Hej
Skal bygge en gipsvæg, som skal slutte åbent i rummet, dvs. der skal ikke være nogen dør eller bue eller lignende.
Skal bygge med 70x45 reglar og enkelgips.
Mit spørgsmål er, hvordan jeg skal afslutte væggen. På væggens for- og bagside tænkte jeg at have fastholdt facade gipsplade, men hvad skal jeg have på væggens ende? Jeg vil helst bruge hjørnebeskyttere i metal indspartlet i yderhjørnet.
Er det bare at skære til en ca. 90 mm gipsplade og spartle?
Tak
Skal bygge en gipsvæg, som skal slutte åbent i rummet, dvs. der skal ikke være nogen dør eller bue eller lignende.
Skal bygge med 70x45 reglar og enkelgips.
Mit spørgsmål er, hvordan jeg skal afslutte væggen. På væggens for- og bagside tænkte jeg at have fastholdt facade gipsplade, men hvad skal jeg have på væggens ende? Jeg vil helst bruge hjørnebeskyttere i metal indspartlet i yderhjørnet.
Er det bare at skære til en ca. 90 mm gipsplade og spartle?
Tak
Nej, jeg vil ikke have en liste udenpå maleriet. Det skal være en metalkant, der spartles ind, slibes og derefter males.
Vil metalkanten ikke bygge lidt ud? Burde man ikke i så fald bruge affasede gipsplader på begge sider i hjørnet, så metalvinklen bygger lige meget på begge sider af hjørnet?
Vil metalkanten ikke bygge lidt ud? Burde man ikke i så fald bruge affasede gipsplader på begge sider i hjørnet, så metalvinklen bygger lige meget på begge sider af hjørnet?
Metallhjørner som du fastgør i gips har jeg for vane at bruge. Fyld hjørnerne med gips og sæt nogle skruer i, så hjørnerne sidder fast, og påfør gips, så det også fylder udenpå. Når gipsen næsten er tør, kan du fjerne eventuelle buler, der stikker ud. Afslut derefter med medium håndspartel mod hjørnernes fold.
Når noget slår mod hjørnet, støvsuger osv., og malingen slides af, skal du blot påføre lidt ny maling. Gipsen gør det så hårdt, at der ikke opstår buler.
Når noget slår mod hjørnet, støvsuger osv., og malingen slides af, skal du blot påføre lidt ny maling. Gipsen gør det så hårdt, at der ikke opstår buler.
Disse bruger jeg, nemme at montere. Let at spartle op uden at det ses efter maling. Hvis de ikke sidder ordentligt fast, hvilket har sket nogle gange, har jeg taget vådrumslim og skudt dem fast med klammer. Klammerne har jeg fjernet, når limet er tørt, inden jeg spartlede. Har fungeret perfekt.
https://www.k-rauta.se/byggvaruhus/hörnskydd-självhäftande-2740mm
https://www.k-rauta.se/byggvaruhus/hörnskydd-självhäftande-2740mm
Klik her for at svare