Jeg overvejer at bygge en udendørs bruser, der ligner den på billedet, men helt i træ. Jeg tænker at fremstille "reglerne" ved at lime lameller sammen til passende tykkelse i en snegleformet jigg. Men da brusevæggen skal stå udenfor året rundt, vil jeg selvfølgelig have, at reglerne skal holde i flere år, så hvilket træsort/materiale bør jeg bruge?

• 4-mm birkefiner - holder fineren til regn og rusk?

• Save 4-mm lameller ud af noget regeltræ? Trykbehandlet - holder limningen mod imprægneringen? Lærk - revner det, inden jeg når at lime? Fyr/gran - vil det ikke rådne inden for et år?

• Andre forslag?

Rundt udendørs brusebad af træ med lamelvægge omgivet af buske.

• Synes
  • Wow
forjan og 1 anden
  • Laddar…
Af dem du nævner, tror jeg, at fyrretræ er det mindst dårlige. Både gran og birk rådner ret hurtigt. Hvis du former spiralen, så den øverste flade er kraftigt skrånende indad, vil der ikke ligge vand der. Det vil holde i et antal år. Det mest bestandige træsort, vi har i Sverige, er eg. Men jeg tror, det er mere rimeligt at regne med en begrænset levetid. Det er intet problem at lime trykimprægneret.

A Avemo sagde:
Af dem du nævner, tror jeg, at fyr er den mindst dårlige. Både gran og birk rådner ret hurtigt. Hvis du former spiralen, så oversiden er kraftigt skrånende indad, vil vandet ikke samle sig der. Det kan holde et antal år. Det mest bestandige træsort, vi har i Sverige, er eg. Men jeg tror, det er rimeligere at regne med en begrænset levetid. Der er ingen problemer med at lime trykimprægneret.
Gode tips om skrånende overside! Hvis det bliver trykimprægneret - tør jeg lime det direkte fra brændegården? PU-lim vil gerne have en fugtig overflade for at binde bedre, men betragtes imprægneringsvæsken som "fugt" i denne sammenhæng, eller er det bedre at lade træet tørre og derefter fugte med vand i forbindelse med limningen?

• Wow
Jorel03
  • Laddar…
Fugt burde ikke være et problem for dig, når du limer med PU-lim. Bygger man med brætgårdsfugtigt træ, kan det slå sig, når det tørrer. Men det burde ikke være et problem for dig. Fugtigheden får PU-limet til at hærde hurtigere. Ikke binde bedre. Det kræver fugt for, at det skal hærde, og hvis det ikke findes i træet, så findes det i luften. Jeg har ikke bemærket nogen større forskel, når jeg fugter overfladen eller ikke.

• Synes
axxa
  • Laddar…
Hmm, inte alldeles oväntat gick de 4 mm tunna lamellerna av tryckimpregnerad furu av vid kvistar när jag böjde dem, även efter att de legat i blöt en stund.
Någon som har förslag inför nästa försök? Reglarna behöver vara ca 4-5 meter långa, och min tanke är att de behöver vara åtminstone 45x45 mm tjocka.

• Marinplywood? Väderbeständigt, men har bara hittat kortare skivor (120 cm) vilket skulle ge 4 skarvar per lager - kanske inte optimalt.

• Kvistfri fingerskarvat granvirke som jag oljeimpregnerar? Böjligare än furu, men håller fingerskarvarna i 4 mm tunna lameller?

Slänger upp en bild med några rudimentära mått för den intresserade

• IMG_1387.jpeg
A axxa sagde:
Hmm, inte alldeles oväntat gick de 4 mm tunna lamellerna av tryckimpregnerad furu av vid kvistar när jag böjde dem, även efter att de legat i blöt en stund.
Någon som har förslag inför nästa försök? Reglarna behöver vara ca 4-5 meter långa, och min tanke är att de behöver vara åtminstone 45x45 mm tjocka.
Skall lamellerna vara böjda för sig själva eller skall de lamellimmas? Och vilken radie skall det vara?

Om du skall göra dem mjukare genom att blötlägga skulle jag rekommendera att göra det över natten. När det gäller kvistar kan det gå om det är små kvistar. Skall du lamellimma kan du böja alla lameller tillsammans lite i taget och sätta dit tvingar så att kvistarna i en lamell alltid har stöd av lamellerna intill.

• Synes
axxa
  • Laddar…
Ek, bok, ask är träslag som används för lamelllimning i båtar. Men det fungerar med fur och gran också.
Helst limmar man där med epoxilim. Sedan kan man forma till/putsa ytorna.
Sedan kan man skydda det med lamineringsepoxi, eller linolja med fernissa på det.

Om det är svårt att böja lamellerna i en rätt krök brukar det vara bra med
1) tunna lameller (ca 5 mm) i flera lager.
2) basa virket (dvs koka i ånga, ett långt rör typ avloppsrör samt en kokande kittel som fyller med kokhet ånga) så att det mjuknar.
3) lägger man olika längder omlott behöver man inte ha rör som är långa för hela längden. Och gör inget om man måste kapa vid kvistar eller liknande, eller får brott på lamellen.
4) lägg plastfolie (typ matfolie / gladpack) under/runt lamellerna så limmas de inte fast i jiggen.

