plastre taget oven over hanebjælkerne, så vil bjælkerne jo gå igennem plasten, så det bliver lidt puslespil med tætheden.

Jo, jeg spurgte, om det altid skal være opvarmet.. årsagen til spørgsmålet er, at hvis ikke
så ville jeg ikke bruge plast.. Vil det stå uopvarmet tidvis, så ville jeg
vælge noget andet som ikke er en helt tæt dampspærre..

• Diagram over tagkonstruktion med glespanel, regler, ångspærre, væg og takstol markeret med tekstannotationer.
Hej
Tak for meget interessant svar!

Præcis som du skrev:
"Skal du plastre taget ovenover hanebjælkerne så kommer bjælkerne jo til at gå igennem plasten, så det bliver lidt pusleri med tætheden."
...det er sådan jeg har tænkt, men næsten alle har frarådet mig. En tanke var at forsøge at lægge ekstra plast eller tape rundt om bjælkerne for at samle plasten og derefter beklæde de gennemgående bjælker med en tynd liste udenpå, så samlingen beskyttes.

Præcis som du skriver, har jeg tænkt at lade det stå uopvarmet tidvis, måske maks 8 grader eller noget i den stil.

Har du et andet forslag til dampspærre end plast? Måske findes der noget bedre?

Mvh
Fredrik

Skal du ikke have opvarmet hele tiden, behøver du ikke dampspærre. Sørg bare for at have vindtæt på ydersiden, så det ikke kan blæse gennem isoleringen.

Hej!

Men når det så er opvarmet, bør man så ikke sørge for, at der så er dampspærre?
Så man både har bælte og seler, mener jeg.

Krillew skrev noget meget interessant:
"Kommer den til at stå uopvarmet til tider, så ville jeg
vælge noget andet end helt tæt dampspærre"

Findes der noget smart alternativ til plast? Noget som ikke er helt tæt dampspærre, som måske er meget passende i mit tilfælde?

Stort tak på forhånd!
Fredrik

Som Cem77 skriver, behøver man ingen dampspærre, hvis man ikke har opvarmet hele tiden, og det ser ud til, at du har ca. 120 mm isolering. Da jeg byggede mit værksted, valgte jeg 145 reglar og fyldte det rum med isolering, ingen liggende 45'er eller noget andet, så lagde jeg en fugtresistent "vinddug" inderst under OSB'en. I beskrivelsen på dugen stod der, at man ikke skulle have dobbelt mere end 1 fag, hvilket tyder på, at den er ganske så tæt, men ikke helt. Jeg kan ikke huske, hvem producenten er, det er en grå fiberdue, der er malet sølv på den ene side.

Jeg resonerede, at det til tider vil være opvarmet, men ikke hele tiden, og derfor valgte jeg plasten fra, men tog noget, der virkede lidt fugtresistent i stedet. Så kan det ventilere begge veje, bare ikke så meget som uden.

Nu er det sådan, at det har været opvarmet i 3 år til fuld temperatur. Jeg har inspiceret nogle gange, og alt ser helt fint ud. 145 mm er jo ikke så tykt, så man varmer jo igennem. Det er anderledes, hvis man øger isoleringen i beboelseshuset; det bliver 31 cm i væggen, og da vil jeg ikke være uden fugtspærren.

Hej!

Det ville være interessant at vide, hvorfor man ikke behøver dampbarriere, hvis man ikke har opvarmning hele tiden? Når man endelig har opvarmning, sig for en uge, burde dampbarrieren så ikke være nødvendig?

Kan det i nogle tilfælde være sådan, at en dampbarriere er direkte skadelig?

Mvh
Fredrik

Ja man vil jo ikke risikere at få kondens på folien ... så får man problemer.
Har man opvarmet inde, så er den risiko minimal, med mindre man lægger folien yderst. Og det omvendte fænomen kan man få, hvis man ikke har opvarmet.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.