Hej!
Min morbror har bett mig om hjälp, men jag kan inget om detta så jag vänder mig till er.

Han har ett betonggolv som börjar svacka lite. Det måste förstärkas, men vilken storlek på järnbalken ska användas? Han tänker sig I-balk, HEA-balk eller fyrkantsbalk (vad är bäst?).

Utrymmet är 5x5 meter, så en 5 meter lång balk behövs. Betongtaket är kanske 3-4 dm tjockt. Under järnbalken 4-5 stoplar och en likadan järnbalk i golvet för att jämna ut belastningen.

Det här är den information jag fått av honom, är det någon som kan hjälpa till att lösa problemet?
Tack på förhand!
 
Øhm, undskyld min uvidenhed, men hvordan præcis foregår det, når et betongulv synker?
 
Du nævner skiftevis tag og gulv - er det en betonbjælkelag (tag) der skal støttes til et gulv?
Hvor meget svajer bjælkelaget?
Findes der store revner fra deformeringen?
Er det virkelig 400mm tykt?
Ved du noget om armeringen i bjælkelaget?
Ligger det underliggende gulv på jord?
Findes der isolering under gulv på jord?
Er I sikre på, at det er pladsstøbt beton og ikke præfabrikerede betonelementer, letklinkerbeton-elementer eller letbetonelementer?
Ligger bjælkelaget understøttet på fire vægge eller kun to?
Hvor meget last belaster bjælkelaget?
 
Du nævner skiftevis tag og gulv - er det en betonbjælkelag (tag) som skal støttes til et gulv? - Ja.

Hvor meget svajer bjælkelaget? - 6 cm.

Er der store revner på grund af deformationen? - Hvad er store revner? En revne er to mm. Alle andre er mindre end 1 mm.

Er det virkelig 400mm tykt? - Tja, det er måske 25 - 30 cm. Hvad var normalt i slutningen af 40'erne?

Ved du noget om armeringen i bjælkelaget? - Nej.

Ligger det underliggende gulv på jord? - Ja. Det underliggende gulv er kældergulv.

Er der isolering under gulv på jord? - Næppe.

Er I sikre på, at det er pladsstøbt beton og ikke præfabrikerede betonelementer, letklinkerbeton-elementer eller letbetonelementer? - Så sikker man kan være. Det ser ud til at være støbt på stedet. At dømme efter sporene af støbeformene.

Ligger bjælkelaget på fire vægge eller kun to? - Ved ikke. Jeg ville tro, at det ligger på fire vægge.

Hvor meget belastning belaster bjælkelaget? - Det er selve betonen med armering + den belastning, der findes i et køkken på 25 kvm.
 
Da det er usædvanligt, at et betonbjælkelag på 250-300mm synker 60mm på grund af egenvægt og boliglæs, overvejer jeg, om det måske er bygget i dårlig betonkvalitet, såkaldt sparebetong eller krigsbeton med meget ballast og lidt cement... At lægge en bjælke under et fribærende bjælkelag betyder, at man får overkantsmoment i pladen over bjælken, og hvis pladen ikke indeholder nogen overkantsarmering (eller meget lidt), vil pladen revne over bjælken ved fortsat krybning (langsom tidsafhængig sænkning). Egentlig skulle I lægge to bjælkelinjer under pladen for at fordele støttemomenterne og undgå revnedannelser over støtte. Da en stor del af pladens last vil ende på vekslende bjælker og søjler, anbefaler jeg at placere søjlerne på nye fundamentblokke i stedet for at lægge fordelende bjælker ud på gulvet. Sandsynligvis er gulvet kun få cm tykt og næsten uarmeret, hvis det er lavet i 1940'erne.
 
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.