19,355 læst ·
15 svar
19k læst
15 svar
Hvor skæve indervægge skal man acceptere
Side 1 af 2
Har lige nu et byggeri, hvor håndværkere bygger indervægge mm for os. Alt skal være hvidmalet og se rent og friskt ud. Alt ser lidt skævt ud i vores øjne, og ifølge vores laserpas er nogle ting skæve. Det drejer sig ikke om mange centimeter, men nok til at man kan se det med det blotte øje.
Gipspladerne buer nogle steder. Hvor gipspladerne er fastgjort til reglerne, kan man tydeligt se, at det ikke er helt plant. Det er en stue, så vi vil have, at overfladefinishen skal være tiptop selvfølgelig, dvs. alt skal være glat, lige og fint, ingen afskallede kanter, ingen hakker, mærkelige spartlinger, malerdråber eller lignende.
Vi kan jo kun sammenligne med andre vægge i vores bolig, men vi synes ikke, at dette arbejde er godt nok. Hvor kræsen kan/bør man være? Hvad er acceptabelt? Funktionelt er der måske ikke så meget at bemærke, væggen står, hvor den står, men kan man sige, at arbejdet ikke er fagmæssigt udført, hvis man har ovenstående problemer med overfladerne?
Gipspladerne buer nogle steder. Hvor gipspladerne er fastgjort til reglerne, kan man tydeligt se, at det ikke er helt plant. Det er en stue, så vi vil have, at overfladefinishen skal være tiptop selvfølgelig, dvs. alt skal være glat, lige og fint, ingen afskallede kanter, ingen hakker, mærkelige spartlinger, malerdråber eller lignende.
Vi kan jo kun sammenligne med andre vægge i vores bolig, men vi synes ikke, at dette arbejde er godt nok. Hvor kræsen kan/bør man være? Hvad er acceptabelt? Funktionelt er der måske ikke så meget at bemærke, væggen står, hvor den står, men kan man sige, at arbejdet ikke er fagmæssigt udført, hvis man har ovenstående problemer med overfladerne?
Jeg mente, at det ikke er gratis, jeg vil ikke bruge 2-3000 på det....
Og jeg troede, den fandtes som abonnement på byggetjeneste...
Sidder man med infoen eller viden, så kan man dele det i stedet...Synes jeg i hvert fald
Og jeg troede, den fandtes som abonnement på byggetjeneste...
Sidder man med infoen eller viden, så kan man dele det i stedet...Synes jeg i hvert fald
Ok, så forstår jeg! Det ser ud til, at der findes bygningsnormer eller lignende et sted.JOW sagde:
Men til mig som normalkonsument, der kun hyrer håndværkere et par gange om året, kan nogen med erfaring og indsigt kigge på mit spørgsmål?
Tak på forhånd!
Ifølge HUS AMA må buktningen på en væg være +-12mm på 2 meters målelængde, +-5mm på 0,25 meter, hældningen +-12mm på 2 meter. Det er store tolerancer, som man kan se med det blotte øje. Mindre buktede vægge får man ved brug af stålreglar, det fremgår ikke, om det er træ eller stål, der er anvendt. I værste fald er det reglar, der er kløvet ud fra en planke, og da kan det blive meget skævt./MLj
Tak for svaret Mats!Mats Lj sagde:Enl HUS AMA får buktigheten på en væg være +-12mm på 2 meters målelængde, +-5mm på 0,25 meter, hældningen +-12mm på 2 meter. Det er store tolerancer, som man ser med det blotte øje. Mindre buede vægge får man ved anvendelse af stålregler, det fremgår ikke om det er træ eller stål, der er anvendt. I værste fald er det regler, som er kløvet ud af en planke, og så kan det blive meget skævt./MLj
Det er almindelige træregler, som sidder i en stålprofil på gulvet.
Hvordan er det med skavanker som hakkemærker, buler, sjusket spartling, ujævne kanter og hjørner osv., som er svære at måle og knytte til en byggestandard? Hvor meget skal man acceptere?
Det er en relativt lille opgave, og vi har ikke engang talt om nogen bygningsnorm, HUS AMA eller lignende.
Jeg har derimod gået rundt og vist bygherren, hvordan mit nuværende køkken ser ud og forklaret, at jeg vil have samme kvalitet og overfladefinish på arbejdet som køkkenets byggeri (lidt forenklet). At vægge og loftkasser er skæve er kun ét af problemerne. Selve overfladefinishen med spartling og maling er det største problem, synes jeg.
