13,473 læst ·
8 svar
13k læst
8 svar
Hvor stort mellemrum mellem regler i en skillevæg?
Jeg er i gang med at bygge en skillevæg i en garage, og har derfor spikret fast regler i 45x70 til loftet, betongulvet og sidevæggene. Gipspladerne jeg har købt ind er 120 cm brede, og jeg har så målt ud, hvor fastgørelsen for gipspladerne skal ske i loft- og gulvreglen. De lodrette regler for disse fastgørelser har jeg sat på plads, men jeg er meget usikker på, hvor mange flere regler jeg skal have imellem.
Nu spekulerer jeg på, om der findes en tommelfingerregel for, hvor stor afstand der skal være mellem reglerne? Så hele væggen ikke kollapser...
Hilsner fra en meget uvidende bygherre...
Nu spekulerer jeg på, om der findes en tommelfingerregel for, hvor stor afstand der skal være mellem reglerne? Så hele væggen ikke kollapser...
Hilsner fra en meget uvidende bygherre...
Velkommen til forummet.
Ja, det er almindeligt at sætte cc60 cm, det er også muligt at vælge cc40cm, hvis du har 120cm brede plader, men det er ikke almindeligt i normaltilfælde.
En situation hvor du skal have tættere end cc60 er, hvis du skal have fliser på væggen, så skal du enten lægge tættere eller sætte dobbelt gipsplader med forskudte samlinger. Men jeg antager, at det ikke er tilfældet her.
Ja, det er almindeligt at sætte cc60 cm, det er også muligt at vælge cc40cm, hvis du har 120cm brede plader, men det er ikke almindeligt i normaltilfælde.
En situation hvor du skal have tættere end cc60 er, hvis du skal have fliser på væggen, så skal du enten lægge tættere eller sætte dobbelt gipsplader med forskudte samlinger. Men jeg antager, at det ikke er tilfældet her.
Som nybegynder kan du kigge på byggbeskrivnigar.se hvor der findes billeder og tegninger at se på..måske lidt lettere at se for at forstå.
Staffan
Staffan
Jeg lavede skillevæggen med 60cm mellem hver regel, og det passede godt. Både for gipspladens størrelse, og også for isoleringen mellem reglerne efterfølgende. Jeg fortryder lidt, at jeg ikke så forslaget med OSB-pladen før, men det er selvfølgelig et godt alternativ at have bag gipspladen. Men, så havde man måske slet ikke behøvet at have gipspladen i det hele taget?
Tak for alle de gode forslag og tips!
Tak for alle de gode forslag og tips!
Klik her for at svare