Dan_Johansson Dan_Johansson sagde:
Hvad har du tænkt at bygge for en ovn? Antager at du allerede har fundet forno bravo og er gået løs på forummet der...
Hvad har du tænkt for fundament?

Ganske vist er teglstenen en stor post, men jeg vil sige, at det er svært at få det under en tredjedel af hele omkostningen, afhængigt af hvad man gør for fundament og overbygning, og hvilken niveau man lægger isolering og skorsten på... Min ovn kostede omkring 10000 kr at bygge, og da fik jeg teglstenen gratis.. Jeg købte dog calciumsilikatplade og keramisk filt som isolering, hvilket kunne have været gjort billigere...
Hvad har du brug for filten til?

P Per Nilsson 1967 sagde:
Hvad skal du bruge filten til?
Den isolerer ovnen på oversiden.. Findes andre måder, men intet der er bedre..

Dan_Johansson Dan_Johansson sagde:
Den isolerer ovnen på oversiden.. Der findes andre måder, men intet som er bedre..
Tak! Men, holder ovnen ikke varmen tilstrækkeligt uden filt synes du? Et brandtæppe kunne måske være et billigere alternativ?

P Per Nilsson 1967 sagde:
Tak! Men, beholder uinte ovnen varmen tilstrækkelig uden tæppe synes du? Et brandtæppe måske er et billigere alternativ?
Afhænger af hvad man skal bruge ovnen til.. Skal man kun bage pizza har man altid en ild i gang, og da bliver isoleringen mindre vigtig... Skal man bage brød/lave mad skal man beholde varmen og da er isolering nødvendig... Hvad der er billigere afhænger af hvad man kan finde.. Har man et sted som sælger vermiculit i større sække og man slipper for at betale fragt kan det være bedre.. Brandtæppet er nok for tyndt, men i kombination med stenuld måske... Ulempen med stenulden er at bindemidlet ikke tåler høje temperaturer, så isoleringen trykkes sammen til sidst.. Hvordan det påvirker isoleringsevnen på sigt ved ingen....

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.