2,513 læst ·
17 svar
3k læst
17 svar
Hvor tæt på en klippeknold kan man bygge?
Side 1 af 2
Jeg har i dag en haludbygning hvis hjørne ligger 90cm fra en bergknold (som er ca. 2 meter høj). Jeg vil totalrenovere denne, isolere osv., og spørgsmålet er, hvor tæt man kan komme med ydervæggen. En ting er jo, at det er praktisk at kunne passere, men hvis man ser bort fra det...
Ønsker helst ikke at gå på kompromis med den indvendige størrelse, men bygge udad x antal cm...
Ønsker helst ikke at gå på kompromis med den indvendige størrelse, men bygge udad x antal cm...
Jeg behøver ikke kunne passere med store ting, det jeg var mest bekymret for er eventuelle problemer med husvæg tæt på klippevæg.
Det er måske allerede for tæt i dag... hvad ved jeg... Er det muligt at bruge snegle-dynamit på en 2 meter høj væg, 2 meter bred og ca. 50cm-1m dyb... dvs. snegle væk 1-2 kubik klippe...
Det er måske allerede for tæt i dag... hvad ved jeg... Er det muligt at bruge snegle-dynamit på en 2 meter høj væg, 2 meter bred og ca. 50cm-1m dyb... dvs. snegle væk 1-2 kubik klippe...
Et tip er at satse på ptools stenopspaltning. Perfekte forudsætninger med færdig væg at skyde fra.Arne999 sagde:Jeg behøver ikke kunne passere med store ting, det jeg var mest bekymret for er eventuelle problemer med husvæggen tæt på klippevæggen.
Det er måske allerede for tæt i dag... hvad ved jeg... Er det muligt at bruge snigeldynamit på en 2 meter høj væg 2 meter bred og ca. 50cm-1m dyb.... altså fjerne 1-2 kubik klippe med sneglemetoden...
Det lille jeg har prøvet med snigeldynamit oplevede jeg som dyrt, uforudsigeligt og at det bliver for store sten at håndtere.
Man må udføre det efter en uddannelse på udstyr, så eventuelt tilladelse fra politiet nu om dage tror jeg.Arne999 sagde:
Ved ikke hvad det koster at hyre nogen, der må man tage imod tilbud.
Gør man det selv, så går det måske på 300-350 kr hullet, regnet et hul hver 30cm.
Så kommer leje for fx kompressor og bor.
Det er kun groft anslået
Der bliver ingen vibrationer som forplanter sig, så besigtigelser hos naboer etc. behøves ikke.
Har selv skudt lige ved siden af grundmur etc. og det bemærkedes ikke.
http://www.ptools.se
Senest redigeret:
Absolut. Nu til dags kræver iofs ptools, at man køber deres udstyr, og så indgår uddannelse / licens.Arne999 sagde:
Nogle gange er dette billigere end at hyre firma.
Jeg fik min uddannelse / licens gratis for mange år siden, købte dog aldrig udstyr, men har lejet mange gange og leget af mig
Edit
Findes medlemmer på forummet, som har købt dette udstyr, som du måske kan hyre til den rette pris