Ved nogen, hvor man køber denne type stakitstolpe med indfræsede spor?
Billede af en hvid stakit på en terrasse på en bygning, med fremhævet stolpe, der viser infræste spor.
 
Jeg så, at der findes færdige stolper fra Jabo, men de kostede omkring 600:-. Har du en håndoverfræser, så er det let ordnet, hvis du køber en almindelig limtræspæl. Du får sikkert 3 stolper for samme pris, hvis du gør det selv. Har du ingen håndoverfræser, kan du sikkert leje en. Brug fasfræser, tror jeg det hedder, det er enkelt, og det går hurtigt (y)
 
  • Synes
Kludden33
  • Laddar…
Hvilken overfræser bør man bruge til dette?
 
Må man linke til forskellige sider på dette forum? Ellers google håndoverfræser så kommer der op en masse alternativer. Det er måske lidt dyrt at købe en kun for at fikse nogle stolper, men man kan lave meget sjovt med en håndoverfræser. Ellers som sagt lej en. Google også fasfræser så kommer der op noget alternativ med et kugleleje på. Kører du med sådan en kan det ikke gå galt.
 
Ja klart du får linke
 
Ok køber den, men fræsningen ser ret bred og dyb ud på billedet, jeg tog. Virker det?
 
U
R Rolle85 sagde:
Ok køber den men fræsningen ser ret bred og dyb ud på billedet jeg tog, fungerer de?
er de stolper du fotograferede dine egne? Så kan du jo måle fasedelen og købe fræsejern som har den rette dimension. Den linkede fasefræser har en arbejdslængde på 15mm, hvilket er maksimal bredden på den fasade overflade.
 
Ja du indstiller bare, hvor dybt du vil køre på selve fræseren, så kan du eksperimentere på en 45x95 for at se, hvad du synes ser godt ud. Når du ved, hvor lang en skråkant du vil have på stolpen, kan du enten måle det med en blyant og køre i frihånd, men det kan være ret nemt at komme til at køre for langt. Så kan du i stedet tage to brædder og bruge dem som anslag, som du fastgør med tvinger. Så hvis du for eksempel vil have, at skråningen skal starte 200mm op på stolpen, så fastgør du det ene bræt der, og hvis du vil have, den skal slutte 150mm fra stolpetoppen, så fastgør du et bræt der med tvinge. På den måde kan du ikke risikere at køre for langt. Værd at tænke på også er at teste at køre fræseren fra højre til venstre og vice versa, så vil du opdage, at i den ene retning går det meget lettere, og i den anden vil fræseren næsten trække sig selv frem. Test det og se, så opdager du, hvilken retning du skal føre fræseren for at det skal gå så nemt som muligt.
 
Aha kanon tak for alle tips!
 
Beklager, jeg forstod ikke først, hvad du mente, da du spurgte, om det frässtålet fungerer. Men jeg tror nok, det skulle fungere; det er svært at se, hvor meget der er på billedet der. Ellers må du gå op i størrelse som swetox skrev. Ja, ingen fare, det er bare sjovt at kunne hjælpe til.
 
Forsøger at finde en film, hvor de laver stolper, og hvilken fræser man skal have!
 
Har ikke fundet nogen, hvor de laver stolper, men her ser du jo, hvordan de fungerer, og klikker du frem til 2:57, så ser du, hvordan det bliver, når man kører med et sådan stål. Så er det bare størrelsen på fasningen, du/I skal beslutte jer for og så finde et stål, der passer.
 
Undrer du om de skrællede stolper? som om de i begyndelsen og slutningen er blevet udjævnet gradvist på fri hånd.
 
R Rolle85 sagde:
Undrer du de fræste stolperne? som at de i begyndelsen og slutningen planede ud successivt på frihånd.
Formen på sporet bliver jo sådan automatisk når du stopper/løfter bort fræseren; fræsejernet er jo rundt når det snurrer så at sige. Så præcis som skrevet ovenfor er det bare at køre med fuld dybde mod et stop, stoppe og så løfte bort. Startstop 'backer' du ind mod lidt forsigtigt (for ikke at få udsving pga. forkert fræserotation kontra retningen du fører fræseren)...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.