J
Jeg har pudset et rum med kalkmørtel, det er muligt at lære for en lægmand, men for mig tog det nogle aftener at få teknikken nogenlunde - dog tror jeg, at HVIS der er kalkpuds i forvejen, bør man fortsætte med dette. Vægge er ret lette. Loft er betydeligt sværere. Jeg kastede håndklædet i ringen og snød med gipsmørtel på den pudsede hulkel, sammenlignet med kalkmørtel er gipspuds barnligt let at pudse med (og bygge hulkel op med en klippet metalplade) - da jeg skulle trække min "profil" mod loftet med kalkmørtel faldt halvdelen ned, men med gips var det næsten umuligt at fejle. Dog vil jeg fortsætte med at reparere andre vægge i huset (hvis behovet opstår) med kalkmørtel, da det er det, der var før, og jeg tror, at det bedste er at fortsætte med det samme. Især bør man nok ikke påføre noget "hårdere" puds på kalkpudsede vægge, da det siges, at der kan opstå problemer...

• Synes
eko_linoleum
  • Laddar…
C
Gipsmørtel har egentlig ikke meget til fælles med "almindelig" puds, når det kommer til arbejdsteknikken. Gipsmørtlen fungerer mere som spartelmasse, mens almindeligt kalk- eller cementbaseret pudsemørtel kræver en helt anden teknik. Så gipsmørtlen er lettere at håndtere til f.eks. reparationer. Den skal fungere fremragende sammen med både kalk- og cementpuds. Dog skal man som @JohanLun skriver undgå at reparere kalkpuds med cementbaseret puds, eller omvendt. Kalkpudsen har ikke så god vedhæftning og løsriver sig let fra underlaget, hvis det ligger kant-i-kant med et materiale, der ikke er lige så elastisk.

Hvis man skal lave en hulkel med almindelig puds, bruger man med fordel en til formålet beregnet holkelskarnits. Med gipsmørtlen er det ikke lige så krævende, der kan man anvende forskellige teknikker.

Summa summarum ville jeg personligt bruge gipsmørtel i dette tilfælde. Også til hullet i gulvet.

• Træhåndtag på en mudderbræt, der bruges til at udjævne eller påføre gips eller mørtel på en overflade.
  • Synes
eko_linoleum
  • Laddar…
eko_linoleum sagde:
Logic, er ikke Ardex proteinbaseret? OT måske, men men. Har hørt om husfix, men nu hælder det til gipsmørtlen. Tak alligevel for dit svar!
Jeg var af den opfattelse, at Ardex var gipsbaseret, men jeg kan tage fejl.

Jeg er i en lignende situation som dig og har i weekenden moret mig med at fylde cirka 10 kg husfix i både huller efter nedtagne vægge, samt efter fræset el. I aften bliver det slibning og bredspartling.

Jeg tror, at alle de alternativer, der kommer op her, er ens, men hvis jeg skulle give et råd baseret på tid, så er det at vælge et alternativ, der ikke tager alt for lang tid om at tørre.

• Synes
eko_linoleum
  • Laddar…
JohanLun, tak for at jeg må dele dine erfaringer! Har også forstået, at man ikke må bruge en hårdere mørtel end den, der allerede findes der. Værdifuld info i øvrigt!

@ cpalm, det samme til dig, meget værdifuld info. Har googlet hålkæl, og blev ikke så meget klogere efter at have læst på wikipedia. Mener du listeprofilen eller overgangen mellem væggen og "sulan" i en kælder? Så det skal fungere med gipsbaseret puds også til gulvet altså. Men bør det ikke repareres med beton alligevel?

Diagram over avjævningsmasser og spackel med miljøvurderinger, produktliste fra Ardex til Weber, og tabel over arbejds- og sundhedsmiljø.

@logic, så nu at det jeg mente med Ardex var afretningsmasse, eller flydespartel. De har jo sikkert flere produkter end det. Men jeg ville ikke bruge deres flydespartel. Selvom de måske ikke bruger kasein som proteintilsætning (skandalerne med flydespartel i de tidlige 90'ere), ville jeg personligt undgå sådan (flyde)spartel.

