Jeg vil gerne lægge klinker foran og under min brændeovn i det "grønne område" nedenfor. Brændeovnen står solidt på en del af murværket, og gulvreglerne hviler også delvist på det.

Tidligere stod brændeovnen på en 15 cm forhøjet sokkel, og gnistbeskyttelsen bestod af en plade, der lå på plastikmåtten. Ikke superflot efter min mening.
Nu er tanken, at den skal stå direkte på det større "klinkergulv", og plastikmåtten udenfor skal skiftes til parket.

Uden at fjerne mere mursten kan jeg lave en plade, der er ca. 3 cm tyk, jeg antager, at det bliver lidt for spinkelt at stå og gå på? Jeg tør ikke rigtig stole på, at træreglen ikke flekser overhovedet, og jeg vil virkelig ikke have en revne i klinkerne.

Hvordan ville du gå videre i mit sted?
Fjerne hele laget af mursten og støbe en ca. 10 cm plade, der forankres i murværket?
Fjerne hver anden mursten for at undgå at støbe så meget?
En anden smart idé?

Taknemmelig for svar!

• Diagram over kamin placering, visende murverk, betonlag og gulvregel. Inkluderer mål og konstruktionselementer som jernbalk og "U-“ og "I-balk".
Lostmoose Lostmoose sagde:
Jeg vil gerne lægge klinker foran og under min kamin i det "grønne område" nedenfor.
Kaminen står stabilt på en del af muren, og gulvregler hviler også delvist på den.

Tidligere stod kaminen på en 15 cm forhøjet klods, og gnistbeskyttelsen bestod af en plade, der lå på plastmåtten, ikke superstiligt efter min mening.
Nu er tanken, at den skal stå direkte på det større "klinkergulv", og plastmåtten udenfor skal skiftes til parket.

Uden at bryde mere teglsten væk, får jeg en plade, der er ca. 3 cm tyk, jeg antager, at det bliver lidt spinkelt at stå og gå på? Jeg tør ikke helt stole på, at træreglen ikke flekser overhovedet, og jeg vil virkelig ikke have en revne i klinkerne.

Hvordan ville du gå videre i mit sted?
Bryde hele laget af teglsten væk og støbe en ca. 10 cm plade, der forankres i muren?
Bryde hver anden teglsten væk for at slippe for at støbe så meget?
En anden smart idé?

Taknemmelig for svar!
Kunne det lade sig gøre at skrue en byggeplade på mon??

J
Støbe med EPS-beton i bjælkelaget og derefter flydespartle 20-30mm:

• Diagram over gulvkonstruktion med blindbund, plastfolie, EPS-beton, gulvnet og flydespartel. Viser tykkelser og materialevalg.
  • Synes
Lostmoose og 1 anden
  • Laddar…
B Belastar sagde:
Skulle de gå att skruva dit en byggplyfa mån tro??
Ja, det gør det nok, eller...det afhænger nok af, hvor du tænkte dig at skrue den på? Tænker du, at den ville være tilstrækkelig stabil til at lægge klinker på, eller hvordan mener du?

Ja, det gør det nok, eller...det afhænger nok af, hvor du havde tænkt dig at skrue den fast? Tænker du, at den skulle være tilstrækkelig stabil til at lægge klinker på, eller hvordan mener du?
Ja hvis du får pladen ind under kamin og underlag under og fliser ovenpå??

J Jansson69 sagde:
Støbe med EPS-beton i bjælkelaget og så flydespartle 20-30mm:
Ville det være nok mener du?
Det lyder jo supersmart, jeg er lidt usikker på, hvor tykt bjælkelaget er, har ikke fjernet gulvet helt endnu. Jeg spekulerer på, hvor tyk EPS-pladen ville skulle være? Jeg vil gerne have den så tynd som muligt.

B Belastar sagde:
Ja om du får ind pladen under kamin og paller under og kakler ovenpå??
Ja, kaminen står ikke der endnu, så det er ingen problemer.
Hvad jeg er lidt i tvivl om er, om den virkelig bliver stabil nok til at kakle på?
Hvad jeg har forstået, behøver underlaget at være ret stift?
Hvor tyk skulle den behøve at være?

J
Ville det være nok mener du?
Det lyder jo supernemt, jeg er lidt usikker på hvor tykt bjælkelaget er, har ikke fjernet gulvet helt endnu. Jeg undrer mig over hvor tyk EPS-pladen skulle være? Jeg vil gerne have den så tynd som muligt.
Ja dette er designet til badeværelser i træbjælkelag.
Du gør den så dyb som du kan, men du skal også lave en blindbund, som du sandsynligvis ikke har i dag.
Dette vil holde..

