Hej alle, jeg undrer mig over, hvor "hurtigt" træ krymper, når det tørrer. Altså ikke hvor "meget" det krymper. Svaret burde vel være "jo hurtigere det tørrer, desto hurtigere krymper det". Men er det hele sandheden? Eller er det sådan, at træet fortsætter med at krympe i længere tid, efter at det "er færdigtørret"? Lad os ignorere diskussionen om, at hurtig tørring ved overfladen får træet til at revne.
Venligst giv mig råd til følgende praktiske eksempel:
For nogle år siden fik jeg rester tilbage af tørt gulvtræ. I nogle år har de ligget i et uopvarmet udhus, og nu vil jeg gerne bruge dem til finere snedkerarbejde i bolighuset. Hvor længe skal de ligge indendørs for at opnå deres "indendørsmål"? Handler det om "uger", "måneder" eller "år"? Påvirkes krympetiden væsentligt, hvis jeg lægger brædderne på opvarmet gulv eller lader dem tørre i fri tør luft? Jeg antager, at tørringen burde ske ekstremt hurtigt, hvis jeg lægger stykkerne på et varmt gulv, men forkortes krympetiden i samme grad??
Egen overvejelse:
Når man tørrer træ, krymper det vel for at "fylde op" efter det vand, der tørrer bort. Kan det være sådan, at hvis tørringen sker hurtigt, erstattes vandet først af luft....? ...og så, når årene går, krymper "luftlommerne" og presser luften ud?
/Piparebo