Y
Jeg tror det var sommeren 2012, ellers sommeren 2013 hvor jeg købte en masse panel som blev liggende indendørs i kold opbevaring.

Har nu sat regler, skal male disse brædder og sømme dem op for at få en ny væg til (kold) maskinhallen.

Nu burde træet vel ikke krympe mere efter at have ligget så længe, eller hvordan fungerer det?
- skal jeg stadig bygge det op på en speciel måde og tage højde for at de krymper senere og revnerne bliver større osv?

Træ krymper på grund af, at vandet fordamper.
Så det stopper med at bevæge sig, når det har fundet sin ligevægtstilstand med sin omgivelser.

Så tørt træ vokser, hvis det havner i et fugtigt miljø og omvendt med fugtigt træ.

I udendørskonstruktioner følger træet således sin omgivelser... Tørt om foråret/sommeren, vådt om efteråret/vinteren

/ATW

• Synes
rst
  • Laddar…
Y
Det er tørt ude og i træet, hvad sker der så til foråret/sommeren. Svulmer panelet da op?

Min tanke er at sømme panelet op med en søm eller tommestok mellemrum.

Alt træværk svulmer og krymper med årstidsændringer, det er ligegyldigt om det er indendørs eller udendørs. Meget frisk træ bør naturligvis tørre, helst i det rum hvor det skal anvendes. Tyndt træ et par måneder, tykt træ noget år. Maling og opsømning skal tage hensyn til at træet bevæger sig i løbet af året. Bliver bredest i august/sept, smallest i feb/marts.

Y
Hvis nogen læser denne tråd i fremtiden, kan jeg nævne, at jeg sømmede brædderne op med et søms mellemrum lige før officiel forår, og cirka en måned senere er afstanden mellem brædderne cirka to søms bredde.
- Så i stedet for at have bøvlet med søm kunne jeg have lagt bræt mod bræt og opnået et passende slutresultat en måned senere... Medmindre de bliver større igen, men hvis de bevæger sig så meget, undrer jeg mig over, om jeg ikke burde have brugt skruer alligevel.

De vil svulme mest i september...

For min del synes jeg, det er et større problem, hvis man bruger for tørt træ, som man sømmer tæt, for så svulmer det og løsner sig i fugtigere vejr.
Jeg panelbeklædte engang en legehus indvendig væg med panel, jeg havde haft indendørs over vinteren, selvom jeg forsøgte at efterlade svellemargen, så væggen ud som en bølge et par uger senere - jeg måtte fjerne en og en halv brædde, hvis jeg husker rigtigt (ca. 150mm på 1500mm væg!).

et lille tip til at få en idé om, hvor meget træet bevæger sig- Skær en klods 100x50, længden spiller ingen større rolle, opbevar den et par uger indendørs og mål den på alle kanter (mål om muligt helt ned til tiendedele) skriv målene ned og mål igen i forskellige årstider, så får du tal at regne med til fremtidige behov. Husk at tætgroet træ og hurtigtgroet træ bevæger sig forskelligt, og ja forskellige træsorter også selvfølgelig.

Christer

• Synes
Krillew
  • Laddar…
Y
Nu er jeg peppet at fortsætte snedkre på slamfärg-bygningen og undrar pånytt ifald det er godt eller dårligt tid at gøre. Kan ikke sige at jeg har set så mange andre være ude og snedkre lige nu.

Behøver jeg ens analysere hvorvidt vådt eller tørt træet er i butikkens indendørslager?
Kan jeg køre et millimeterstock-afstand mellem brædderne, eller er det for lidt?

Mikael_L
Køber du byggemateriale fra en trælast, er det lidt halvtørt, det vil krympe lidt mere, men slet ikke så meget som f.eks. trykimprægneret gør.
Ønsker du en sprække som et blad i tommestokken, så bør du lægge noget, der er halvt så tykt imellem ved sømning.

Er der lidt bevægelsesrum, som skal dækkes af dækbrædder senere, så kan du sagtens bruge tommestokken, den ekstra millimeter efter tørring gør absolut ingen skade.

Jeg undrer mig lidt over, hvad du har tænkt, og hvordan.
Skal der være brædde mod brædde, uden overlag?
Er sprækker ønsket, eller vil du have, at sprækkerne skal gå sammen næsten helt, når det svulmer mest, og så blive, hvad det bliver, når det er tørret mest? (dvs. mindst mulige sprækker)

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.