Er der nogen, der har styr på, hvor meget vægt en 22mm spånplade kan bære midt imellem 2 stk. 45*195 cc600. Spændvidden er 3,5 meter med støtte midt imellem.

Jeg har sat en glasblokvægg op med 70 blokke. Væggen er til bruseren og endte mellem to gulvreglar. På gulvet ligger der 22mm spån, 13mm gulvgips flydespartel 15mm og klinker. Holder dette, eller skal jeg ned i krybekælderen og sætte tværreglar?

Har du gjort det rigtigt med gipsen, altså hel-limet det med en lim beregnet til formålet? Og det er gulvspånplader, ikke almindeligt spån? Så har du en meget stærk konstruktion, hvor det egentlig havde været nok med spån plus flydespartel. Og så tung er en glasbetonvæg ikke, du kan helt roligt sætte den op. Du er ikke engang i nærheden af en belastning, der kunne give problemer.

jon_h sagde:
Har du gjort rätt med gipset, alltså hellimmat det med ett lim avsett för ändamålet? Och det er gulvspånplader, ikke almindelig spån? Så har du en meget stærk konstruktion, hvor det egentlig ville have været nok med spån plus flydespartel. Og så tung er en glasbetonvæg ikke, du kan roligt sætte den op. Du er ikke engang i nærheden af en belastning, der kunne give problemer.
Tak for det, jon_h, det føles godt med et så betryggende svar!! Af ren nysgerrighed, hvor meget vægt kan en gulvspånplade 22mm klare på midten, hvis man har 600cc??

Det er meget forskelligt, hvor meget last en gulvspånplade kan klare (altså brudgrænsen), og hvor meget last den kan klare, før den begynder at svigte for meget. Desuden skal man angive, hvor stort et område lasten fordeles over. Og egentlig har jeg ikke noget svar i tal på nogen af situationerne.

Desuden er det slet ikke et relevant spørgsmål i dit tilfælde, for du har en konstruktion, der er utroligt meget stærkere end en enkelt spånplade. Du har i praksis en massiv plade, der er 60-65 mm tyk, og som har en understøtning på 60 c/c. Altså klarer det helt andre laster end en spånplade, det er lysårs forskel. (For du havde vel hellimet gulvgipsen..?)

Hvis du skulle have noget betydeligt tungere end væggen, for eksempel et kæmpebadekar, så er det snarere selve bjælkelaget, jeg ville være bekymret over, det er nok det, der er det svageste punkt i din konstruktion, når det kommer til svigt ved store laster.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.