Skruerne til min tagbøjle er superrustne, jeg har lagt dem i eddike, og det ser ud til at virke. Men helst af alt vil jeg gerne købe nye skruer. Tagbøjlen sælges ikke længere. Skruerne er 5,1 mm i diameter - hvis mit måleværktøj viser korrekt. Der kan muligvis være en forskel på 0,1 mm i den ene eller anden retning. Findes sådanne skruer at købe et sted? De behøver ikke have samme længde som dem på billedet.
Det gule er vel en møtrik? Tag den med og prøv m5 i butikken.
Finder du ikke en skrue, der er lang nok, kan du jo købe en gevindstang + låsemøtrik, som du limer fast i enden. Måske bukke stangen lidt i enden også, så den ikke løsner sig. Findes også på Biltema m.fl. - også rustfrit stål.
Senest redigeret:
Altvidende
· Västra Götaland
· 12 305 indlæg
Hvad er det for en tagbøjle?
Der står Ford på det, men Ford henviser til Thule. Thule vil desværre ikke kendes ved det. Jeg gætter på, at problemet er, at tagbøjlerne er for gamle - men de ser fine ud i øvrigt, så hvis jeg bare får ordnet skruerne, så bliver det nok godt.Johannes Carlsson sagde:
Jeg bekymrer mig lidt for, at der også er rust i skruehullerne i bilen, det kan jo være lidt svært at fjerne rust i skruehuller, går jeg ud fra. Men måske bare at pille lidt 5-56 i, lade det virke et stykke tid, forsøge at puste rent og derefter smøre med noget...?
Spørgsmålet er, hvilken gevind det er? Hvis det er et almindeligt M-gevind, så er det nok garanteret en M5, men for at være helt sikker skal du teste med en gevindmåler, typisk https://www.biltema.se/verktyg/handverktyg/gangverktyg/gangtolkar-2-st-2000016879
Eller, så kan du tage den lette løsning, tage skruen med til en god jernhandel, så hjælper de dig med at finde den rigtige.
Men, hvis alle skruerne er ens som den på billedet (og møtrikkerne også er ok), så ville jeg ikke købe nyt, men bare sørge for at få dem rustfrie. Møtrikkerne bliver nok mere tricky, hvis ikke delen med møtrikken kan løsnes på nogen måde, så må du nok stille dem på højkant og tage en ende af rækværket ad gangen med rustopløser.
Eddike som du har brugt fungerer jo rimeligt godt, et andet trick er at lade dem stå i Coca-Cola, som også er surt og effektivt. Derudover findes der jo mange kommercielle rustopløsere også.
Eller, så kan du tage den lette løsning, tage skruen med til en god jernhandel, så hjælper de dig med at finde den rigtige.
Men, hvis alle skruerne er ens som den på billedet (og møtrikkerne også er ok), så ville jeg ikke købe nyt, men bare sørge for at få dem rustfrie. Møtrikkerne bliver nok mere tricky, hvis ikke delen med møtrikken kan løsnes på nogen måde, så må du nok stille dem på højkant og tage en ende af rækværket ad gangen med rustopløser.
Eddike som du har brugt fungerer jo rimeligt godt, et andet trick er at lade dem stå i Coca-Cola, som også er surt og effektivt. Derudover findes der jo mange kommercielle rustopløsere også.
Klik her for at svare