Jeg har brug for hjælp fra nogen med god viden om brugte mursten. Det jeg overvejer, er om der er risiko for, at de fryser i stykker med tiden.
Jeg vil bygge en fritstående murstensmur i haven, dvs. ikke opvarmet. Dimensioner ca. 2 m høj og 8 m bred. Halvdelen af muren vil fungere som langside til et drivhus og vil derefter fortsætte som baggrund til terrassen ved siden af drivhuset. Jeg forestiller mig et fundament med leca-blokke og teglsten som afslutning øverst. Vi bor i blæsende Skåne, og muren vil dermed få meget slagregn i vinterhalvåret.
Hvis man læser producenternes datablad for nye teglsten, er facadetegl godt kontrolleret med hensyn til frostbestandighed. Men da produktionen ikke var lige så kontrolleret historisk set, vil brugte teglsten sandsynligvis have større variationer i frostbestandighed? Nye teglsten er også opdelt i facadetegl og mursten, hvor sidstnævnte ikke bør bruges til facader.
Men i annoncer for brugte teglsten er der sjældent nogen detaljer om teglstenen, sandsynligvis fordi sælgeren ikke ved det. Jeg har heller ikke fundet nogen måde at vurdere teglstenen bare ved at kigge på den.
Samtidig er der masser af haveprojekter på internettet, hvor man har brugt brugte teglsten – så det er måske ikke et reelt problem?
Er der nogen, der har viden eller gode råd om spørgsmålet?
Ja, jeg har faktisk set denne video tidligere og funderet over det med "watertable" - hvordan oversætter man det, "sokkel"? Hvis jeg har pudsede lecablokke, som ifølge producenterne skal være frostbestandige, til sokkel et stykke oppe samt teglsten på toppen, så burde muren jo være beskyttet, på samme måde som Roskilde-muren i begyndelsen af videoen.
Dertil kommer så Skånes slagregn, vertikalt regn, som manden i videoen ikke nævner... På den anden side så er Roskilde-muren jo ikke frosset i stykker, og Roskilde burde have et lignende klima som Skåne... Det tyder på, at det ikke er et reelt problem, og jeg har jo heller ikke ambitionen om, at muren skal stå i 800 år.
Teglpannor klarer sig jo godt, så hvorfor ikke almindelige teglsten?
Problemet plejer at være netop fundamentet, som dels står på/i jorden, dels har de sidste rækker svært ved at tørre op.
Men hvis man har et fundament af Leca, så burde det vel klare sig ganske godt?
Blot det faktum, at murstenen er brugt, siger næppe noget om dens kvalitet. Selv tidligere blev der fremstillet mursten i forskellige kvaliteter. Men med tanke på tilstanden af mange ældre bygningsværker kan man jo konstatere, at der blev fremstillet fremragende mursten allerede i middelalderen.
Men hvis du bruger brugte facadeteglsten, der har været udsat for vejr og vind i x antal årtier, og de ser friske ud, er det vel en kvittering om noget, at de er frostsikre?
Tegltage klarer sig jo godt, så hvorfor ikke almindeligt tegl?
Problemet plejer at være netop fundamentet, som dels står på/i jorden, dels har de sidste lag svært ved at tørre op.
Men hvis man har et fundament af Leca, så burde det vel klare sig ganske godt?
Hvorfor tegltage klarer sig, ved jeg ikke, men åbenbart er der forskellig kvalitet på teglprodukter afhængig af for eksempel, hvilken temperatur de er brændt ved, sammenlignet med belægningstegl.
Men du mener altså, at hvis muren bare er beskyttet mod regn oppefra og nedefra, burde teglet kunne klare slagregn, uafhængigt af dets egne materialeegenskaber?
Alene det faktum, at teglstenen er brugt, siger næppe noget om dens kvalitet. Også tidligere blev der fremstillet tegl i forskellige kvaliteter. Men med tanke på standen på mange ældre bygningsværker kan man jo konstatere, at der blev fremstillet fremragende tegl allerede i middelalderen.
Men hvis du bruger brugte facade tegl, der har været udsat for vejr og vind i x antal årtier, og det ser frisk ud, så er det vel en kvittering om noget, at det er frostsikkert?
Jeg er enig med dig i spørgsmålet, men min vanskelighed er jo at vurdere kvaliteten ud fra den meget lidt information, der ofte følger med teglstenen. Hvordan ser man, at en renset teglsten, der ligger i en bunke i sælgerens have, er en "facade tegl, der har været udsat for vejr og vind i x antal årtier, og det ser frisk ud"? Hvis jeg bare får det at vide, så er sagen klar!
Varför tegelpannor klarar sig vet jag inte, men uppenbarligen finns det olika kvalitet på tegelprodukter beroende på exempelvis på vilken temperatur de har bränts vid, jmf. marktegel.
Men du menar alltså att är muren bara skyddad från regn uppifrån och nerifrån borde teglet klara slagregn, oberoende av dess egna materialegenskaper?
Nja - inte helt oberoende, men så länge det är bränt till tegel så ska det inte vara något problem. Tegel har ju inget problem med vatten - men om man däremot lägger en tegelsten i ett vattenbad i en timma och sedan ställer ut den i -20C direkt så kommer den ju givetvis ta skada eftersom tegel suger åt sig mycket fukt som då spränger teglet.
Håller man däremot teglet rent från påväxt, ser till att fogarna är hela och inte ställer nedersta varvet direkt på jord eller annat icke dränerande material så kommer det hålla.
Se på alla tegelskorsrenar vi har i landet - de står kvar över hundra år om man bara tar hand om dem lite ibland.
Att som du säger lägga nockpannor över hjälper också till att skydda.
Hvordan ser man, at en renset mursten, der ligger i en bunke i sælgerens have, er en "facadetegl, der har været udsat for vejr og vind i x antal årtier og ser frisk ud"? Hvis jeg bare får at vide det, så er sagen jo klar!
Det mest oplagte er jo naturligvis at spørge sælgeren, hvor teglstenen kommer fra
Tilstanden kan jo en lægmand nemt bedømme.
Besøgte Brohaga byggematerialer i weekenden (sælger brugte byggematerialer) og der frarådede de helt at bygge med brugte mursten, medmindre jeg var sikker på, at de var frostbestandige. Dog havde de ikke selv brugte mursten til salg, men derimod en mindre parti nye mursten...
Talte med en bygningskonstruktør i ugen som mente, at selv nye frostbestandige mursten muligvis heller ikke klarer frost efter slagregn på en kold mur ...
Jeg vil jo desuden have en specifik kombination af gule nuancer, så muren matcher bolighuset (gul spikdraget mursten fra 1952). Det bliver nok at lede længe
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.