Hej!
Hvor kan man købe en fashøvl, gipsvinkel, fotløft og lignende praktiske tilbehør, hvis man har et helt hus, der skal gipses?

Jeg bor i Västerås og har derfor været i både Bauhaus, Beijer, Byggmax, Jula og Swedol men kom hjem tomhændet.

Sælgeren i Bauhaus konstaterede tørt, at sådanne professionelle værktøjer har de ikke.

Beijer vidste ikke, hvad en fashøvl var. Da jeg forklarede det, mente de, at jeg skulle undgå at sammensætte plader, hvor de mangler affasning, selvom jeg påpegede, at det er et nødvendigt onde omkring døre og vinduer. De endte med at sælge mig en Surform (gipsrasp) for at få mig til at tie.

Byggmax var en ren joke, hvad angår værktøjer.

Jula havde aldrig hørt om en fashøvl.

Sælgeren på Swedol påstod at have arbejdet i byggebranchen i 25 år og mente, at man kan håndtere arbejdet med en Surform for at opnå det samme som med en fashøvl.

Har også prøvet Google uden at have fundet nogen webshop, der tilbyder sådanne værktøjer.

Så, hvor køber I jeres ting?

Synes at Beijer/Bauhaus har i princippet alt man har brug for i værktøjssortimentet. Ellers må man måske vende sig til den respektive producent og se efter forhandlere.

Og hvad angår fasing af kanter, så kører jeg altid på frihånd med gipskniven.

Jeg har bygget lidt til mig selv men fashyvel vidste jeg ikke at det fandtes, jeg skærer bare en bid af med kniv er jo ikke så nøje det skal jo spartles igen.

Gipsvinkel?? er det en stoooor vinkelhage bare?
Fotlift?? Er det en arm så man løfter pladen en smule fra gulvet med foden??
Hjælp en amatørbygger

Protte

Fashyvel har jeg set på Bauhaus her i Göteborg. Selv har jeg brugt mig af en surform/gipsrasp og bladkniv med godt resultat.

http://www.norgips.se/index0,442.htm, ring dem og spørg om ÅF.

http://www.jula.se/vaggskivlyft-124104

Ved ikke hvorfor man egentlig har denne, planlægger man at have loftliste, så er det ikke supervigtigt at gipsen kommer tæt op mod loftet. Jeg antager at de, der arbejder meget med gips, kan svare på hvilken praktisk nytte en gipslift har. Jeg lagde en masonitplade i bunden for at få afstand.

Mens du alligevel er der, anbefales et bærehandtag til plader http://www.jula.se/handtag-for-skivor-124698 Kanon hvis man skal bære meget plader.

Ingen professionelle ting, men tilstrækkeligt billige til at se om man har nogen nytte af dem.

Ved ikke hvad man skal med en vinkelhake til, gipsen er jo vinkelret kappet så det er bare at måle lige efter begge langsiderne og lægge en lineal/langpass/brædt og skære efter.

Protte

Fashyvel aka "skære spartelkant" får du kun ved at skære med en almindelig gipskniv, fasetterer du denne med en rasp kan du lige så godt lade være. Er beregnet til at papiret på gipsen ikke skal "flække" op, selvom mange tror, at spartlen skal trænge ind der. Gipshjørne kan du jo købe. Afhængigt af hvor meget du egentlig skal gipse. Värmdö köpcentrum købte vi nogle af dem, men folk smed dem alligevel ud. Fodlift... Bed nogen om at løfte pladen for dig i stedet.

Det eneste sted, jeg ville spørge om råd, er nok beijer i Lissma.
MvH Madde

Fodlift er godt, hvis man bygger alene. Det er ikke altid, at man kan være to.

Dog kan man jo tage et stykke pladestål og svejse en stykke gevindstang under eller noget andet nogenlunde rundt, så har man en erstatning. Har man en stor sprække, går det med et stykke krydsfiner også.

Tak for alle svarene.

Så angående fashyvelen kan man altså lige så godt skære med en gipskniv? Hvor nøje er det? Det jeg er bange for er, at det skal bue udad når man sætter på strimmel og spartel.

Remse + spartel, det vil blive en bule.

Jeg undlod remse i de to samlinger, jeg for nylig producerede, kun spartel. Må se, om jeg kan gå i trappen uden at se en eventuel elendighed der opstår.

Protte

Høvl har Gyproc ring og hør med dem hvem der sælger i nærheden af hvor du bor. Har en Gyproc selv.
Gipsvinkel er skidegod og findes at købe på harald nyborg .
http://www.gyproc.se/produkter/verktyg

Til Værktøjsmesteren: Ja, jeg har fundet Gyprocs værktøjsside. Spørgsmålet er bare, hvor man køber værktøjerne. I Västerås nævner de Beijer som forhandler. Måske kan man bede dem om at tage værktøjerne hjem?

Ja Beijer tager hjem til dig. Ellers plejer der altid at være en eller anden form for butik, hvor håndværkere/industrier køber deres værktøj og industriforsyninger... De har sikkert hjemme på hylden.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.