N
Skal lægge klinker i en bryggers.
Det er ca. 10 m2 og støbt plade, synes det er ret glat men har indtil nu (indtil jeg fik tilbuddet på flydespartel...) tænkt at lægge ca. 10 mm afretning inden fliseklæber.

Nu overvejer jeg, om ikke klæberen "sluger" disse ujævnheder alligevel? Så spørgsmålet er, hvor knudret og ujævnt kan det være uden problemer for klæberen at jævne det ud?

Og hvordan i alverden måler man disse ujævnheder da? Jeg har en laser, men den kan jo ikke sende strålen helt nede langs gulvet, vel???

N nova383 sagde:
Skal lægge klinker i en grovhall.
Det er ca. 10m2 og støbt plade, synes det er ret glat, men har indtil nu (til jeg fik tilbuddet på flydespartel....) tænkt at lægge ca. 10mm afretning inden fliseklæb i klinker.

Nu overvejer jeg, om ikke fliseklæbet "sluger" disse ujævnheder alligevel? Så spørgsmålet er, hvor knudret og ujævnt kan det være uden problemer for fliseklæbet at jævne dette ud?

Og hvordan 17 måler man disse ujævnheder så? Har en laser, men den kan jo ikke sende strålen længst ned langs gulvet, vel???
Keramiske fliser har tolerancer, hvad angår skævhed og bugtning, og den tolerance beregnes på følgende måde: Flisens længste kantmål × 0,5%.
Sæt laseren på gulvet og mål forskellige steder med tommestok. Så ser du, hvilken højdeforskel du har forskellige steder.

+-5mm kan du jævne ud med fliseklæb ivf

Senest redigeret:
  • Synes
Kristina Hallström og 1 anden
  • Laddar…
Man kommer langt med et almindeligt 2m pass, kryb rundt et stykke tid og se, hvordan det ser ud.

• Synes
Carl Johansson og 3 andre
  • Laddar…
N
T Tompafix sagde:
Keramiske fliser har tolerancer hvad angår skæv- og buethed, og den tolerance beregnes på følgende måde: Flisens længste kantmål × 0,5%. .
Sæt laseren på gulvet, mål forskellige steder med tommestok. Så ser du, hvilken højdeforskel du har på forskellige steder

+-5mm kan du udjævne med fix ivf
Det er godt. Tror ikke det er så meget som 5mm faktisk.

B
2m vaterpas rækker langt som sagt. Er der et lokalt punkt, der er for lavt (mere end 5mm), så køb en sæk eller to med flydespartel og fix den del selv lokalt. Man behøver ikke flydespartle hele overfladen.

Det er lidt mere vanskeligt at få det til selv i badeværelset, da faldet skal være korrekt.

Har du mere lokale ujævnheder, eller er det den ene ende af gulvet, der skal hæves i sin helhed? Er det det sidstnævnte, er det selvfølgelig flydespartel, der er nødvendigt, men hvis du kun har lokale problemer, kan det jo være en mulighed at tage en bredspartel og blande lidt fix, som du trækker ud.

N
MathiasS MathiasS sagde:
Har du mere lokale ujævnheder, eller er det den ene ende af gulvet, der skal hæves i sin helhed? Er det sidstnævnte, er det selvfølgelig flydespartel, der er nødvendigt, men hvis du kun har lokale problemer, kan det jo være et alternativ at tage en bredspartel og blande lidt fix, som du trækker ud.
Har ikke tjekket med et vaterpas endnu, men hvad jeg ved, så er det bare lidt ujævnt cirka. En lille top et sted og sikkert en lille lavning, men disse er maks omkring 1 cm i diameter ligesom. Det er "plant" uden at det hælder i nogen retning.

ullet
I reglen er det sværere at håndtere toppe med fix end små huller.

Små huller eller fordybninger fylder man blot op med fix, men en lille top kan i værste fald gøre, at du ikke får klinkepladen jævnt med de øvrige plader.

N
ullet ullet sagde:
I reglen er det sværere at håndtere toppe med fix end små huller.

Små huller eller fordybninger fyldes bare med fix, men en lille top kan i værste fald gøre, at du ikke får klinkerpladen i niveau med de øvrige plader.
Jeg tænkte tage evt. toppe med stenskive på vinkelsliberen, det støver men burde fungere godt.

• Synes
pacman42
  • Laddar…
N nova383 sagde:
Har inte kollat med pass än, men vad jag vet så är det bara lite skrovligt ungefär. Någon liten topp nånstans och säkert nån lite sänka men dessa är max runt 1 cm i diameter liksom, Det är "plant" utan att det lutar åt nåt håll.
Ok, så ville jeg bare tage en mejsel og slå eventuelle toppe væk, der stikker op, og er fordybningerne så store, at de skal fyldes, før du lægger, ville jeg bruge fix til det. Resten løser sig, når du bruger fixkammen og lægger pladerne.

Et billede af ujævnhederne ville nok lette og give dig bedre tips.

Stefan N Stefan N sagde:
Man kommer langt med et almindeligt 2m pass, kryp rundt en stund og se, hvordan det ser ud.
Præcis sådan har jeg gjort, fandt en 3m retskinne og krøp rundt på gulvet i et kvarter og markerede, hvor jeg havde brug for at lægge mere mørtel.

• Synes
nova383
  • Laddar…
N
C Carl Johansson sagde:
Præcis sådan har jeg gjort, fandt en 3m retskede og krøb rundt på gulvet i et kvarter og markerede, hvor jeg skulle lægge mere mørtel ud.
Billede af et rum under renovering med en åben gulvflade, en stige med værktøj til venstre og trælister op ad væggen. En stikkontakt ses på bagvæggen.
Opdaterer dette spørgsmål lidt. Sådan ser det ud. og hvordan pokker gør jeg med stolpen? Kan ikke fjerne den, den erstattes senere med trappeposten, som skal sidde lidt længere til siden. 30x60 fliser ender så jeg kan vente med netop den plade, der skal være hvor stolpen sidder nu, jeg må lægge den i, når trappen med sin trappepost er på plads igen? Men det er lidt højere i området foran døråbningen lige frem. Der er det +5mm, og det er nogle mm minus på andre steder, så jeg antager, at jeg må lægge lidt tyndt flydende ud alligevel. Bliver jo samme situation med stolpen der også. Eller sætter man typisk en tyndere stålstang? Et stykke armeringsjern nederst, eller???

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.