Alternativet är att hitta grenar/stammar i "rätt krök" och såga ut hela stycken, och limma med sneda laskar. Många fruktträd har bra virke, jag har haft körsbär och plommon med bra täthet, och det är ofta snyggt.

• Synes
axxa
  • Laddar…
När jag bygger "special-grejer", så använder jag oftast billiga takläkt & klyver tjockleken i 2 på längden.
Sedan dopp i oljebad ett par timmar typ Alcro grundolja (åldersbeständig plast i en enkel jigg), sedan tork över natten & en lasyr i den färgen/ tonen jag vill ha.

12 år nu på vissa grejer & ser fortfarande riktigt bra ut, har typ dutt-oljat en sväng emellan för ca 3 år sedan. & tom kvint/ trädets yttersta håller väldigt länge med bra "behandling", & det är billigt!.

Din bild är precis den typ av objekt, som jag skulle använda oljade läkt & lasyr till att bygga.
Kanske hålband (utan hål) till att sammanfoga "allt" i rundningen, med kraftigare "stöttning" var 40e cm vid golvnivå typ.

• Synes
axxa
  • Laddar…
C
A axxa sagde:
När man böjer virke i lite snävare radier använder man ett stålband som stöd på "utsidan" vid böjningen, annars blir det som du märkt att virket knäcks i första bästa svaga punkt.

• Synes
axxa og 1 anden
  • Laddar…
Jag inser att jag ställde följdfrågor som redan var besvarade. Det är inte en helt snäll båge du skall göra. Det får nog inte vara stora kvistar i den. Men 4 mm tjockt borde absolut gå.

Jag gjorde den här bottenstocken i januari. Det var 7 mm tjocka lameller och dessa böjdes torra och kalla. Min uppfattning är att det är ungefär lika lätt att böja blötlagt virke som basat. Har man en bastrumma är det snabbare och enklare. Har man inte en bastrumma är det snabbare och enklare att blötlägga än att börja bygga en improviserad bastrumma.
20260127_083423[1].jpg
20260127_161133[1].jpg

• Synes
axxa
  • Laddar…
Grymma tips - tack!
Radien är som minst 48 cm, men övergår i en snäckform med radie ca 80 cm mot slutet av böjen. (Se bild i inlägg 6)
Jag tror mitt nästa försök får bli en kombination av era tips (fortsätter med tryckat virke så länge)
1) blötlägga remsorna i varmt vatten över natten i ett avloppsrör
2) fästa ett hålband (möjligen ett plattjärn) i jiggen för att minska knäckrisken av första remsan
3) skruvtvinga känsliga ställen (kvistar) innan de spricker
4) ta det lugnt och försiktigt - inte tvinga in remsorna på en gång.

…jag återkommer… 😅

A axxa sagde:
1) blötlägga remsorna i varmt vatten över natten i ett avloppsrör
Det behöver inte vara varmt vatten. Det går att lägga listerna i en sjö eller ett dike om det finns tillgängligt.

A axxa sagde:
2) fästa ett hålband (möjligen ett plattjärn) i jiggen för att minska knäckrisken av första remsan
Jag tror att det som avsågs var ett fjädrande anhåll som ger ett stöd och följer med. Hålband är för klent för att göra någon större nytta. Plattjärn fjädrar inte utan böjs permanent.

A axxa sagde:
3) skruvtvinga känsliga ställen (kvistar) innan de spricker
Min erfarenhet var att det blev enklare med en invändig jigg. Fäst ena änden på listerna i jiggen och böj en aning. Sätt dit en tving och böj lite till. På detta vis kommer det aldrig att böjas till en snävare radie än jiggen vilket blir risken om du försöker ha en utvändig jigg i stället.

Du kanske redan tänkt göra så. Men böj in de blöta listerna i jiggen utan lim. Sedan får det sitta i spänn och torka. Därefter kan du lossa det, lägga på lim och böja in det igen.

• Synes
axxa
  • Laddar…
Just nu har jag en utvändig jigg, som dessutom enbart består av några klossar (typ 4-5) fastskruvade på en byggplywood… 🤪
Låter som ett utmärkt förslag att ge jiggen lite mer kärlek och göra den invändig istället. Som du säger behövs ju då heller inte något fjädrande anhåll.
Sjö eller dike finns inte inom rimligt avstånd. Grannen har visserligen pool, men tror jag går på de avloppsrör jag har liggandes bakom huset.

A axxa sagde:
Just nu har jag en utvändig jigg, som dessutom enbart består av några klossar (typ 4-5) fastskruvade på en byggplywood… 🤪
Det låter som ett utmärkt sätt att göra en jigg. Gör den invändig i stället och se till att ha kanske 20-30 cm mellan klossarna. I bakgrunden på min första bild syns "limbordet" jag använde och alla anhållen. Den fösta bottenstocken limmade jag med utvändig jigg. Sedan bytte jag till invändig.

• Synes
axxa
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.