Jeg bor i en lejlighed i et hus bygget i 1950'erne. Jeg spekulerer på, om der er nogen måde at finde ud af, hvor meget vægt gulvet i min lejlighed kan bære? Hvor meget tunge ting kan jeg have, helt enkelt?
Gætter på, at der er en masse faktorer, der påvirker dette, har dog selv dårlig forstand, så efterlys gerne specifik information.
Det er i hvert fald betongulv, ved ej hvor tykke.
//daniel
Gætter på, at der er en masse faktorer, der påvirker dette, har dog selv dårlig forstand, så efterlys gerne specifik information.
Det er i hvert fald betongulv, ved ej hvor tykke.
//daniel
I Sverige har vi ret mange akvarister, som uden problemer opstiller 500-1000l vand fordelt på nogle få kvadratmeter, uden at huse i nogen større grad begynder at falde sammen.
En veludfyldt bogreol med tykke opslagsværker vejer også en del, og vandsengene går heller ikke igennem gulvet. Klaverer er som regel intet problem, man kan få rode lidt med dem for at få dem til at stå plant.
Så længe det, du stiller på gulvet, er nogenlunde stille, vil jeg påstå, at du kan stille, hvad du vil på dine gulve. Hvis du derimod skal have en "stångjärnshammare" eller lignende, der forårsager svingninger, er der en vis grund til at begynde at kigge på konstruktionerne.
En veludfyldt bogreol med tykke opslagsværker vejer også en del, og vandsengene går heller ikke igennem gulvet. Klaverer er som regel intet problem, man kan få rode lidt med dem for at få dem til at stå plant.
Så længe det, du stiller på gulvet, er nogenlunde stille, vil jeg påstå, at du kan stille, hvad du vil på dine gulve. Hvis du derimod skal have en "stångjärnshammare" eller lignende, der forårsager svingninger, er der en vis grund til at begynde at kigge på konstruktionerne.
Tak for dit svar Swetrot! Har indtil videre kunnet undgå stångjärnshammareSwetrot sagde:I Sverige har vi ret mange akvarister, der uden problemer stiller 500-1000l vand fordelt på en eller et par kvadratmeter, uden at huse i nogen større omfang er begyndt at styrte sammen.
En veludfyldt bogreol med tykke opslagsbøger vejer også en del, og vandsengene braser heller ikke igennem gulvet. Klaverer er som regel ikke noget problem, man kan få justere lidt for at få dem til at stå plant.
Så længe det, du stiller på gulvet, er nogenlunde stille, så vil jeg påstå, at du kan stille, hvad du vil, på dine gulve. Hvis du derimod skal have en "stångjärnshammare" eller lignende, der forårsager svingninger, så er der visse grunde til at begynde at se på konstruktionerne.
Grunden til, at jeg spørger, er, at jeg snart skal flytte endnu et lille metalskab ind, som dog vejede ca. 50 kilo, hvorfor jeg begyndte at overveje alvorligt risikoen for, at gulvet styrter sammen...
Klik her for at svare