Jeg vil rette op på loftet som hænger mod ydersiden, fordi betonfundamentet havde sat sig for mindst 60 år siden. Fundamentet er nu stabiliseret og synker ikke længere. For at gennemføre en indvendig renovering vil jeg have lige taglinjer og tænkte på at løfte ved hjælp af en bjælke på stolper samt løfteblok. Jeg ved bare ikke, hvilken lastkapacitet på løfteblokken jeg har brug for? For jeg har ingen idé om, hvad loftet og taget vejer.
Det er telt-tag og der er ca. 1 m-s væg under taget.
https://www.biltema.se/bil---mc/ver...ing/domkrafter/hydraulisk-domkraft-2000017058
Det er telt-tag og der er ca. 1 m-s væg under taget.
https://www.biltema.se/bil---mc/ver...ing/domkrafter/hydraulisk-domkraft-2000017058
Lidt svært at vide, hvordan du mener, skriver løfteblok og linker til en donkraft.
Der er flere ting, der påvirker, dels vægten, dels hvor stiv huset er, og hvor stor del af huset der skal løftes.
man plejer at klare sig med en 5 ton donkraft.
Den type, du linker til, er svær, fordi det bliver vaklende, og den har Kort slaglængde.
En af denne type letter arbejdet, findes til leje, hvis man ikke ønsker at købe, tror også, at Jula sælger.

Der er flere ting, der påvirker, dels vægten, dels hvor stiv huset er, og hvor stor del af huset der skal løftes.
man plejer at klare sig med en 5 ton donkraft.
Den type, du linker til, er svær, fordi det bliver vaklende, og den har Kort slaglængde.
En af denne type letter arbejdet, findes til leje, hvis man ikke ønsker at købe, tror også, at Jula sælger.

Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
For at kunne vurdere dette kræves tegninger, planer og sektioner. En væg i en plankestolpe bør betragtes som en plade, der løftes med en jævn kraft langs hele vejen. Det er ikke en simpel operation. Man bør have god viden om husets konstruktion. Jeg antager, at du med tälttak mener et valmet sadeltag?
Sadeltag var det vist. Hvad er valmat? Jeg har ikke nogen god viden om konstruktionen, men jeg kan se og måle, at taget på den nederste etage og gulvet på den øvre skråner. Jeg har to muligheder: at bygge skråningen væk ved at lægge et "lågetag" i rummene og afstive, så det nye dækker det gamle. Eller at forsøge at løfte den del, der hænger. Jeg vil forsøge at tegne. Desværre er der ingen tegninger af huset. Det er over 100 år gammelt, og hverken tegninger eller byggetilladelse krævedes, da og hvor det blev bygget.J justusandersson sagde:
Hvad hedder tingen på billedet? Ja, løfteblok er det så ikke tale om, jeg er bare dårlig med nomenklaturen. Jeg mente donkraft.larsbj sagde:
Lidt svært at vide, hvordan du mener, skriver løfteblok og linker til en donkraft.
Der er flere ting, der påvirker, dels vægten, dels hvor stiv huset er, og hvor stor del af huset der skal løftes.
Man plejer at klare sig med en 5 ton donkraft.
Den type, du linker til, er svær, for det bliver vaklende, og den har kort slaglængde.
En af denne type letter arbejdet, findes til leje, hvis man ikke vil købe, tror også, at Jula sælger.
[bild]
Tak for svaret. Jeg vender tilbage med skitse.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Et valmet tag hælder også mod gavlene. Det er absolut meget bedre at korrigere skævheden rent æstetisk med et ekstra undertag end at gå i gang med at løfte stommen.
Nu har vi måske lidt mangelfuld info.J justusandersson sagde:
Men hvis ydertaget også hælder og det skyldes f.eks. en rådden syld, eller sætninger i grunden. Så er det vel alligevel det rigtige at tage fat på det egentlige problem.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Årsagen til sætningsskaderne skal naturligvis altid udbedres uanset årsagen. Det kan kræve fundamentforstærkning, udskiftning af syll eller lignende. Spær kan også have behov for at blive løftet ved at man bygger på remmene. Derimod tror jeg, at man skal lade plankevæggene være som de er. Jeg har set håndteringen af nogle plankehuse med alvorlige sætninger på nært hold, så jeg er ret overbevist om det hensigtsmæssige i den strategi. Det er en helt anden sag med et bjælkehus. Men som sagt, der bliver meget spekulation uden bedre dokumentation. Ind- og udvendige fotos kan også sige meget.
Tak for det!J justusandersson sagde:
Huset har været skævt i lang tid, siden begyndelsen af 60'erne mindst. Det står sikkert et halvt århundrede til som det er. Beslutning er taget: ingen løft, men indre æstetiske foranstaltninger.
Jeg har desværre ingen dokumentation, men: fundamentet er forstærket, så det står stabilt.J justusandersson sagde:Årsagen til sætningerne må naturligvis altid afhjælpes uafhængigt af årsagen. Det kan kræve grundforstærkning, skifte af syller eller lignende. Spær kan også have behov for at blive løftet ved at man bygger på hanebåndene. Derimod tror jeg, at man skal lade plankevæggene være som de er. Jeg har set håndteringen af nogle plankehuse med alvorlige sætninger på tæt hold, så jeg er ret overbevist om det hensigtsmæssige i den strategi. Det er en helt anden sag med et laftæt hus. Men som sagt bliver det meget spekulation uden bedre dokumentation. Indvendige og udvendige fotos kan også sige meget.
Justering af spærene kan bestemt være nødvendig, men jeg ved ikke rigtig, for jeg har ikke tjekket, hvordan det ser ud med evt. hældning.
Jeg forstår, at der vil være behov for billeder.
Sætninger findes, men de forværres ikke længere, grunden er forstærket. Huset står i skråning på betonfundament med halv kælder, det også med betonvægge. Grunden er støbt i mange rum. Hvad der findes/hvordan det ser ud under den del af huset, hvor der ikke er kælder: stærkt skrånende klippe og tykt med sand over det.larsbj sagde:
Nogen syll har jeg sikkert ikke, med den rumstøbte betonfundament jeg har. Problemet er højere oppe, for mine områder på indgangsplanet har lige gulve.
Klik her for at svare
