Jeg skal bygge en indvendig væg for at opdele en stue, der i dag er vinkelformet. Rummet har oprindeligt været opdelt, men den tidligere lejer ønskede en større stue, så den væg blev fjernet. I hele det eksisterende rum ligger der gennemgående egetræsparket, som jeg ikke ønsker at lave indgreb i... tænkte nemlig at rive væggen ned igen om et år, når børnene er flyttet hjemmefra, da vi ikke har brug for det soveværelse.

Så spørgsmålet lyder:
Hvordan fastgør jeg lægten mod parketten uden at lave indgreb i den? Åbningen er 3m, og der skal sidde en dør i midten.
Er det bedst at lime på en eller anden måde (da parketten alligevel skal slibes, når væggen rives ned), eller findes der nogle andre pålidelige alternativer? Måske noget kraftigt dobbeltsidet tape?

/elof

Dobbeltklæbende tape plejer at være tilstrækkeligt, hvis du derefter saver træreglarne til væggen nogle mm for lange, så væggen spændes mellem gulv og loft. Dog vil du få mærker på gulvet, når du fjerner den dobbeltklæbende tape. Men det er måske også tid til at slibe gulvet om...

/V

Skal det bare være en hmm spidsskarp væg eller skal der være en slags vinkel på den også og hvor lang er den? Er den vinklet så ville jeg tro at det er tilstrækkeligt at fastgøre den til væggen og evt. loftet. Den vil sandsynligvis blive stående af egen vægt og idet den er vinklet og fastgjort til væggen kan den heller ikke flytte sig.

Dobbelt tætningslister under reglen mod gulvet og kile mod loftet, så det spænder mod gulvet, væggen står fast og ingen mærker i parketten.

Tak for svarene!

Væggen skal være "spikrak" med en længde på ca. 3m med en dør, så synes jeg nok, at metoden med dobbeltklæbende tape lyder mest pålidelig

/elof

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.