Virkelig ikke sikker på hvor jeg burde placere dette indlæg, men jeg prøver her. Ikke direkte husrelateret, men helt sikker på at nogen her i forummet kan hjælpe mig.

Jeg undrer mig simpelthen over hvor man kan finde rigtig tynd aluminiumsplade, lignende denne:

Cylindrisk objekt af tynd aluminiumplade med små huller rundt om kanten, muligvis del af en brænder eller ventilationskomponent.

Jeg værdsætter virkelig hjælpen!

Plåtis (plåtslagarefirma) har det på hylden.

Rigtigt tynd al-plade har du i en kasse i køkkenet, spørg konen efter ovnsfolie ;)

• Synes
tobbbias og 2 andre
  • Laddar…
Ja hehe men den bliver lidt for tynd, den skal også være lidt stabil.

• Synes
Leif i Skåne
  • Laddar…
Som jeg sagde, et større blikkenslagerfirma har plade fra typ 0,5 0,7 1,0 1,5mm og så videre på hylden desuden belagt med farve / folie i flere kulører.

Fest. :) Tak for hjælpen! Får tjekke noget plåtslagarefirma.

Fandt dem her, men de har en overvældende mængde tykkelser: http://www.empiro.se/product.html/rostfritt-stal

Du ser ud til at have lidt styr på det, hvor tyndt kan man gå uden at en cylinder som på billedet giver efter fra vægten af ca. 1 liter vand.

1 liter vand? Hvor stort er det? Efter billedet troede jeg, den var 1 m i diameter. Hvad skal den være til? Jeg har set store øldåser, der er på nogle liter. Linket du sendte, var på rustfrit, men der findes tilsvarende i AL.

Kan du ikke bruge almindelig tagplade, den holder i 50-60 år på et tag, findes i hvid, brun, rød, sort.

Der findes et meget populært friluftskøkken til letvægtsvandrerne, som hedder Caldera cone og bruger en vindskærm lavet af en slags aluminium. Jeg tror, den kan være omkring 0,1 mm.

Delene til et friluftskøkken med aluminium vindskærm, brændstofflasker, pander og andet tilbehør, velegnet til at lave din egen Caldera Cone.

Jeg overvejede at prøve at lave en selv for sjov :) det kan blive et godt weekendprojekt.

Klip og sy noget sammen af almindelige øldåser. Var ikke køkkener lavet af øldåser en klassisk letvægtsidé for 15 år siden? Måske er det stadigvæk?

• Synes
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
Det var det sikkert! Spændende isf! Men det er i hvert fald blevet populært igen på det seneste! Det laves på alle mulige måder og i forskellige udførelser. Vejer ofte under 10 gram og er meget effektive.

Kapillær brænderen (lavet af redbull dåse) og måske noget mere avanceret:

En hjemmelavet cat stove fremstillet af en kattemadsdåse, populær i letvægtsudførsel under 10 gram, med små huller langs kanten.

Cat stove (lavet af kattemad dåse):

Mini spiritusbrænder lavet af en kattemad dåse med udklippede huller. Brænderen bruges typisk til letvægts udendørs madlavning.

Penny stove:

Alkoholbrænder lavet af en metal dåse, sandsynligvis en "penny stove," ved siden af en mønt til størrelsesreference.

Men nu var det vindskydd jeg havde brug for at fikse :)

C
carlfredrik sagde:
Jeg spekulerer bare på, hvor man kan finde rigtig tynd aluminiumsplade
Bare lidt tanker, men jeg får den tanke, at almindelig aluminiumsplade måske ikke er det optimale materiale til sådan en ting. Ren aluminium er jo ret plastisk og deformerer let i svage dimensioner. Mistænker, at den der Caldera Cone er en slags legering.

En gammel trykplade kunne måske virke?

• Synes
Leif i Skåne
  • Laddar…
Det ser ud til, at mange af "konerne" er lavet i titanium, hvilket fører mig til mit næste spørgsmål, hvor kunne man købe det?

Ja det ser ud til at passe forresten, aluminium med nogen legering. De kalder materialet "aluminum alloy".

Senest redigeret:
Hej igen! Tænkte bare se om nogen ved hvor man kan få fat i rigtig tynd titanium?

Tænkte lave et sådan her vindskærm til min alkoholbrænder :)

P1090808.JPG

• Synes
mbense
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.