Murede en ny skorsten fra ryggen sidste efterår med hjælp fra en dygtig murer.
Han afsluttede arbejdet med at forbedre pudset på murstokken på loftet, da det gamle puds havde løsnet sig lidt. Vi skrabede først alt løst væk, og resultatet så perfekt ud.
Da jeg var oppe på loftet for et par uger siden, havde alt det nye puds løsnet sig og taget meget af det gamle med. Det ser elendigt ud
Huset er bygget omkring 1925, og jeg tror, vi brugte B eller C mørtel. Huset har stået uopvarmet.
Hvad skal jeg bruge for en mørtel, for at det skal holde??
Hvad jeg har læst mig til, er ren kalkpuds den puds, der bedst kan afgive og optage fugt uden at revne. Hydraulisk kalkpuds er næstbedst, den er hårdere, men indeholder heller ikke cement.
Hos mig er pudsen også løsnet fra skorstenen inde i loftet. Jeg har også et hus, der står uopvarmet om vinteren. En god ting er, hvis du kan sætte en "hat" på skorstenen, så det ikke regner ind.
Hvordan forklarer mureren, at det er blevet, som det er hos dig?
Min erfaring er, at det er desperat svært at få murere til at arbejde med kalkmørtel. Måske kan nogen murere her på forummet forklare hvorfor? Hvad jeg har læst mig til, imponerer ikke overhovedet. De mumler noget om, at "kalk kun bruges på gamle kirker" og "nu til dags gør man sådan her," og så går de i gang med almindelig puds. Derfor er min facade et kludetæppe af forskellige cementbaserede pudser, der fryser i stykker om vinteren, og så fortsætter man med at lappe og reparere i det uendelige. Den eneste måde at få kalkpuds på er tilsyneladende at lære sig at gøre det selv.
PS. Har du tjekket taget, om det er tæt ved skorstenen? Der kan have løbet vand ind den vej, som har gjort, at pudsen er løsnet.
Jeg har ikke fået styr på "mössan" endnu, skal ordne det snart. Der ligger plader ret tæt op ad skorstenen, så hvis der er løbet vand ind der, er det meget små mængder. Men pudset bør vel kunne holde til lidt vand? Eller er det manglen på mössan, der har gjort, at det er sprækket?
Jeg har også tænkt på at slammes op indvendigt i skorstenen på grund af lækage, og mange her på forumet anbefaler brug af B eller C til dette. Men så risikerer man jo, at det også vil sprække og løsne...
Skal jeg måske bruge kalkmørtel både indvendigt og udvendigt? Skal det være hydraulisk eller ej i så fald?
Hvad angår dine spørgsmål om indvendig slamming af skorsten, så håber jeg, at andre kan svare.
Hvis der er trængt vand ind ved siden af skorstenen, og hvis det vand er havnet indenfor pudset, så springer pudset af, når det fryser. Cementholdigt puds er tæt og lukker vandet inde, rent kalkpuds ventilerer vandet ud. Derfor er risikoen mindre for, at pudset slipper, hvis du har brugt kalkpuds, selvom der er lækket vand ind. Kalkpudset lukker ikke fugt inde og tåler også mindre sætninger, så det er derfor, det er så godt til gamle huse.
MEN, lækage ved skorstenen er aldrig godt. Særligt da I ikke fyrer regelmæssigt, for så får skorstenen ingen chance for at tørre op. Selv små mængder vand giver skader. Så det er absolut noget, du bør tjekke, og måske få en blikkenslager til at lave en ordentlig inddækning mellem tag og skorsten. Svært at fikse sådan en lækage på egen hånd.
OK Tak for svar! Er der nogen anden, der ved, om man kan bruge kalkbruk til indvendig slamning? (glidgjutning) Og skal det være hydraulisk eller ej?
Indvendigt kræver skorstensfejeren, at det skal være keramisk bruk. Sådan er det her i Karlskoga i hvert fald. Tjek det med skorstensfejermesteren i din by.
Kom i tanke om en ting mere. En grund til, at pudset løsner, kan være, hvis der kom et kuldeslag, før det nypudsede havde tørret ordentligt. Hvad siger din murermester?
Er selv forvirret når det gælder forskellige slags brug og puds, så jeg kan ikke give nogen svar, men har lidt overvejelser at bidrage med.
Som jeg har opfattet det, skal man helst bruge samme type puds som tidligere eller en lige så svag puds, når man reparerer. Hvis den gamle puds er kalkpuds, så har I repareret med et brug, der er betydeligt hårdere. Kan det have påvirket?
Desuden har jeg fået at vide, at kalkpuds fæstner dårligt på en overflade, der tidligere har været pudset med brug indeholdende cement, så det er ikke problemfrit at genskabe med ny kalkpuds. Passer det, og hvad gør man så i så fald?
Har muret på en eksisterende skorsten af tegl med leca for at indsætte en kamin. Har nu påbegyndt pudsning af lecaen og lagt et tyndt lag løst blandet pudsebrud som grund. Det har stået i fire dage og burde være hærdet nogenlunde. Forvandtede godt og eftervandtede en del. Temperatur inde ca. 18 grader. Nu kan man knække stykker af og smuldre mellem fingrespidserne. Burde det ikke være hårdere på nuværende tidspunkt?
Forbander mig selv for at have sparet og købt byggmax pussemørtel...
Nogen der ved noget om kvaliteten af denne, og om det er værd at pudse færdig eller slå det af og pudse med weber/finja/maxit pussemørtel b i stedet?
Ikke noget professionelt svar, men en tanke. hvis det er et lufthærdende kalkbrug så når det ikke sin fulde hårdhed før efter flere uger. Hvor meget kraft skulle de bruge for at banke stykker løs? En anden tanke er, at du måske ikke eftervandede tilstrækkeligt. Indendørsklimaet er jo meget tørt......
Håber du får flere forslag til, hvad problemet kan skyldes.....
Enig. Putsbruk C indeholder en stor del släckt kalk, som skal hærde (karbonatiseres) ved at optage kuldioxid fra luften. Det tager tid og fremmes af fugtig luft. Spray vand på pudset morgen og aften, så går det hurtigere.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.