• Synes
Lostmoose
  • Laddar…
J Jansson69 sagde:
Ja dette er udviklet til badeværelser i træbjælkelag.
Du gør den så dyb som du kan, men du skal lave en blindbund, som du sandsynligvis ikke har i dag.
Dette vil holde..
Jo, blindbund findes, jeg fik den bare ikke med på min eminente paint-tegning.
Da det ikke er med på billedet i dit første indlæg, antager jeg, at der ikke er brug for nogen forstærkning for at forbinde EPS'en med flydespartelpladen? Primer man, eller går det stadig godt?
Ingen forstærkning er nødvendig i EPS'en?
Jeg må læse lidt selv, men jeg blev lidt ivrig, da det pludselig virker så enkelt!😅

J
Jo, blindbotten findes, jeg fik den bare ikke med på min eminente paint-tegning.
Eftersom det ikke er med på billedet i dit første indlæg antager jeg, at det ikke behøves nogen armering for at forbinde EPS'en med flydespartelm? Primar man, eller går det godt alligevel?
Ingen armering behøves i EPS'en?
Jeg skal lige læse lidt op selv, men jeg blev lidt ivrig, da det pludselig virker så enkelt!😅
Nej ingen armering i EPS'en den er fyld ud samt at du skal få et stumt gulv..

• Synes
Lostmoose
  • Laddar…
J Jansson69 sagde:
Nej ingen armering i EPSen den är utfyllnad samt att du ska få ett stumt golv..
Okay, ja det er jo det her med stumt gulv, jeg bekymrer mig lidt for. Gulvreglen jeg har tegnet ind svajer jo selvfølgelig lidt, når man træder på den, mens skorstenen og dens "hylde" er stum.
Hvis EPS-beton fungerer som "støtte/snedstræber" mod skorstenen, og det er nok sådan, så er jeg rolig.
Hvis det derimod bygger på, at EPS-blokken også tager støtte mod træreglen, bliver jeg lidt betænksom.
De stålregler jeg har tegnet ind er ikke særligt tykke, dette blev bygget som et sommerhus i 60'erne.
Men måske er det bare mig, der bekymrer mig? 😅
En flydespartelplade på 30mm er vel ret solid, den med selvfølgelig.

J
Intet at bekymre sig om bare kør bare kør😉

• Synes
Lostmoose
  • Laddar…
Jahapp!
Så går vi i gang så småt!
Jeg fjernede resten af gulvet og tog isoleringen ud.
Hvis ingen stopper mig, køber jeg EPS beton på vej hjem fra arbejdet i dag og går i gang.

Jeg er rimelig interesseret i at bruge en halv time på at bryde den yderste række af mursten af og få en tykkere plade EPS i overgangen mod trossbotten, er det bare unødvendigt?
Ellers bliver det bedre isoleret?

Armering i EPS'en?

Farsan mente, at jeg skulle lægge en 3-5cm XPS-plade nederst mod trossbotten, er det dumt?

• Åbent gulv med fjernet isolering nær en murstensvæg, viser forskellige lag og materialer i renoveringsprocessen.
J
Bare læg byggeplast mod alt træ som du støber..

• Synes
Lostmoose
  • Laddar…
Sådan, i aften fik jeg hjælp fra far til at komme et skridt nærmere!
Det føles godt, at det er gået fra at rive ned til at bygge op!
Jeg fik lidt inspiration og fjernede teglraden nærmest samlingen og kastede lidt armering ned, som jeg havde liggende:
Mursten med fjernet tegelrad og placeret armering. Væg i baggrunden. Klar til flydende gulv. Venstre side ud mod trægulv.
Jeg ved ikke, om det overhovedet gør nogen forskel, men det kan næppe skade, tænker jeg.
Så nu er det bare at vente, flydespartel forhåbentlig lørdag formiddag.
Murstensvæg med nylagt gulvunderlag, armering og redskaber på trægulv ved byggeprojekt.
Området uden for teglraden på højre side af skorstenen skal ikke have klinker, der bliver det bare parket. Jeg fyldte et gammelt hul op efter en klods, hvor komfuret stod, mest fordi der var lidt EPS til overs.

• Synes
Jansson69 og 1 anden
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.