Hej! Jeg har for nylig isoleret min garage og har i forbindelse med dette bygget et loft/tagrum. Jeg har ingen planer om at opbevare nogle meget tunge ting på loftet, men synes alligevel, det kunne være interessant at få en idé om, hvor meget den kan tænkes at holde til. Kan man lave nogen form for overordnet beregning på dette, eller er der nogen, der har en lignende konstruktion, der kan dele deres erfaringer?

Konstruktionen er*
- 7 meter spændvidde (8 meter lang)
- W-spær på cc 120, med underarme i 120x45. Disse er sammensat med spikplader på midten.
- Jeg har forstærket bjælkelaget med 195x45 på cc 60.
> Dels har jeg bygget nye bjælker ved at laskette 4+3 m. Laskerne er også i 195x45, 150 cm lange på begge sider, skruelimmede. Jeg har alterneret hvilken retning laskerne ligger i.
> Dels har jeg skruet og limet på 195x45 på hver spær (også 4+3 meter, med en lask på ydersiden fra spæret)
- 28mm lægter og gips på undersiden, gulv i 20 mm råspont på loftet.

Cirka sådan her, men lasksamlingspunkterne er forskudte, og laskerne er kun 150 cm
Skematisk tegning af en garagekonstruktion med detaljer om bjælker, forstærkede tagspær, og mål, inklusiv information om laskede samlinger og afstande.

Jeg har lavet en vurdering af tagets egenvægt til ca. 1700 kg, dvs. ca. 30 kg/m2.

Træet købte jeg via en bekendt på det lokale savværk, men glemte at spørge om kvaliteten (styrkeværdi, eller hvad det nu hedder) på reglerne, så jeg har ikke styr på det. Men "almindeligt" konstruktionsvirke, hvis der nu findes noget sådant :)

Hvor meget tør jeg laste op på loftet uden at taget falder ned i hovedet på mig? :p

* baseret på råd jeg fik her https://www.byggahus.se/forum/threads/foerstaerka-takstolar-garage.547973/

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.