Håller på med en utbyggnad i lösvirke. Har inte byggt så mycket innan. Har lärt mig det mesta genom att läsa här på forumet och kolla youtube. Har byggt mest själv (grunden) men haft hjälp av en händig granne med stomresningen. Grannen tyckte inte man behövde ställning därför jag inte funderat så mycket på det. Idag var min mamma på besök och förfasades över att vi inte hade byggställning. Hon har även pratat med sin särbo som är gammal snickare. Han tyckte tydligen jag var vansinnig som inte hade ställning.

Om ni kollar på bilden, vart runt utbyggnaden skulle en ställning göra mest nytta? Är det bra men en ställning på hjul som man kan köra runt eller en stationär ställning? Är inte så sugen på att hyra då den kommer behöva stå en längre tid. Det går inte så fort eftersom jag jobbar mest själv och jag är inte så snabb för jag måste tänka igenom alla moment. Nästa steg är i alla fall att lägga råsponten och pappen är det tänkt.

Pilen pekar på lite reglar jag lagt ut för att gå på där uppe när jag skruvade lite.

Byggeri af en træudvidelse med spær på plads. En person censureret med smiley. Rød pil peger på reglar øverst, brugt som gangsti.

Personen som är censurerad är min fru som blev avundsjuk när jag var uppe i "lekställningen" och hon ville bestämt upp hon med.

Skal du have nogle faglærte på stilladset, skal det være bygget med certificering fra uddannet stilladsbygger.

Jeg vil sige, at rundt om hele tilbygningen er det rigtige, men det var ikke det, du ville høre...

Køb en brugt og sælg, når du er færdig. Så gjorde jeg, og det bliver ikke så dyrt.

Stillads gør det meget lettere! Det går fint at bygge et i "løstræ". Måske bekymrer jeg mig unødigt, men tagkonstruktionen, der hviler lige over den store åbning (dobbelt dør?), der synes jeg, at der burde være en bredere bærende bjælke, eller at man fordobler den nuværende dimension. I din situation ville jeg have indsat en 45*170 på højkant lige over døråbningen.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.