Det er jo meget forskelligt fra person til person ud fra hvilke kriterier man træffer valg. Jeg træffer primært mine valg ud fra bygningsbevaringsmæssige kriterier, samt hvilke produkter der er bedst ud fra et miljø- og sundhedsmæssigt perspektiv. Det andet er mindre vigtigt for mig. Held og lykke med renoveringen!

C
eko_linoleum sagde:
@ cpalm, detsamma til dig, meget værdifuld info. Har googlet hulkel, og blev ikke så meget klogere efter at have læst på wikipedia.
Hulkel er en afrundet overgang, normalt mellem loft og væg. I rent dekorativt øjemed, i stedet for loftliste.

Så det skal fungere med gipsmørtel også til gulvet altså. Men bør det ikke repareres med beton alligevel?
Hvis du har brug for nogen særlig bæreevne, er det vel ikke så hensigtsmæssigt, men hvis det bare handler om at proppe et hul, fungerer det ganske udmærket.

• Synes
eko_linoleum
  • Laddar…
S
eko_linoleum sagde:
@ cpalm, detsamma til dig, meget værdifuld info. Har googlet hålkælk, og blev ikke så meget klogere efter at have læst på wikipedia. Mener du listeprofilen eller overgangen mellem væg og "sålen" i en kælder? Så det skal fungere med gipsmørtel også til gulvet altså. Men bør det ikke repareres med beton alligevel?
du bruger gulvprodukter til gulv og vægprodukter til væg. er det uklart læs om produktet :thumbup:

J
Hvor godt er gipsmørtel på steder, hvor der opstår "fugt"? Tænker typisk kældergulv og kældervægge? Gipspladens stærke side er vel ikke fugtige miljøer? Men de er måske forskellige fra hinanden i denne henseende?

S
JohanLun sagde:
Hvor godt er gipsmørtel på steder, hvor der forekommer "fugt"? Tænker typisk kældergulv og kældervægge? Gipspladens stærke side er vel ikke fugtige miljøer? Men de er måske forskellige fra hinanden i dette aspekt?
gipspladens svage punkt er papiret

Hej,
Har fjernet lister fra væggen, og fra hvert sted hvor sømmet sad fast, fulgte et stykke af væggen med.
Findes der noget, der er færdigblandet, som spartelmasse på dåse?

Tak på forhånd

S
evoline sagde:
Hej,
Har fjernet lister fra væggen og fra hvert sted hvor sømmet sad fast, blev et stykke af væggen revet med.
Findes der noget som er færdigblandet, som spartelmasse på dåse?

Tak på forhånd

Nu kan jeg glad meddele, hvilke produkter det blev👍 Udvalgt for at være så miljø- og sundhedsvenlige som muligt. Norske Hey'di det eneste firma, der har Svanemærkede betonprodukter.

Gips puds til væg og loft
Weber Gypsum Naturgips

En sæk Weber Gypsum Naturgips 25 kg til væg og loft.

Reparere hullet i gulvet
HEY'DI Express Byggspackel +
HEY'DI Specialprimer (Svanemærket!)

Flaske og pose med Hey'di byggprodukter står på et vindue, med udsigt til en bygning i baggrunden.

Flydespartel
HEY'DI Bedst Flyt 20 kg sæk +
HEY'DI Specialprimer som ovenfor

HEI'DI Bäst Flyt 20 kg flydespartelpose med Svanemærke påtrykt, fremhæver miljøvenlighed.

Aldrig arbejdet med hey'di, hvordan står det sig prismæssigt?

Bedst Flyt 320 kr/sæk men da er det rimelig hurtigtørrende, dvs tager ikke en uge om det, samt at det kan lægges fra 0-15 mm. De fleste andre flydespartel kan lægges fra 5 mm hvad jeg har læst mig til? Primeren 169 kr. Byggespartlen 5 kg sæk 159 kr. De har også en anden flydespartel (lidt grovere) som kostede 269 kr per sæk. Så ville gerne påstå at de ikke er dyrere end andre mærker?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.