Har en nuværende betonaltan, i tilknytning til stuen, vi skal bygge et vinterisoleret udestue på, men vil bryde betonfundamentet for at kunne isolere og lægge gulvvarme og udestue på det (Alu-pult med glas/glastag fra Willab).
Dette for at stuegulvet og udestuens gulv skal være på samme plan.

Nogle spørgsmål:

1. Nuværende betonfundament er 80 cm højt fra jord. Hvor meget skal jeg bryde væk for at få plads til isolering, gulvvarme, støbning, overfladebelægning mv.? Skal jeg bygge 20-30 cm højt, hvis jeg allerede har en så tyk betonplade?

2. Hvor lang tid tager det cirka at bryde 400x300x20 cm af betonen, inklusiv eventuel armering?

3. Omtrentlig pris på arbejdet, hvis man udliciterer det (Inden for Sthlm)?

• Synes
Sebbe77
  • Laddar…
D DarrenB sagde:
Har en nuvarande betonaltan, i tilknytning til stuen, vi skal bygge vinterisoleret udestue på, men vil brække betonfundamentet op for at kunne isolere og lægge gulvvarme og udestuen på det (Alu-pult med glas/glasstag fra Willab).
Dette for at stuens gulv og udestuens gulv skal være på samme niveau.

Nogle spørgsmål:

1. Nuvarande betonfundament er 80 cm höjt fra jord. Hvor meget skal jeg brække væk for at få plads til isolering, gulvvarme, flyde, belægning mv? Skal jeg bygge 20-30 cm höjt hvis jeg allerede har en så tyk betonplade?

2. Hvor lang tid tager det cirka at brække 400x300x20 cm af betonen bort, inklusiv eventuel armering?

3. Cirka omkostning på arbejdet hvis man hyrer det ud (I Sthlm)?
Jeg kan ikke forestille mig, at det er en plade der er 80 cm homogen beton. Det må være en plade der er støbt på noget (singel?). Denne plade kan vel være 10-20 cm tyk. Så når du bryder den op, har du vel løst problemet. Lav et prøvehul først, så du ved hvad der er under og hvor tykt det er.

P Per i Hamrånge sagde:
Jeg kan ikke forestille mig, at det er en plade, der er 80 cm homogen beton. Det må være en plade, der er støbt på noget (singels?). Denne plade kan vel være 10-20 cm tyk. Så når du bryder den op, har du vel løst problemet. Lav et prøvehul først, så du ved, hvad der er under, og hvor tykt det er.
Jo. Det er en betonklump. Det er en tidligere garagerampe af beton, som man derefter har støbt over for at skabe en betonaltan.

D DarrenB sagde:
Ja. Det er en betonklump. Det er en tidligere garagerampe af beton, som man derefter har støbt over for at skabe en betonterrasse.
Ja, så bliver det jo besværligt. Har ingen idé om, hvad det ville koste. Enten lejer du en boremaskine og slider livet af dig, eller også finder du pengepungen frem og hyrer et firma med ordentligt udstyr.

Jeg har med lejemaskine boret en 4x2m 0,3m tyk plade væk. Det kan lade sig gøre, men det er hårdt arbejde. Det tog nogle dage. Om det er muligt kun at fjerne 20cm fra din 80cm plade, ved jeg ikke. Men en boremaskine er jo ikke et præcisionsinstrument. Det kan lige så godt blive dobbelt så meget, der fjernes.

Tænk også på, at der bliver meget betongrus, som skal håndteres. Deponering kan koste penge.

Hvis det virkelig er homogent, men det lyder meget mærkeligt. Selv en rampe støber man ikke homogen. Så ville jeg gætte, at den rette metode er en nedrivningsmaskine. En nedbrydningsmaskine monteret på lille gravemaskine.

Man kunne muligvis overveje, om det bliver bedre med diamantskæring. Typisk save 20 cm dybe snit i et gitter og banke kuberne væk.

Gætter på 20 - 60 000. Og på det en transportomkostning og tippningsavgift.

Fik 2 støttemure fjernet, de var ca. 5 meter lange og i gennemsnit 1,2 meter høje, ca. 30 cm tykke. En 6 tons gravemaskine med hammer brød dem ned til "grus" på ca. 2-3 timer. Kan have kostet ca. 5000 ca.

H hempularen sagde:
Om det verkligen er homogent. men det lyder meget mærkeligt. Selv en rampe støber man ikke homogen. Så ville jeg gætte på, at den rigtige metode er en nedrivningsmaskine. En mejslemaskine monteret på en lille gravemaskine.

man kunne måske overveje, om det bliver bedre med diamantskæring. Typ sav 20 cm dybe snit i et gittermønster og knæk kuberne væk.

Gætter 20 - 60 000. Og på det en transportomkostning og deponeringsafgift.
Skal man save, så er det bare at leje en gulvsav, så ordner man gittermønsteret over en weekend.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.