Skal forklare dette tydeligt:

-Vi har ca 34cm cc mellem original-gulvbjælkelag.
-En ny væg havner i midten af dem, så jeg satte en ekstra gulvbjælke mellem to gamle.

Spørgsmål: Undrer mig nu over, hvordan jeg skal fastgøre gulvspån. På reglarne (70mm) skal der sidde krydsfiner + gips, så en ekstra 45mm regel fastgjort ved siden er alligevel ikke nok. Der er ikke plads til at sætte en yderligere gulvbjælke. Skal jeg sætte nogle kortlinger? Højskabe i det nye køkken skal stå ved siden af den nye væg, så en del vægt vil komme der.

Tak!

Træbjælker med isolering og et stykke spånplade, der viser en del af et gulvstillads under konstruktion. Hånd holder i en træbjælke ved siden af en metalspær og en plade orienteret strand board (OSB) over isolering.

U
Sæt kortlægger tæt, typ 200cc

• Synes
MVJK
  • Laddar…
MVJK MVJK sagde:
Skal jeg sætte kortholdere der?
Ja.

• Synes
MVJK
  • Laddar…
MVJK MVJK sagde:
Skal forklare dette tydeligt:

-Vi har ca 34cm cc mellem original-gulvstrøer.
-En ny væg kommer til at være i midten af dem, så jeg satte en ekstra gulvbjælke ind mellem to gamle.

Spørgsmål: Jeg undrer nu, hvordan jeg skal fastgøre gulvspån. På reglerne (70mm) skal der sidde krydsfiner + gips, så en ekstra 45mm regel fastgjort ved siden af er stadig ikke nok. Der er ikke plads til at sætte en ekstra gulvbjælke. Skal jeg sætte kortlinge? Højskab i det nye køkken skal stå ved den nye væg, så en del vægt vil blive placeret der.

Tak!

[billede] [billede]
Eller så sætter du en 45mm på gulvstrøen og lader gulvspånet gå ind under gipsen og krydsfineren.

Er det typen ikea-køkken, så er benene typisk 10 cm inde, så der havner ingen vægt nærmest væggen, men snarere nær gulvstrøen.

• Synes
Fredrik99 og 2 andre
  • Laddar…
Du fastgør en liggende regel på den færdige væg, som du så lader bagsiden af højskabene stå på i stedet for ben. På den måde linjeres skabene automatisk, og vægten tages op af væggen og de forreste ben.
Du skal selvfølgelig også gøre gulvet stabilt med kortlingar, men det bliver ikke lige så kritisk.

• Synes
Fredrik99 og 3 andre
  • Laddar…
Nogle få kottlingar under en liggende 45x70 ville jeg nok have brugt. Belastningen burde være minimal men alligevel rart at have en kontinuerlig mulighed for at skrue kortsiden af gulvspånpladen og slippe for at tænke på en masse kottlingers placering i forhold til vendingerne.

• Synes
MVJK
  • Laddar…
M myrstack sagde:
Et par få kottlingar under en liggende 45x70 ville jeg nok have brugt. Belastningen burde være minimal, men det er alligevel rart at have en kontinuerlig mulighed for at skrue kortsiden af gulvspånene og slippe for at tænke på en masse kottlingers placering i forhold til vendingerne
Det lyder fornuftigt; så er det også lettere at sikre, at alt bliver vandret. Så 45x70 er altså ikke fastgjort i et bjælkedæk, men på kortlinger og ligger præcist under vendepladernes kant, eller hvordan?

Bedste svar

MVJK MVJK sagde:
Det lyder fornuftigt; så er det også lettere at sørge for, at alt bliver vandret. Så sidder 45x70 altså ikke fast i et bjælkelag, men på kortbjælker og ligger lige under pladernes kant, eller hvordan?
Jeg ville kottla mellem den sidste gamle gulvregel og den nye med gulvskenan på og derefter nok skrue den liggende 45x70 nedad i kottlingarna men også ind mod gulvregel med stålskenan på.

• Synes
MVJK
  • Laddar…
Er 70 reglen stående eller liggende? Stående får ikke gulvspånpladen plads (om jeg ikke sætter plyfa+gips ovenpå)

Det føles jo unødvendigt besværligt at begynde at bøvle med kortlingar. Kan du ikke bare gøre som mattoys skrev og sætte reglen under og gå med gulvspånpladen mod stålskinnen og stille krydsfiner og gips på spånpladen bagefter?

Senest redigeret:
Vil for øvrigt påpege, at spånplader til gulv, der slutter midt mellem CC end og går sammen med næste, er god for flere hundrede kg. De gulvplader, jeg har, havde 400kg garanteret belastningstolerance, hvis samlingen lå midt mellem cc 600, og jeg tror ikke, at forudsætningerne er dårligere her. Min pointe er, at du sandsynligvis har lidt at risikere, selv med en "lettere" foranstaltning, hvis du overhovedet gør noget ved det. Findes ikke på kortet, at vægten vil ødelægge.

• Synes
MVJK
  • Laddar…
K
Er det kun mig, der reagerer på, at gulvvarmeslyngen kommer til at ligge under høje skabe? Ikke anbefalet lægning under fast møblement ifølge de gv-systemer, vi så på, da vi lagde gv i soveværelset og badeværelset.

• Synes
MVJK
  • Laddar…
K kniv sagde:
Bare jeg som reagerer på at gulvvarmesløjfen skal ligge under højskab? Ikke anbefalet lægning under fast møblement ifølge de gv systemer vi kiggede på, da vi lagde gv i soveværelse og badeværelse.
jeg har hørt så meget forskelligt. De jeg købte fra (golvvärmebutiken) sagde at lægge under højskab og køkkenø

K
MVJK MVJK sagde:
jeg har hørt så meget forskelligt. De jeg købte fra (gulvvarmebutikken) sagde at lægge under højskab og køkkenø
Spændende, jeg købte også fra dem. Fik dog alt optegnet direkte af LK men de sælger jo ikke direkte til forbrugere så måtte gå igennem en butik. Passede også på at spørge dem, da de synes at have god viden og support, og de sagde det samme (bemærk at de ”ikke bare var enige” fordi producenten sagde det, men sagde det samme).

• Synes
MVJK
  • Laddar…
U
Leverandøren til vores gulvvarme har også dem tegnet gulvvarme ind under vores køkkenskabe og garderober i gangen.

• Synes
MVJK
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.