17,098 læst ·
4 svar
17k læst
4 svar
Hvor tæt på min grundgrænse må min nabo placere sin septiktank eller infiltrationsanlæg?
Jeg så en dag, at min nabo, som har en gammel skole, kun har afløb uden brønd, og at vandet infiltreres direkte i jorden, og alt blev oprettet for mere end 70 år siden. Nabos grund skråner ned mod min jord, og afløbet kommer til syne ca. 10 meter fra min grænse. Hvor tæt på en grundgrænse må man placere et infiltrationsanlæg?
Jeg forstår ikke rigtig, hvad du mener med "enbart afløb uden brønd" og "afløbet kommer i dagens lys". Mener du, at det er et rør ud på bakken, så spildevandet kommer i dagens lys? Så er det garanteret ikke tilladt, og det er tid for naboen at anlægge et rigtigt afløb. Hvis kommunens miljøudvalg får kendskab til dette, skal de agere for at få det ordnet.
Hvad angår infiltrationer, så kan de anlægges tæt på skel eller endda på din grund, hvis I bliver enige om det. Men anbefalingen er ikke at anlægge infiltrationsbede nærmere end 4-5 m fra skellet. Skellet er dog mindre vigtigt end afstanden til f.eks. brønde og grøfter eller andet, som kan blive negativt påvirket af smitte eller sammensætningen i spildevandet.
Hvad angår infiltrationer, så kan de anlægges tæt på skel eller endda på din grund, hvis I bliver enige om det. Men anbefalingen er ikke at anlægge infiltrationsbede nærmere end 4-5 m fra skellet. Skellet er dog mindre vigtigt end afstanden til f.eks. brønde og grøfter eller andet, som kan blive negativt påvirket af smitte eller sammensætningen i spildevandet.
Hej!T timmerhus7358 sagde:Jeg så en dag, at min nabo, som har en gammel skole med kun afløb uden brønd, og at vandet infiltreres direkte i jorden, og alt dette blev skabt for mere end 70 år siden. Naboens grund skråner ned mod min jord, og afløbet kommer til syne ca. 10m fra min grænse. Hvor tæt på en grundgrænse må man placere en infiltrationsanlæg?
Jeg forstår, at det måske ikke er så let at visualisere denne konstruktion af afløb, men det er simpelt hen et afløb med cementrør til opvaskevand og lignende i et cementrør nedgravet i jorden et stykke, som kommer til syne ca. 10 meter fra min ejendomsgrænse. Jeg vil ikke have en filtreringsanlæg på min jord, hvis jeg kan undgå det, og der er masser af plads på naboens ejendom. Jeg ved ikke engang, om ejeren har bemærket afløbets tilstand, da det er en sommerboende person fra et andet land. Jeg undrede mig bare over afstanden til ejendomsgrænsen med tanke på, hvad der gælder for opførelsen af bygninger. At have en beredskab, når det bliver aktuelt, er tanken fra min side. Tænker på at opmuntre naboen til at arrangere et lovligt afløb.
Er det bare opvaskevand, er det ikke så farligt. Men jeg antager, at det er brusebad, vask mm, men ikke toilet.. Så bør naboen bestemt anlægge en BDT-infiltration med slamafskiller. Kommer I ikke overens, så kontakt kommunen.
Er det også afløb fra et toilet, så ville jeg ringe til kommunen omgående.
Er det også afløb fra et toilet, så ville jeg ringe til kommunen omgående.
Senest redigeret:
Klik her for at svare