Hej. nu har jeg brug for lidt hjælp.
Jeg overvejer at åbne op døråbningen mellem køkken og stue til en ca. 2,5m stor åbning.
Jeg har læst mig frem til, at jeg skal lave en form for byggeanmeldelse, og at jeg så skal have hyret et firma, der laver en belastningsberegning. Men lige nu vil jeg bare vide, hvor stor bjælken kommer til at blive, og hvordan man fastgør den.
Mit hus er lidt anderledes både i formen og hvordan det er bygget. Det er et hus i 3 etager. Man kommer ind på midterste etage, så kan man gå en halv etage ned og en halv etage op fra midterste etage.
Grunden skråner, så alle etager er over jorden. Den nederste etage har altså en overetage, i det mindste dele af den.
Alle plan har støbt plade på jord, uden regellag for gulvet, uden gulvene er direkte på betonen.
På nederste plan findes køkken og vaskerum, oven på dette er alle soveværelser. Køkkenet har betongulv og betonloft (så soveværelser har altså betongulv de med, helt uden regellag, uden at gulvene ligger på betonen).
Væggene i køkken og vaskerum er letbetonblokke, for det er jo betonplade ovenpå. Alle andre vægge er trævægge.
Det er en af disse letbetonvægge, jeg vil lave et 2,5m stort hul i, hvor der i dag er en almindelig døråbning. (hullet skal udvides fra døren og til den ene side).
Ved siden af køkkenet er der en stue. Dette er ikke en tilbygning, men har været der siden huset blev bygget, men der er ingen overetage på denne del, og den har trævægge som resten af huset.
Konstruktionen for stuen påvirkes ikke, da tagspærene ikke hviler på denne væg, som skal ændres.
Det som hviler på væggen, er betonpladen til overetagen. Hvor tung kan den være? Svært for jer at gætte, lige så svært at gætte, hvor meget af vægten der hviler på denne del af væggen.
Er der nogen, der tør gætte/give mig en fingerpeg?
Næste spørgsmål. Hvor tyk, høj og lang kan man gætte, at bjælken skal være (vi taler i-bjælke antager jeg).
Hvad betyder betegnelserne på bjælkerne, hvad er det jeg skal lede efter, hvis jeg leder efter brugt bjælke?
Hvordan fastgør jeg en sådan jernbjælke i letbetonen?
Som I kan se på billederne, så er det en kort væg, men de lange vægge indeholder vinduer, altandør og på den modsvarende side en trappe, så der har vi ingen støtte til betonloftet (man kan se, at vinduer og altandør har forstærkninger ovenover sig).
Har du nogen plan over huset, hvor man kan se betonbjælkelagets spændvidder og oplag, så letter det at besvare dine spørgsmål. Er der desuden nogen sektion, som viser tykkelsen på betonbjælkelaget, er det endnu bedre!
Jeg har ingen sådan tegning, så jeg er ret forvirret...
Ved trappen kan jeg måle tykkelsen, der er det 23cm tykt. MEN!!! det er ikke rigtig!
Hele huset er bygget så det først er gødet pladerne, så opført vægge & efter det trukket vvs'en på gulvet, gennem drøppningan m.m.
Så har man lagt et lag cement eller noget ovenpå det. så der forsvinder måske 3 cm.
Så vi må antage at pladen er 20cm tyk.
Her er to billeder til
første billede viser stueetagen & mellem etagen.
Andet billede viser med rødt, hvor der er en søjle, den søjle er ikke i letbeton, væggen i rødt er heller ikke i letbeton, men lige så solid som søjlen, skal være støbt beton
Jeg har nu modtaget tegninger, men jeg forstår dem ikke.
De er i TIF format, hvilket ikke kunne uploades her.
Hvis jeg konverterer dem til JPG, bliver de utroligt store og kan heller ikke uploades.
Det væsentlige for at forstå, hvad der kræves i dit tilfælde, er at vide, hvad der findes på etagen ovenover. Det er godt, at du tænker på bjælkens indfæstning. Sandsynligvis er letbetonvæggen ikke tilstrækkelig til at fastgøre bjælken i, og der kan være behov for søjler af beton eller stål til at lægge bjælken på, og i værste fald kan det også være nødvendigt at forstærke fundamentet, grave og støbe fundamentplader. Det er dog meget usandsynligt i dit tilfælde. 2,5m spændvidde kan næppe give nogen stor belastning på opbygningspunkterne.
Ovenfor denne væg står ydervæggen på etagen ovenfor. Den etage er bygget i træ.
så selvfølgelig er væggen bærende, ellers burde de have bygget en enkel trævæg.
men hvis man nu indsætter en stålbjælke. Er der nogen der ved, hvor langt den skal ind i letbetonen, hvis man ikke sætter en søjle?
jeg har jo næsten halvanden meter væg på den ene side, som bliver tilbage. Så på den anden side er der kun 40-50 cm tilbage, der måske skal man sætte en søjle.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.