2,586 læst ·
25 svar
3k læst
25 svar
Hvor finder man lange galvaniserede gevindstænger?
Altvidende
· Västra götaland
· 10 932 indlæg
Det ser ud til at være Arvid Nilsson, der fremstiller dem, det burde da bare være at finde en af de lokale byggemarkeder, der sælger de samme og tage dem med hjem derfra?
Jeg tror du overdriver problemets størrelse...
Almindelig galvaniseret 8.8 M24 har vel en brudgrænse på over 20 tons, har du virkelig brug for at trække med den kraft?
Tager du en mere rimelig M12, så er det næsten 7 tons og en M10 næsten 5, burde være nok til det, du vil gøre.
Desuden holder samlemøtrikker til samme kraft som gevindstangen, så det er bare at samle på.
Almindelig galvaniseret 8.8 M24 har vel en brudgrænse på over 20 tons, har du virkelig brug for at trække med den kraft?
Tager du en mere rimelig M12, så er det næsten 7 tons og en M10 næsten 5, burde være nok til det, du vil gøre.
Desuden holder samlemøtrikker til samme kraft som gevindstangen, så det er bare at samle på.
Al gevindstang er ikke 8.8 men 4.6 altså ret blød. M24 er måske overkill, M20 eller endda M16 ville nok være tilstrækkeligt. Men den skal være varmforzinket fzv. Jeg har haft en M14 sådan liggende i flere år nær vesterhavet for at teste, og den er upåvirket!K Kontoristen7 sagde:Jeg tror du overdriver problemets størrelse...
Almindelig galvaniseret 8.8 M24 har vel en brudgrænse på over 20 ton, har du virkelig brug for at trække med den kraft?
Hvis du tager en mere rimelig M12, er det næsten 7 ton, og en M10 næsten 5, burde være tilstrækkeligt til det, du vil gøre.
Derudover holder samlemøtrikker for samme kraft som gevindstangen, så det er bare at samle på.
Angående selve løsningen - det vigtige her er at kortla rundt gevindstangen. Ser ikke rigtig pointen med at trække stangen gennem flere gulvbjælker. Stangens opgave må være at presse "syllen" (+ stolpen) mod kortlingerne for at forhindre den i at dreje sig, og så er det nok med et fag. Kortlar du ikke, vil bjælkerne bare deformere/bøje sig.
Der opstår ikke træk i gevindstængerne, kun trykkraft. Derfor vil jeg ikke have for svage gevindstænger, men ordentligt fastgjorte kortlinger kan gøre god nytte mellem bjælke 2-3 fra starten, og når jeg har fået spændt den yderste bjælke med rækværket korrekt, kan jeg nok montere kortlinger der også. Jeg stod og holdt i perfekte to meters længder hos Hornbach i Trollhättan for en time siden, men de var kun blankgalvaniserede, som ikke engang modstår fingeraftryk...C cpalm sagde:Angående själva løsningen - det vigtige her er at kortle rundt om gevindstangen. Ser ikke rigtig pointen med at trække stangen gennem flere gulvbjælker. Stangens opgave må være at presse "syllen" (+ stolpen) mod kortlingerne for at forhindre den i at dreje sig, og da er det nok med et fag. Kortler du ikke, vil bjælkerne blot deformere/bøje sig.
Jeg forstår, at det er sådan du har tænkt det, men min mening er, at du skal lade kortlinerne tage trykkraften og (hvis nødvendigt) samle det med gevindstang. Årsagen er, at bærelinerne ikke kan optage nogen større kræfter i sideled uden at hele skidtet bliver skævt.S star_daddy sagde:
OK, hvordan fastgør jeg bedst kortlingerne i gulvbjælkerne?C cpalm sagde:
På den enkleste måde, skråspikke f.eks. Hvis de ligger i spænd, skal der meget til, før de flyttes fra deres position.S star_daddy sagde:
Bare så vi har det samme billede af, hvad du ønsker at opnå, så er det noget som dette, jeg forestiller mig:

Stolpen til venstre, gevindstangen i grøn, de to bærende bjælker vertikalt, og de to kortlingar horisontalt.
Vigtigt at kortlingar har den rette længde og bredde, så de virkelig forhindrer den bærende bjælke i at vride sig, samtidig med at den korrekte c/c-afstand mellem bærende bjælker opretholdes.
Det ser fremragende ud, mange tak for hjælpen!C cpalm sagde:På enkleste måde, skråspik f.eks. Hvis de ligger i spænd skal der meget til før de rykkes ud af deres placering.
Bare så vi har samme billede af, hvad du vil opnå, så er det noget som dette jeg forestiller mig:
[billede]
Stolpen til venstre, gevindstangen i grønt, de to bærende bjælker vertikalt, og de to kortlinger horisontalt.
Vigtigt at kortlingerne har den korrekte længde og bredde, så de virkelig tvinger den bærende bjælke fra at dreje sig samtidig med korrekt c/c-mål mellem bærende bjælker opretholdes.
Klik her for at svare