F
L Leif i Skåne sagde:
[link]

Som sagt tidligere metallteknik sælger bjælker, når du har bygget dem ind i en væg, ses det ikke, at de har været brugt tidligere.
Skrot koster 80 øre/kg, pæne bjælker nogle kroner, alt er forhandlingsvenligt.
Sejt i sådanne tilfælde, for skrothandlere er ikke kendt for deres dårlige forretninger. Og hvis jeg ikke tager fejl, ligger skrotprisen faktisk på lige over kronen nu + moms, så jeg synes, at 80 øre lyder noget eksotisk faktisk. Måske uden kvittering for øvrigt..?

• Synes
hugggos
  • Laddar…
nzsc
F fsn sagde:
VKR er præcis ligesom KKR en rektangulær lukket profil.
Jadå, jeg forstår det. Men hvis vi siger, at jeg har brug for HEA 180 som overliggende bjælke samt 2 stk HEA 120 som søjler på hver side, ville du så tro, at VKR/KKR kan bygge mindre på bredde/højde? Tror faktisk, at HEA er betydeligt stærkere end VKR/KKR, men eftersom jeg hverken er konstruktør/byggeingeniør eller besidder nogen sådan viden, spørger jeg her, om nogen måske ved det.

F
nzsc nzsc sagde:
Javist, jeg forstår det. Men hvis vi siger, at jeg har brug for HEA 180 som overligger samt 2 stk. HEA 120 som søjler på hver side, ville du så tro, at VKR/KKR kan bygges mindre i bredde/højde? Jeg tror faktisk, at HEA er betydeligt stærkere end VKR/KKR, men da jeg hverken er konstruktør/byggeingeniør eller besidder sådanne kundskaber, spørger jeg her, om nogen måske ved det.
Ok, man fik måske ikke det indtryk med tanke på dit tidligere svar. Nogen må jo have fortalt, at det er netop HEA180, du skal have som overligger? Skal du have lavere profil på højden, så bliver det på bekostning af vægten. Du kan sandsynligvis erstatte HEA180 med HEB160 eller HEM140. VKR så er det 160x160x12,5. Uanset hvilken vil det blive tungt som bare pokker. Er højden mega vigtig og bredden fuldt justerbar, så måske der er noget at finde, men ellers tror jeg, at HEA180 er det rigtige valg, hvis nogen allerede har regnet på det.

• Synes
nzsc
  • Laddar…
Skrot.
Mats ramneskog
Vtm
Stab Teknik (meget lokal og bygningsnedrivninger fx. kockums måske lidt store bjælker for dig)
Ring og spørg.

• Synes
nzsc
  • Laddar…
nzsc
@fsn Kan lide og værdsætter dit svar! Det er en konstruktør, der er kommet med den løsning, nemlig at jeg skal have HEA180 som overligger samt HEA120 som søjle på hver side. Dette efter at jeg havde foreslået den type løsning.

Oprindeligt ville konstruktøren beholde ca. 300 mm af den bærende væg på den ene side samt ca. 600 mm på den anden side, samt indsætte en overligger. Denne type løsning ville have resulteret i en mindre bredde og højde på åbningen.

Da jeg har insisteret på, at jeg vil have så stor åbning som muligt og foreslog rammeværk af stål, kom han med denne løsning. Derfor undrer jeg mig over, om der findes en anden type løsning, der eventuelt kan reducere bygningshøjden/bredden yderligere.

Min blev købt hos Stålprodukter i Halmstad AB.
HEA-bjælke S355 sandblæst/malet/skåret
HEA 200 mm lgd=5400 mm

Pris inkl. fragt 20 km og moms 5000 kr
Dette var jo år 2010 selvfølgelig.

• Synes
nzsc
  • Laddar…
nzsc
Tak for dit svar @KnockOnWood !
Lyder som en rimelig pris.
I dag ville en sådan lande på ca. 5111 kr inkl. moms. Til dette kommer omkostninger for sandblæsning, maling og skæring som i dit tilfælde.

Minnesbergs syd for Svedala tager 5 kr pr. kilo for balk, der er også meget nyt der.

• Synes
nzsc
  • Laddar…
nzsc
slaskman slaskman sagde:
Minnesbergs söder om svedala tar 5 kr kilot för balk, finns mycket nytt där också
Tak for tipset! Skal naturligvis tjekke det ud (y)

Hvilken guldgrube til tråd! Gået nogle år nu, er det stadig samme virksomhed der gælder eller måske findes der nogle nye tips også?

I Göteborgsområdet er Göteborgs Handelsstål AB et godt alternativ! Vi købte to skræddersyede IPE180-bjælker der sidste år til en god pris!

• Synes
attefall
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.