Trappen i huset knirker, så selv spøgelserne synes, det er lidt uhyggeligt. Jeg har derfor googlet rundt om, hvordan man løser det, så man kan snige sig op ad trappen uden at vække de øvrige i huset. Et trick, som jeg har fundet og overvejer at teste, er at skrue og lime firkantlister på undersiden, så trinbrættene ikke gnider mod stødtrinnene. Problemet er bare, at jeg ikke kan finde nogen steder at købe en helt almindelig firkantliste! Det eneste sted, jeg har kunnet google frem, er et eller andet saunafirma, der sælger 21 x 21 høvlede og afrundede firkantlister i asp, hvilket føles meget unødvendigt. Det må da være muligt at finde en almindelig fyrretræsliste til en ti'er pr. meter.
Nogen der har et godt tip?
Venlig hilsen
Fred
Nogen der har et godt tip?
Venlig hilsen
Fred
De fleste byggemarkeder har sikkert fyrreliste på lager. F.eks. har Byggmax 21x21 høvlet fyrretræ for 13,95:-/mPaxman sagde:Trappen i huset knirker så meget, at selv spøgelserne synes, det er lidt uhyggeligt. Jeg har derfor googlet rundt på, hvordan man løser det, så man kan liste sig op ad trappen uden at vække resten af huset. Et trick, jeg har fundet og tænker at prøve, er at skrue og lime firkantlister på undersiden, så trinbrættene ikke gnider mod stødtrinene. Problemet er bare, at jeg ikke kan finde et sted at købe helt almindelig firkantliste! Det eneste sted, jeg har kunnet google frem, er et eller andet saunafirma, der sælger 21 x 21 høvlet og afrundet firkantliste i asp, hvilket føles meget unødvendigt. Det må da være muligt at få fat i almindelig fyrreliste til en ti’er pr. meter.
Er der nogen, der har et godt tip?
Mvh
Fred
En hurtig søgning vi
Se der! Jeg søgte på Byggmax side før jeg startede tråden, men fandt intet dengang. Desværre er det et udgående produkt, og ingen af varehusene, der ligger i nogenlunde nærhed, har så meget som jeg har brug for.Stuff sagde:
"Planhøvlet" viste sig at være nøglen! Da jeg først havde lært det, var det nemt at finde den rigtige liste på K-Rautas hjemmeside. Netop K-rauta er mit nærmeste byggemarked, så det bliver en tur derhen snart for at købe omkring 15 meter planhøvlet 21x21!
Tak for hjælpen, og jeg lover at vende tilbage, når projektet er afsluttet.
Mvh
Fred
Tak for hjælpen, og jeg lover at vende tilbage, når projektet er afsluttet.
Mvh
Fred
Præcis, jeg lovede at vende tilbage, når projektet var afsluttet.
Fase 1 er afsluttet. Firkantlisten blev til sidst købt hos Byggmax. Disse blev skåret til i de rigtige længder og forboret, derefter skruet fast med PU-lim. Når alt er hærdet, vil jeg nu vurdere, at 70 % af knirken er væk! Trappen føles mere stabil, og spøgelserne har slappet af!
Desværre er det meste af den resterende knirken i den øvre del af trappen, mens den nedre næsten er helt stille. Jeg ville helst have, at det var omvendt, da den øvre del er tættest på soveværelset. Projektet skal derfor gå ind i fase 2, hvor jeg vil jagte knirken i den øvre del. En test med talkum i alle sprækker, som jeg havde læst skulle fungere, var helt uden effekt, det var bare besværligt at rydde op. Jeg overvejer nu at dryppe almindelig trælim i sprækkerne ovenfra, evt. lidt fortyndet, så det virkelig kan trænge dybt ned ved hjælp af kapillærkraften. Det kan vel ikke skade, synes jeg...
Så indser jeg, at jeg aldrig vil få trappen helt stille, men det er heller ikke målet, en trætrappe i et gammelt hus skal have lidt knirken. Dog vil jeg gerne kunne liste op ad trappen uden at vække folk, der sover i nærheden.
Fase 1 er afsluttet. Firkantlisten blev til sidst købt hos Byggmax. Disse blev skåret til i de rigtige længder og forboret, derefter skruet fast med PU-lim. Når alt er hærdet, vil jeg nu vurdere, at 70 % af knirken er væk! Trappen føles mere stabil, og spøgelserne har slappet af!
Desværre er det meste af den resterende knirken i den øvre del af trappen, mens den nedre næsten er helt stille. Jeg ville helst have, at det var omvendt, da den øvre del er tættest på soveværelset. Projektet skal derfor gå ind i fase 2, hvor jeg vil jagte knirken i den øvre del. En test med talkum i alle sprækker, som jeg havde læst skulle fungere, var helt uden effekt, det var bare besværligt at rydde op. Jeg overvejer nu at dryppe almindelig trælim i sprækkerne ovenfra, evt. lidt fortyndet, så det virkelig kan trænge dybt ned ved hjælp af kapillærkraften. Det kan vel ikke skade, synes jeg...
Så indser jeg, at jeg aldrig vil få trappen helt stille, men det er heller ikke målet, en trætrappe i et gammelt hus skal have lidt knirken. Dog vil jeg gerne kunne liste op ad trappen uden at vække folk, der sover i nærheden.
Grundstött
· Halland
· 28 345 indlæg
Går det ikke at lære sig hvilke trin der knirker, og hvilke som ikke gør det?
Så kan du hoppe over de værste trin når du kommer snigende hjem på de små timer
Det var vel sådan de altid gjorde i Fem-bøgerne http://sv.wikipedia.org/wiki/Fem-böckerna
At sprøjte noget lim, PU eller epoxy ind mellem trin og vanger kan måske også hjælpe lidt. Hvis du kan komme til altså.
Så kan du hoppe over de værste trin når du kommer snigende hjem på de små timer
Det var vel sådan de altid gjorde i Fem-bøgerne http://sv.wikipedia.org/wiki/Fem-böckerna
At sprøjte noget lim, PU eller epoxy ind mellem trin og vanger kan måske også hjælpe lidt. Hvis du kan komme til altså.
Tja, det er flere af de første trin, der knirker, så det bliver et ordentligt skridt/spring for at undgå dem. Så er problemet, at knirkets intensitet varierer meget, så det er meget svært at finde præcis, hvor knirket genereres. Derfor bliver det til at bruge maskingeværmetoden...spraye vildt med lim og håbe, at det fæster der, hvor det er nødvendigt.
Nu har også etape 2 været klaret. Min partner var bortrejst i et par dage, så jeg tænkte, at det var en god mulighed at få lidt lim i sprækkerne, da det kun ville være mig, der brugte trappen. Jeg blandede lidt almindelig hvidlim med vand og sprøjtede det ind i de smalleste sprækker med en injektionssprøjte. De større revner fyldte jeg med udspædet lim og lod det hærde over natten. Hvis 70 % af knirken forsvandt efter fase 1, er måske 85 % væk nu! To af trinene højt oppe i trappen havde en ordentlig knirken, når man trådte på dem (det var det, der irriterede mest), som nu er væk! Der er stadig lidt knirken og knitren, så en omgang mere med lim skader nok ikke, men forbedringen fra hvordan det var, da jeg startede denne tråd til nu, er over forventning. Jeg overvejer lidt at bruge epoxy i stedet for hvidlim, jeg har brugt det i bådsammenhænge, og det er jo meget godt som lim. Måske kan det blive lidt for hårdt, så jeg skal tale med leverandøren først. Ellers bliver det hvidlim igen.
Klik her for at svare