Jeg vil simpelthen få en fornemmelse for, hvor pedantisk man kan være/hvad man kan forvente sig af håndværkere, der bygger dagligstue. Hvis man siger sådan, hvad ville I acceptere af håndværkskvalitet i jeres dagligstue, hvis de skulle lave indervægge, indersoloft, indbygningskasse til tv, spotkasser i loftet, malet og færdigt? Kan I beskrive det uden at henvise til en bygningsnorm?
Undskyld, at jeg er besværlig!
Jeg har derimod gået rundt og vist bygherren, hvordan mit nuværende køkken ser ud og forklaret, at jeg vil have samme kvalitet og overfladefinish på arbejdet som køkkenets byggeri (lidt forenklet). At vægge og loftkasser er skæve er kun ét af problemerne. Selve overfladefinishen med spartling og maling er det største problem, synes jeg.
Jeg vil simpelthen få en fornemmelse for, hvor pedantisk man kan være/hvad man kan forvente sig af håndværkere, der bygger dagligstue. Hvis man siger sådan, hvad ville I acceptere af håndværkskvalitet i jeres dagligstue, hvis de skulle lave indervægge, indersoloft, indbygningskasse til tv, spotkasser i loftet, malet og færdigt? Kan I beskrive det uden at henvise til en bygningsnorm?
Undskyld, at jeg er besværlig!
Hvis væggen hælder en centimeter fra gulvet op til loftet, vil du ikke lægge mærke til det. Det der ses tydeligt, er skarpe buler. For eksempel hvis man har en samling på en horisontal regel i væggen, og de ikke er på linje med hinanden. Så kan det hurtigt blive slemt, når man beklæder væggen med gips. Det samme gælder, hvis man ikke får væggene i vinkel mod hinanden. Så længe du ikke har et møbel placeret i hjørnet, vil du sandsynligvis ikke bemærke noget. Men hvis du stiller et skrivebord eller en kommode der, kan det se lidt mærkeligt ud.
Men er det op til mig at bestemme, hvad der er acceptabelt afhængigt af, hvordan vi skal bruge rummet, eller synes håndværkeren, at jeg er urimeligt krakilsk? Det eneste jeg kan sige er, at vi ikke er tilfredse, og at jeg som glad amatør ville have gjort det bedre.
Det er svært at vide, om du er urimeligt kræsen, da vi ikke ved, hvad du ser. Men glem at du skal få en væg eller et loft, der ikke hælder en eneste millimeter, det er svært, i hvert fald hvis materialet er træ. Jeg vil forsøge at sætte ord på, hvordan det skal se ud. Man skal ikke kunne se, hvor samlingen på gipspladerne er, når det er tapetseret eller malet. Gulvlisterne skal ligge tæt mod gulvet. En sprække mellem gulv og liste på nogle millimeter er ikke pænt. Hvis der er en sprække, må man høvle listerne ind. Det samme gælder med loftlisten. Tapetsamlingerne skal ikke kunne ses, medmindre man leder efter dem. Der skal være lige store sprækker mellem dør og karm. Mange tømrere gør sig måske ikke så umage, da det har tendens til at blive dyrt for kunden. I sidste ende er det helheden, der tæller. En lille fejl ses sjældent, medmindre den er midt i blikfanget.
Har du nogle billeder af arbejdet, tømreren har udført? Jeg synes, at det er op til dig, hvad der gælder, for det er dig, der betaler.
Har du nogle billeder af arbejdet, tømreren har udført? Jeg synes, at det er op til dig, hvad der gælder, for det er dig, der betaler.
Senest redigeret:
Jeg kiggede på et klip på youtube en dag om netop bølgede vægge.
[ame]http://www.youtube.com/watch?v=6lSJ4Mwr-Uw[/ame]
For at undgå at få bølgede vægge, skal man først sortere de ekstremt buede reglar fra og bruge dem som kortlinger (hvis man nu skal gemme dem).
Derefter skal man vende alle reglar i en væg, så de alle buer i samme retning.
Så kan man elhøvle ned de fremstående problemreglar. Men så skal bøjningen jo gå indad i rummet.
[ame]http://www.youtube.com/watch?v=6lSJ4Mwr-Uw[/ame]
For at undgå at få bølgede vægge, skal man først sortere de ekstremt buede reglar fra og bruge dem som kortlinger (hvis man nu skal gemme dem).
Derefter skal man vende alle reglar i en væg, så de alle buer i samme retning.
Så kan man elhøvle ned de fremstående problemreglar. Men så skal bøjningen jo gå indad i rummet.
ByggAMA hvad jeg forstår, tager vel kun op, om selve væggen er skæv. Hvordan er det med for eksempel byggeri af detaljer såsom indbygningsramme til TV, kasser til spots? Hvordan er det med byggestandard for overflader? Findes der tolerancer der også?