Har nyligt købt et torp fra 1809-tallet.
Begyndt at slibe på knuderne, og der kommer sølvfarve frem. Hvad er det? Hvordan kan jeg vide, hvilken farve der er blevet brugt? For at kunne vælge ny farve.
Tak🙏

• Afsløret sølvmaling på et gammelt træhjørne, delvist fjernet, med grøn maling på siden. Bakgrunden viser en græsplæne og plastbund.
  • Et træstolpe med skrællet hvid maling, der afslører en sølvfarvet overflade under; havebaggrund i solskin.
Skrab alt væk og mal med linoliemaling.

MultiMan
Måske gammel kviksølvfarve? Vietnam bruger tilsyneladende det stadig: https://svenska.yle.fi/a/7-1401248

I Vietnam forsøger et finsk selskab at få erhvervslivet til at stoppe med at bruge giftige kemikalier. Det er almindeligt, at virksomheder slipper sådanne kemikalier direkte ud i naturen, og også forbrugsvarer kan indeholde dem.

I takt med den hurtige industrielle udvikling er miljøproblemerne i Vietnam blevet stadig mere omfattende.

Maling er noget, man bedst undgår. Malingen kan nemlig indeholde kviksølv, som EU klassificerer som en særdeles farlig gift.

I Vietnam er det derimod tilladt at bruge kviksølv i maling. Man skal være forsigtig, især med rød maling.

- Man kan bare tænke sig, hvordan det går for dem, der maler husvæggen med rød maling med kviksølv. Når malingen så skaller af, har de kviksølv i hele deres miljø på gården, konstaterer kemikeren Jan Nylund.

(Ja, jeg laver sjov, men kun lidt. Meget mærkeligt med sølvfarve på hus, især så gammelt.)

Skal jeg spekulere mere, kan man tænke sig, at nogen ønskede at få de runde stolper til at ligne metal, og de derfor valgte den nuance.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.